Recenze: Cupra nabízí auto, co nemají ani konkurenční BMW či Audi. Jaké je se základním motorem?

Cupra Leon ST 1.5 eTSI DSG (2024)

Cupra vznikla jakožto sesterská značka SEATu, a tak její první modely byly odvozeny od těch nabízených zavedenou značkou. Projekt se v průběhu let ukázal jako úspěšný, a tak zatímco portfolio SEATu se zužuje, Cupra expanduje. Nabídka se rozšiřuje, přicházejí nové modely a s nimi Cupra sází i na svébytný design. Toho se v rámci faceliftu dočkala i Cupra Leon, která i touto změnou ukazuje postupný vývoj značky. Jaká je se základním motorem 1.5 eTSI?

Design: Kombi s tváří žraloka

Proměna značky Cupra je krásně vidět na designu Leonu. Model na trh přicházel jako sourozenec stejnojmenného SEATu, což se podepsalo na jeho tvarech, které se od bratra lišily jen v detailech. V rámci faceliftu však nezůstal kámen na kameni, změn je tolik, že modernizovaná Cupra Leon Sportstourer působí jak zcela nové auto.

Ne však nutně hezčí. Za mě velice povedený sportovní dravý styl s výraznou maskou nahradily moderní tvary ve stylu nové generace modelů Cupra, které však dle mého soudu chybí více šmrncu. Dominantou je příď se žraločím nosem, výrazným chladicím otvorem vespod a trojúhelníkovými světlomety, která u jiných modelů značky působí pohledněji, u kompaktního kombíku je možná až příliš obyčejná. Zaujme však záď dle nového stylu Cupry. Zdobí ji horizontálně propojená koncová světla a svítící logo značky, které umějí rozehrát parádní show díky vítající grafice při odemykání auta. Tohle se povedlo!

Leon je každopádně teď zcela odlišná od stejnojmenného SEATu, což byl jasný cíl v rámci osamostatnění značky Cupra. Španělské prémiovce každopádně zůstává volný prostor na trhu, Audi nebo BMW kompaktní kombi dnes nenabízí a Mercedes-Benz CLA Shooting brake je spíše stylovka než praktik.

Kia Ceed kombi

Nejlepší kombi v roce 2024: Zaručené tipy pro oblíbenou kategorii

Vozy kombi jsou na českém trhu léta populární kategorií. A vlastně není divu, málokteré jiné auto nabídne takovou porci praktičnosti, …

Interiér: Výrazný sportovec

To uvnitř se v rámci modernizace ladily spíše detaily, výsledkem je však mnohem lépe působící interiér, díky kvalitním materiálům a hlavně povedenému infotainmentu nové generace s větším displejem o úhlopříčce 12,9″. Má hezkou grafiku a snadné ovládání, díky čemuž se s ním rychle sžijete.

Obecně je ovládání velice intuitivní, a to přestože třeba klimatizaci musíte nastavovat skrze dotykové plochy pod displejem infotainmentu. Třeba jízdní asistenty tak snadno vypnete tlačítkem na volantu, pomocí něhož se dostanete k jejich nastavení. To bych ocenil u vícero aut!

Celkový styl je pak hodně sportovní, zdůrazňující charakter značky. Volant má tak sice poměrně tenký věnec, nese však startovací tlačítko motoru jak nějaké Ferrari, cítíte se tu až jak v nějakém sporťáku. Zároveň to ale může být zprvu matoucí, tlačítko u voliče převodovky působící jak startování motoru totiž ve skutečnosti slouží k omezení ESP. Neznalý tak může startování nějakou dobu hledat.

Sportovní atmosféru navozují i sportovní sedadla s poctivým bočním vedením nebo výrazné grafické motivy digitálního přístrojového štítu. Z hlediska řidičského posazu je tak všechno v pořádku. Zároveň Cupra dokazuje také prémiový charakter, vedle možnosti bohaté výbavy jsou tu tak i takové detaily jako možnost automatického zapnutí vyhřívání volantu za nízkých teplot. Povedený je i pás diod pod čelním sklem protažený až do boků kabiny, která vedle ambientního osvětlení slouží také jako upozornění před vozidly v mrtvém úhlu.

Kabina potěší i prostorností, dostatek místa mají cestující i na zadních sedadlech. Jen upozornění pro rodiny, které od auta očekávají možnost převozu autosedačky. Zadní bezpečnostní pás je poměrně krátký, a tak se s autosedačkou už hůře manipuluje.

Velký je i zavazadlový prostor s udávaným objemem 620 litrů. Mimochodem, otevírá se tlačítkem ukrytým u pravého koncového světla, aby klikou pátých dveří nebyla narušena celistvá záď.

Lexus RX 500h F Sport Plus (2024)

Test: Lexus RX 500h F Sport Plus (2024)

Lexus RX patří mezi průkopníky středně velkých prémiových SUV, ostatně na trhu je dnes už pátá generace tohoto modelu. Konkurence …

Motor: 1.5 eTSI zde jako základ

Když Cupra Leon vstupovala v roce 2020 na trh, nabídla hlavně silnější motory, postupně však nabídku rozšířila, aby poskytla pestřejší paletu pohonů, s cílem zvýšit prodeje. V ceníku se tak objevily i základní motory o výkonu 110 kW, benzinový 1.5 TSI a naftový 2.0 TDI, které dodnes platí za nejdostupnější agregáty v nabídce.

Konkrétně 1.5 TSI je dostupný s šestistupňovým manuálem, pokud zvolíte automatickou převodovku ve formě sedmistupňového DSG, dostanete 1.5 eTSI, jde totiž o mild-hybrid, doplňující spalovací motor o elektromotor, pro nižší spotřebu a hladší chod převodovky. A právě tuto kombinaci jsem měl možnost vyzkoušet.

Samo o sobě je 1.5 eTSI povedenou jednotkou. Sladění motoru s automatem je příkladné, DSG hladce řadí, jak při jízdě, tak při rozjezdech, které jsou hladké. Stejně tak start-stop je dostatečně rychlý a hladce se spínající. Spotřeba se drží v mezích. Ve městě sice umí vzrůst k 8,5 l/100 km, jinak se drží okolo sedmi litrů.

Motor má pak lineární nástup a dostatek síly v širokém spektru otáček, právě i díky pomoci elektromotoru. I samotná dynamika je obstojná.

Pak si ale uvědomíte, v jakém autě sedíte. Cupra zdůrazňuje svoji sportovní vizáž, ať už sportovními sedačkami nebo sportovním volantem se startovacím tlačítkem a vzhledem k tomu všemu je síla základní patnáctistovky zkrátka trochu málo. Prostě byste od tak sportovně laděného vozu čekali větší elán nebo zajímavější zvuk – patnáctistovka sází hlavně na příjemný, kultivovaný chod, bez větší šťávy. A proto je nutné s 1.5 eTSI počítat opravdu jako se základem a pokud chcete Cupru se vším všudy, zvolit nějaký silnější motor. Třeba to 2.0 TSI s 245 kW, když už aktuálně bohužel není dostupné 2.0 TSI se 150 kW jako dříve.

Jízdní vlastnosti: Sázka na sportovní styl

To z hlediska naladění podvozku už si sportovnost Cupry plně uvědomíte. Nastavení je zkrátka laděno hlavně na sportovní jízdu. Ve vyšším tempu je tak Leon ST příkladně jistý, rychle reagující na pokyny, je zkrátka znát, že je podvozek stavěn i na mnohem silnější motory.

Naopak při pohybu ve městě si uvědomíte spíše tužší naladění, 19″ kola testovaného kousku si pak umějí na větších nerovnostech bouchnout. Volil bych tak klidně o palec menší. Už na okreskách je ale naladění příkladné a celkově musím podotknout, že při dlouhých přesunech umí být vůz příjemným, komfortním společníkem. Také odhlučnění je na solidní úrovni, je na dálnici je lehce znát šum od podvozku.

Sportovní charakter potvrzují také brzdy, spíše ostřejší, s rychlým nástupem.

Sdílet článek:

Cupra Leon ST: Technická data

Motor1.5 TSI
Rok2024
Objem motoru (ccm)1498
Výkon (kW)110
Točivý moment (Nm)250
Převodovka7DS
Maximální rychlost (km/h)216
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,0
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,6
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)125
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1447/523

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *