KatalogClioRenault

Renault Clio 2 (1998-2012)

Renault Clio 2. generace se pro evropské trhy vyrábělo mezi lety 1998 a 2012. Na trh tento typický zástupce segmentu B přišel ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku, jako náhrada za první generaci Clia. V roce 2005 pak na trh nastoupilo Clio 3, druhá generace ale v prodeji vydržela ještě nějaký čas jakožto levnější alternativa k němu (u nás jako Clio Storia). Ve své době šlo o jedno z nejprodávanějších dovážených aut na českém trhu.

Design automobilu s interním označením X65 na rozdíl od předchůdce vsadil na více oblin, což bylo jasně patrné už na předních svítilnách. Záď zase ozdobila originální trojúhelníková koncová světla a oblé víko zavazadelníku. Za tvary stál tým tehdejšího šéfdesignéra Renaultu Patricka Le Quementa. Oproti jedničkovému Cliu se druhá generace natáhla o významných 60 mm.

Styl Clia v roce 1999 převzal také odvozený sedan, u nás známý jako Renault Thalia, jinde ve světě ale prodávaný také jako Renault Symbol nebo Renault Clio Symbol.

Karoserie oproti předchůdci využila kvůli snížení hmotnosti více plastových panelů. Třeba blatníky z termoplastických kompozitních materiálů byly nejen lehčí než plechové, ale také lépe odolaly nárazům. To samé platilo rovněž pro polykarbonátová světla.

Evropská nabídka motorů začínala v době premiéry na osmiventilové dvanáctistovce, k dispozici ale byl i nepřeplňovaný vznětový čtyřválec. Později se Clio 2 dočkalo modernější šestnáctiventilových zážehových čtyřválců, vrcholem se pak v roce 1999 stala verze Clio Renault Sport s benzinovým dvoulitrem. Tento titul jí ale vydržel jen do roku 2001, kdy dorazilo bestiální Clio V6 Renault Sport, třídveřový speciál s vidlicovým šestiválcem uprostřed, původně vyvinutý a stavěný Tom Walkinshaw Racing.

Postupné inovace

Rok 2001 pak znamenal příchod modernizace, známé tradičně jako Fáze 2. Na první pohled je rozeznatelná díky přepracované přídi s trojúhelníkovými světlomety a jinou maskou. Vnitřek pak vsadil na vyšší kvalitu zpracování. Nabídku motorů rozšířil turbodiesel 1.5 dCi se vstřikováním coomon-rail. Stejný styl později převzalo i ostré Clio V6 Renault Sport, které už si automobilka vyráběla sama, v závodě Dieppe.

Lehčí facelift následoval ještě v roce 2004 (Fáze 3) s jiným předním nárazníkem a odlišnou mřížkou v masce chladiče. Uvnitř se proměnil přístrojový štít a lehce upravena byla rovněž nabídka motorů.

Clio 2 žilo dál

Když na trh přišla v roce 2005 třetí generace Clia, neznamenalo to definitivní konec druhé generace. Ta totiž pokračovala jako levnější alternativa k tomu novějšímu. Vedle staršího základu tento charakter zdůraznila omezená nabídka motorů nebo příplatkové výbavy. Poznávacím znakem se stalo přesunutí poznávací značky vzadu z víka kufru do nárazníku. Auto se pak už nevyrábělo ve Francii, ale výhradně ve Slovinsku.

Levnější charakter však nezabránil tomu, aby Clio II prošlo ještě v roce 2009 dalším faceliftem, který znamenal novou masku chladiče a přepracovaný nárazník. Tehdejší nabídka motorů v Česku čítala benzinové čtyřválce 1.2 8V (43 kW) a 1.2 16v (55 kW) a vznětový čtyřválec 1.5 dCi (47 kW).

Renault Clio 2. generace se ve Slovinsku vyráběl nakonec až do roku 2012. Třeba v Jižní Americe ale vůz vydržel dokonce ještě o čtyři roky déle, s další modernizací vzhledu. Celkově tak auto dosáhlo na 5.631.000 vyrobených kusů, což z něj dodnes dělá nejúspěšnější generaci Clia.

Na českém trhu prodej vozu skončil na konci roku 2012. U nás jsme ho tehdy znali jako Clio Storia, jinde ve světě byl nabízen také jako Clio Campus nebo Clio Mio.

Renault Clio II: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3773 x 1639 x 1417 x 2472 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 255 litrů
  • Výroba: 1998-2012 (Flins, Francie; Novo Mesto, Slovinsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Renault Clio 2 (1998-2012)

  • Clio, rok výroby 2001, manuální převodovka: vhodné na projížďky městem. I na okreskách se stále drží obstojně, pokud ovšem nepřijde nějaký větší kopec. Design je nadčasový, i po 20 letech stále vypadá hezky, zvlášť ve zlaté barvě. Ideální auto pro začínajícího řidiče.

    Reagovat
  • Renault Clio druhé generace z roku 2001 bylo moje první auto, a tak mám k němu i po letech vztah. Dobré auto to ale nebylo jen subjektivně, ale i objektivně. Motor 1.2 16v byl nečekaně živý, auto i po letech vypadá parádně a i jízdní vlastnosti nejsou vzhledem k době vzniku vůbec špatné, ba naopak. Po letech je však zřejmé, že tehdejší Clio je pouze autem do města, kde se cítí nejlépe, ve vyšších rychlostech je kvůli pouze pětistupňovému manuálu poněkud hlučné. Velikostně je to pak auto pro dva, na zadních sedadlech není moc místa nazbyt. Po letech mně vadí i posaz za volantem, sedí se vysoko a kvůli pouze výškově nastavitelnému volantu se hůře hledá ideální pozice za volantem. Jestli ale najdete pěkný kus (některé problémy se spolehlivostí se přece jen najdou), je to parádní auto třeba pro začínajícího řidiče. Tajným tipem je pak verze Tech Road se sportovními sedačkami, bílými budíky nebo výraznějším vzhledem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *