KatalogIbizaSEAT

SEAT Ibiza KJ (2017-)

SEAT Ibiza KJ je pátá generace malého hatchbacku z dílny španělského výrobce, představená v roce 2017. Vznikla už jen ve formě pětidveřového hatchbacku, třídveřová varianta a kombi spolu s koncem Ibizy čtvrté generace skončily, kvůli nízkému zájmu zákazníků o tyto varianty. Kombík Ibiza ST v roce 2017 nepřímo nahradilo malé SUV Arona.

Základem Ibizy 5 je modulární platforma MQB ve verzi A0, upravené speciálně pro použití v automobilech segmentu B. Jednalo se o první koncernový vůz s touto architekturou. Výhodou bylo mimo jiné zvýšení torzní tuhosti o 30 % proti předchůdci.  Na zvýšené tuhosti skeletu se podílí vyšší počet dílů tvářených zatepla včetně tvrzení nebo použití více než 4.000 bodových svarů.

Platforma MQB A0 pomohla také vnitřnímu prostoru. Ten vyrostl i díky mezigeneračnímu rozšíření karoserie o neskutečných 87 mm a natažení rozvoru o 95 mm. Naopak celková délka se prakticky nezměnila, Ibiza 5 je dokonce o dva milimetry kratší než předchozí generace.

Sportovně střižený, mladistvý design pokračoval v trendu nastoleném kompaktním Leonem a SUV Ateca, důležitým motivem se staly ostré hrany. SEAT Ibiza KJ se vyrábí v domovské továrně značky Martorell nedaleko Barcelony.

Změny v nabídce motorů

V době premiéry vůz lákal na bohatou nabídku motorů. Z benzinových tu byl tříválec 1.0 TSI (70 a 85 kW) a čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), zatímco z trubodieselů bylo možné vybírat mezi 1.6 TDI (60, 70 a 85 kW). Na vybraných trzích tu pak byl i atmosférický 1.0 MPI (48 kW a 55 kW).

Postupem doby se ale nabídka výrazně proměnila. Do roku 2020 postupně skončily všechny verze turbodieselu, a to v rámci odklonu od tohoto typu pohonu v malých automobilech. Naopak přibyl tříválec 1.0 TGI (66 kW) na CNG a silnější 1.0 TSI kvůli emisním úpravám v roce 2020 oslabil na 81 kW.

Pro rok 2021 se pak automobil dočkal modernizace, kterou poznáte podle přepracované přídě. Světlomety se navíc standardně staly diodové. Záď ozdobil na víku kufru nápis Ibiza v novém fontu psacího písma po vzoru Leonu čtvrté generace.

Revoluční proměnou pak prošel interiér, který po vzoru tehdy rovněž modernizované Arony dostal novou koncepci. Obrazovka multimediálního systému (8,25″ nebo 9,2″ dle výbavy) se posunula výše a stala se volně stojící, zatímco výdechy ventilace se přesunuly pod ni. Novinkou se staly bezdrátové funkce Android Auto a Apple CarPlay pro zrcadlení chytrých telefonů.

Naopak nabídka motorů se v rámci tohoto faceliftu nijak neměnila. V Česku bylo možné vybírat mezi tříválcem 1.0 TSI (70 kW a 81 kW), čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) a 1.0 TGI (66 kW) na CNG.

SEAT Ibiza: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4059 x 1780 x 1444 x 2564 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 355 litrů
  • Výroba: 2017- (Martorell, Španělsko)

Ohodnoťte SEAT Ibiza i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „SEAT Ibiza KJ (2017-)

  • +Se zkoušeným 1.5 TSI je to svižně jezdící auto, jisté jízdní vlastnosti, solidní odhlučnění, prostorná kabina
    -1.5 TSI aktuálně v nabídce chybí, pořád to není hot hatch, maximálně warm hatch, laciněji působící interiér

    Reagovat
  • V době příchodu na trh mě Seat Ibiza páté generace náramně nadchnul. jednak šviháckým designem, jednak prostorným interiérem, který v kategorii malých automobilů pořád není samozřejmostí (Peugeot 208 by mohl vyprávět). K tomu přidejte povedený motor 1.0 TSI, který už ve verzi se 70 kW je příjemně čiperný a dokáže auto svižně rozpohybovat, nebo agilní jízdní vlastnosti a máte auto, nad kterým stojí zauvažovat. I díky dostupné ceně. Podvozek je však jako již tradičně u Seatu poněkud tužší a interiér přece jen trochu nudný, jako celek se ale Seat Ibiza KJ náramně povedla.

    Reagovat
  • Pokud jste tak jako my nabyli pocitu, že Ibiza je s aktuálně nejsilnějším motorem v nabídce v atraktivně vypadající verzi FR alespoň částečně sportovním náčiním, budete při jízdě s autem lehce zklamaní. Zkrátka navzdory svým 110 kW nepůsobí nijak zázračně rychle, natož pak sportovně. Když ho ale budete brát jako nejvýkonnější auto běžné nabídky Ibizy s tím, že pro sportovce tu potenciálně bude hot hatch Cupra Ibiza, pak už jako svižně jezdící hatchback najednou dává smysl.

    Dobře odhlučněný motor nabízí dostatečnou výkonovou rezervu i přijatelnou spotřebu paliva, vypínání válců se navíc podařilo vyladit tak, že o jeho práci vůbec nevíte. A líbí se nám i převodovka s tuhým řazením.

    Zbytek pak už dobře známe. Ibiza nabízí možná občas trochu laciněji působící, zato na poměry dané kategorie prostornou kabinu. A ty jízdní vlastnosti jsou rozhodně výtečné, byť tužší podvozek s 18palcovými koly na rozbitých českých silnicích občas působí přece jen příliš tvrdě. Ani to však Ibizu FR charakteru hot hatchů nepřibližuje. I přes drobné výtky však Ibizu s 1.5 TSI hodnotíme kladně, jen ji zkrátka nesmíte považovat vlastně ani za ten warm hatch.

    Více na: https://www.auto.cz/seat-ibiza-fr-1-5-tsi-110-kw-nerikej-mi-sportovec-121727

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *