KatalogSubaruXV

Subaru XV GT (2017-2023)

Subaru XV (GT) je druhá generace kompaktního crossoveru japonské automobilky, nabízená na evropských trzích mezi lety 2017 až 2023. Tehdy nahradila první generaci, přičemž opět se jednalo o model postavený na základech soudobého modelu Impreza. Pro rok 2023 jej nahradí třetí generace, která nově na celém světě ponese označení Subaru Crosstrek.

Design navázal svým stylem přímo na předchůdce, pouze se jednotlivé rysy přiostřily. Stejně tak se příliš neměnily rozměry, mezigeneračně se Subaru XV natáhlo o 15 mm a rozšířilo i zvýšilo o 20 mm. Rozvor se proti předchůdci prodloužil o 30 mm. Velikostně auto v USA nabízené jako Subaru Crosstrek tudíž spadá do stejné kategorie jako Nissan Qashqai nebo Škoda Karoq, byť to svým vzhledem úspěšně maskuje. Světlá výška činí 220 mm.

Základem je modulární platforma Subaru Global Platform sdílená se soudobou Imprezou (generace GT) a dalšími modely značky. Ta zvýšila tuhost karoserie, která je z různých pohledů (torzní tuhost, boční tuhost v ohybu) o 70 až 100 % vyšší než u minulé generace, což vedlo ke zlepšení absorpce rázů o 40 %. Posílení střední části předního pomocného rámu zvýšila jeho tuhost o 20 %, zatímco pevnější spojení struktury karoserie s podvozkem vedlo ke snížení rezonancí a vibrací. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu.

Přichází hybrid

K dispozici je standardně dodávaný pohon všech kol, pod kapotou vždy pracuje motor typu boxer s protiběžnými písty, spárovaný s CVT převodovkou Lineartronic. Nechybí ani balíček elektronických bezpečnostních systémů EyeSight. Výhradně benzinové čtyřválce byly v době uvedení na trh v roce 2017 v zásadě nové. Základem byla v době premiéry šestnáctistovka s 84 kW, nad níž stál dvoulitr se 115 kW.

V roce 2020 na trh dorazila full-hybridní varianta Subaru XV e-Boxer. Nahradila dvoulitr, když zkombinovala dvoulitr se 110 kW s pomocným elektromotorem o výkonu 12,3 kW, umístěným na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Systém dále doplňuje lithium-iontový akumulátor s kapacitou 4,8 Ah (0,6 kWh), který je uložen nad zadní nápravou. Pracuje přitom s napětím 118V pro lepší využití výkonu elektromotoru.

Výroba Subaru XV generace GT má být ukončena v březnu 2023.

Subaru XV: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4465 x 1800 x 1590 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 385 litrů (310 litrů s dojezdovou sadou)
  • Výroba: 2017- (Ota, Japonsko)

Ohodnoťte Subaru XV i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Subaru XV GT (2017-2023)

  • +Parádně pracující podvozek, naprosto jisté jízdní vlastnosti, bytelná konstrukce, nadprůměrná světlost
    -Vyšší cenovka, jen CVT převodovka, slabé motory

    Reagovat
  • Subaru XV je automobil, který je mezi běžnou veřejností trochu zapomenutým modelem, přitom mezi fanoušky a znalci má pověst parádně fungujícího crossoveru. Je to tak, lépe fungující podvozek jen málokde najdete – XV si umí náramně pohodlně poradit s nástrahami nejen zapadlých českých okresek, zároveň však zůstává naprosto jisté při jízdě ve vyšším tempu. Zde jsou léta zkušeností Subaru ve světě rallye zkrátka jasně patrné. Bohužel se však značka jinak dala na cestu, které úplně nerozumím. Jedinou možností je variátorová převodovka CVT, která se podle mého názoru k tak parádně jezdícímu autu zkrátka nehodí. Chce to manuál! A ani ty motory nenadchnou, jsou zkrátka příliš slabé a neposkytnou pěkné svezení, které by přitom podvozek umožňoval. A ani ta cena není zrovna nízká, a to přestože je lákadlem automat a čtyřkolka už v základu.

    Reagovat
  • Subaru XV se v reakci na přísnější emisní normy dočkalo hybridního derivátu e-Boxer, kombinující atmosférický dvoulitr typu boxer s elektromotorem. Jedná se o full-hybrid podobně jako u Toyoty (byť jde o řešení vlastní konstrukce), což znamená i možnost jízdy čistě na elektřinu, byť bez možnosti dobití baterií ze zásuvky. V praxi se však snaha o úspornější techniku příliš nepotvrzuje, spotřeba se z dlouhodobého hlediska pohybuje kolem osmi litrů, na dálnici si XV klidně řekne o 10 l/100 km. Ústrojí navíc nepracuje tak hladce jako u zmíněných Toyot. XV nicméně potěší pravověrné fanoušky značky svými jízdními schopnostmi. Auto si je v obloucích naprosto jisté, zároveň však skvěle tlumí nerovnosti, málokteré auto má tak skvěle pracující podvozek, v tomto ohledu jsou mnohaleté zkušenosti Subaru z rallye jasně znát. Interiér pak potěší mechanickou bytelností, naopak odhlučnění by stálo za to zlepšit, na dálnici je při cestovní rychlosti znát vzduch vanoucí kolem karoserie.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *