Recenze: Díky Mazdo za tohle auto. Unikátní novinka není pro každého, petrolheadi ji ale musí milovat

Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G Takumi (2025)

Mazda v posledních letech v trendu doby vsadila na SUV a postupně rozšířila jejich nabídku. Jedním z nich je i kompaktní model CX-30, který postupně nahradil o něco menší CX-3. Auto je tu s námi už od roku 2019, Mazda jej však v rámci své strategie pravidelně vylepšuje. Loni na podzim se tak vůz dočkal několika inovací, z nichž nejzásadnější je příchod nového benzinového čtyřválce o objemu 2,5 litru. Tak velký motor je v této kategorii unikát, jehož nasazení Mazda vysvětluje svou strategií “správné velikosti agregátu”. Novinka je důvodem, proč Mazda CX-30 po roce opět zaparkovala v redakční garáži na týdenní test. Jak CX-30 s novým 2.5 e-Skyactiv-G obstála?

Design: I po letech sportovní šmrnc

Stávající stylistický směr Mazdy nazývaný Kodo je tu s námi už několik let, jakoby však auta navržená v tomto duchu ani nestárla. CX-30 zůstává šmrncovním autem, za nímž se rádi otočíte. A to obzvlášť v té charakteristické rudé Soul Red Crystal, která je pro Mazdy typická. Vůbec tak nevadí, že jde technicky i stylisticky vlastně o zvýšenou Mazdu 3 hatchback. S délkou 4,4 metru tak už velikostně spadá spíše mezi kompaktní SUV, jako je třeba Škoda Karoq. CX-3, kterou postupně nahradila, byla velikostně spíše konkurentem pro Škodu Kamiq.

Ford Puma 2019

Nejlepší malé SUV: Jaké vybrat do města?

Malá SUV se stala mezi zákazníky hitem, a tak se jejich nabídka v posledních letech zásadně rozšířila. V mainstreamové kategorii …

Interiér: Geniální ovládání s jednou kaňkou

Také interiér CX-30 se prokazuje jako nadčasový, ukazuje přitom, jak se v tomto případě Mazdě vyplácí kráčet svou cestou. Samotná koncepce s displejem, navíc poměrně nízkým, možná neodpovídá dnešním trendům, jenže ona je při jízdě naprosto dokonalá. Obrazovka je řidiči hezky na očích, plusem je i zachování klasických ovladačů pro nastavení klimatizace. Ovládání je tak naprosto intuitivní.

Mazda navíc nadále sází i na svůj “iDrive”, otočný ovladač s několika tlačítky na středovém tunelu mezi předními sedadly, který slouží k ovládání multimediálního systému. Je to naprosto jednoduché a intuitivní i během řízení, kdy infotainmentem můžete procházet skoro bez pohledu na displej, díky čemuž takřka neztrácíte pozornost. Jednu nevýhodu to však přece jen má, otočný ovladač musíte používat i při zadávání adresy cílové destinace při nastavování navigace, což je poněkud otravné. Točení sem a tam pro jednotlivá písmenka je zdlouhavé. V tomto směru by se hodila dotyková klávesnice nebo psaní na dotykovou plochu. Jenže stále se nacházíme v mainstreamu a nikoliv v prémii.

Byť to tak vždy úplně nevypadá. Použité materiály jsou na vysoké úrovni, stejně tak kvalita zpracování. Nechybí ani hodnotné prvky z vyšších segmentů, jako je head-up displej s promítáním na čelní sklo nebo elektricky ovládané víko kufru. Moc se mi líbí i ztvárnění digitálního přístrojového štítu. Samotný infotainment má sice spíše jednodušší grafiku, nic zásadního však nepostrádá.

Vnitřní prostor odpovídá danému segmentu, tedy menším kompaktním SUV. Na zadních sedadlech není místa přehršel, dospělý cestující se zde však usadí s lehkou rezervou před koleny i nad hlavou. Výhodou přitom je, že sedák zadní lavice je ukotven vcelku vysoko a pěkně podpírá stehna. Také zavazadelník umí konkurence nabídnout objemnější, v praxi ale postačuje. Jeho objem činí 430 litrů.

Motor: Povedený unikát na trhu

Svébytná cesta Mazdy je znát i pod kapotou. Zatímco v segmentu jasně vládne trend downsizingu a řada konkurentů běžně nabízí tříválcové agregáty, Mazda v rámci inovací modelu dokonce zvětšila nabízený motor. Stávající čtyřválec 2.0 e-Skyactiv-G (110 kW) na podzim nahradila jednotka 2.5 e-Skyactiv-G známá z dosavadní Mazdy 6. Tak velký agregát v segmentu jiný konkurent nenabízí, navíc jde o motor s atmosférickým plněním. Největší jednotka v nabídce je přitom aktuálně cenově nejdostupnější. Dalším motorem v nabídce pro CX-30 je už totiž jen „diesel na benzin“ 2.0 e-Skyactiv-X.

Výkon proti dosavadní jednotce sice lehce klesl na 103 kW, zato točivý moment činí 238 Nm místo 213 Nm dosavadního dvoulitru. Dvouapůllitr je dostupný s manuální převodovkou i automatem, jedinou možností je pohon předních kol. Kdo chce čtyřkolku, musí volit „diesel na benzin“, v podobě 2.0 e-Skyactiv-X.

Mazda 6 sedan 20th Anniversary 2023

Test: Mazda 6 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary (2023)

Čas rychle utíká, důkazem toho je i fakt, že Mazda 6 oslavila už 20 let od představení první generace, která …

Právě vyšší točivý moment je znát, motor při akceleraci působí nenuceně a klidně, podobně, jako to mívají šestiválce u větších automobilů. Tah je lineární, čtyřválec se rád nechá vytáčet klidně k nějakým 5000 otáčkám, díky čemuž si připomenete kdysi typický charakter benzinových pohonných jednotek. Objemově velký agregát je navíc příjemně kultivovaný, s pečlivým odhlučněním, a tak ve výsledků působí mnohem klidněji a kultivovaněji než tříválce konkurence.

Bohužel v praxi se ukazuje, že velký motor může znamenat také velkou spotřebu. Ve městě jsem se tak často pohyboval za devět litrů na 100 km, při rychlejším tempu na okreskách apetit klidně rostl k 10 l/1000 km. Třeba na dálnici ale těch dosažených 7,5 l/100 km je u kompaktních SUV naprosto běžná záležitost. Plusem je fakt, že naštěstí je tu celkem velká palivová nádrž o objemu 51 litrů, díky níž tankovat nemusí tak často.

Pochvalu zaslouží také sladění s příplatkovým automatem. Ano, jeho šest stupňů je občas znát – osmistupňové samočinné převodovky umějí být při změně převodu hladší, není to ale nic, na co bych si měl stěžovat. Automat řadí logicky a dostatečně hladce, a to i při rozjezdech, stejně jako při manuálním přeřazení páčkou pod volantem.

Jízdní vlastnosti: Příkladný sportovec

Jízdní vlastnosti odpovídají typickému charakteru vozů Mazda. Je to klišé, nicméně s CX-30 je zábava jezdit. Za volantem se optimálně sedí, řízení je komunikativní a díky tužšímu nastavení se cítíte s vozem více propojení.

Podvozek se nebojí ani vyššího tempa. Karoserie se v oblouku nijak nenaklání a auto pěkně drží stopu. Zároveň je však podvozek dostatečně poddajný, 18″ kola testovaného exempláře na nerovnostech nebouchají a ani nepůsobí tvrdě.

Podvozek by každopádně pořád zasloužil o něco lepší odhlučnění. Je náchylný na povrch pod koly, hrubý asfalt je tak poměrně slyšet. Jinak je okolní šum příkladně odfiltrován.

Plusem je pak i snadné vypnutí otravných asistentů díky tlačítku pod volantem.

Sdílet článek:

Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G: Základní technická data

Motor2.5 e-Skyactiv-G
Rok2025
Objem motoru (ccm)2488
Výkon (kW)103
Točivý moment (Nm)238
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)191
Zrychlení z 0-100 km/h (s)10,3
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)6,5
Teoretický dojezd (km)748
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)147
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1409/571

Mazda CX-30: Další recenze

Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv-G AT FWD 2024

Test: Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv-G Nagisa (2024)

Městská SUV jsou dnes tak populární, že Mazda jeden čas nabízela hned tři takové modely. Malou CX-3 doplňovaly o něco …
Mazda MX-30 vs. CX-30 2022

Mazda CX-30 vs. Mazda MX-30: Jaké městské SUV vybrat?

Malá SUV jsou dnes natolik oblíbenou kategorií, že si některé automobilky mohou dovolit nabízet v tomto segmentu vícero modelů. Opel …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *