Volvo EX90 za rohem: Nové XC90 na prvních snímcích

Volvo konečně potvrdilo, že nová generace jeho vlajkového SUV ponese označení EX90. Už dopředu bylo jasné, že třetí generace Volva XC90 pro rok 2022 se přejmenuje, nejčastěji se však spekulovalo o jménu Volvo Embla. Nakonec je tomu ale všechno jinak a novinka ponese právě název Volvo EX90. Představit se má 9. listopadu 2022 na speciální akci ve Stockholmu. Už teď však odhaluje první detaily.

Už nyní však švédská automobilka odhaluje první informace o chystané novince. Bezpečnostní výbava bude podle slov vedení to nejlepší v historii značky, a to v rámci snah Volva, aby v jeho vozech lidé při nehodách neumírali. V tomto směru tomu pomůže nová generace bezpečnostních asistentů, která má porozumět chování řidiče a jeho okolí. Rozpozná například únavu řidiče, stejně tak zvládne zareagovat na okolní hrozby.

Využije systém nejmodernějších senzorů, kamer, radarů a lidaru, který bude ovládat jedna hlavní počítačová platforma. Mají fungovat za každého počasí, s tím, že se budou učit, což má pomoci jejich funkčnosti. Podle Volva nové systém pomůžou snížit riziko úmrtí nebo vážného zranění při nehodě až o 20 %. Zajímavostí bude umístění lidaru na střeše vozidla, ve speciálním „hrbu“. Díky tomu mají tyto „oči“ lépe vidět okolí vozidla.

Nové stylistické prvky

Co se týče designu, tvary nového SUV Volvo EX90 prozradily dříve uniklé patentové snímky. Silueta podle těchto snímků bude „typická“ XC90. Doplní ji však nově řešená příď, která ještě zvýrazňuje motiv tzv. Thorova kladiva. Jeho tvar totiž ponesou nově celé světlomety, maska bude zakrytá. Důležitou změnu najdeme i vzadu, kde už nejsou použita vertikálně orientovaná koncová světla, ale minimalistické řešení obdobné tomu u dnešních sedanů Volva.

Pokud nové Volvo EX90 tyto tvary opravdu použije, znamená to, že se nepotvrdí spekulace o možné proměně Volva XC90 třetí generace do podoby crossoveru. Tyto zprávy mluvily o inspiraci loňským konceptem Recharge, který se však u vozu na patentových snímcích promítá jen v některých detailech, především světlech nebo třeba skrytých klikách dveří. Sama automobilka tvrdí, že nové EX90 má být elegantní, efektivní a bezpečné auto. Plusem pomáhajícím dojezdu elektromobilu má být skvělá aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu má hodnotu jen 0,29, což je skvělé číslo na tak velké SUV.

Interiér pak již naznačily první snímky. Volvo EX90 opět využije koncepci s vertikálně orientovaným displejem na středovém panelu, který doplní minimalistický digitální přístrojový štít. Infotainment bude postaven na bázi Androidu, Volvo přitom zdůrazňuje snadné ovládání všech důležitých prvků.

Vnitřek novinky má vsadit na jednoduchost, pohodu na palubě a přírodní prvky, přesně v duchu skandinávského stylu značky. Využije také ekologických motivů, například nový materiál Nordico vyráběný z recyklovaných PET lahví a biomateriálu ze skandinávských lesů. Kabina vozu bude sedmimístná.

Elektrický pohon

Pohon bude podle všeho ryze elektrický. Alespoň Volvo zatím mluví o čistě elektrické vlajkové lodi. Stále však není vyloučeno, že k dispozici budou i spalovací motory, respektive hybridy. Naopak turbodiesely zcela jistě nedorazí. Volvo se vznětových motorů hodlá zbavit, v rámci přechodu na elektromobilitu.

Právě zástavbu elektrického pohonu umožní nový technický základ, v podobě nové generace platforma SPA (tzv. SPA2). Architektura má být elektropohonu přizpůsobena třeba i tím, že kabina novinky má mít rovnou podlahu, bez tradičně vyvýšeného tunelu. Technika rovněž umožní použití pohonu všech kol, který už je dnes u tak velkého auta prakticky samozřejmostí.

Uvnitř pak čekejme multimediální systém vyvinutý ve spolupráci s Googlem. Právě na něj Volvo hodlá do budoucna vsadit.

Nové Volvo EX90 se světu představí ještě v roce 2022, do prodeje ale patrně zamíří až v roce 2023. To by měly být zveřejněny i jeho ceny. Na mezigenerační výměnu je ostatně nejvyšší čas, vždyť XC90 je na trhu již od roku 2015. Automobil měl původně opravdu použít zcela nové jméno, spekulovalo se o názvu Embla, nakonec však vedení vsadilo na označení EX90, které má být pro zákazníky pochopitelnější.

(vydáno 22. září 2022 7:25, naposledy aktualizováno 2. listopadu 2022 7:29)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *