Test: Citroën C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Shine Pack (2022)

Citroën C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Shine Pack (2022)

Citroën je značka, která si odjakživa ráda dělala věci po svém. Platí to i dnes, kdy v rámci odlišení značek koncernu Stellantis její vozy sázejí na své dvě historicky charakteristické vlastnosti, dostupnou cenovku a avantgardní design. Platí to i pro dnešní Citroën C4, který jsem měl možnost vyzkoušet v rámci týdenního testu.

Nezvyklý styl

Aktuální C4 je rozhodně nezaměnitelným autem. Přestože se auto v testované verzi prezentuje jako hatchback, svou siluetou s pomalu klesající střechou má blízko spíše liftbacku, což mezi kompakty není tolik zvykem. Jasně rozpoznatelná je také příď s motivem motýlích křídel, které opticky tvoří horní část rozdělených světlometů, na níž navazuje přední maska. Obdobný motiv se objevuje také vzadu. Záď navíc neobvykle zdobí spoiler rozdělující zadní okno.

Interiér je minimalistický, v některých ohledech ale možná až moc. Maličký přístrojový štít ukazuje jen nejdůležitější informace, některá čísla jsou ale příliš malá, což ztěžuje čitelnost. Většina funkcí se ovládá skrze dotykový displej infotainmentu. Multimediální systém přitom z nejrychlejších. Klasických, fyzických tlačítek je na středovém panelu jen minimum. Naštěstí tu ale zůstává samostatný panel klimatizace.

Citroën tímto myslí na komfort, stejně jako dalšími řešeními. Pro C4 lze objednat i vyhřívaný volant nebo masážní funkci sedaček. Samotná sedadla jsou komfortně měkká a prakticky bez bočního vedení. Vyhřívaný volant se pak rychle rozehřeje. za volantem se sedí výše, z auta je dobře vidět, čemuž pomáhá i obecně vyšší postoj, přibližující C4 světu crossoverů. Jedinou výjimkou je pohled vzad, spoiler rozdělující zadní okno omezuje výhled dozadu. Zadní okno se navíc rychle špiní, přitom tu není ani stírač.

Vzadu je i přes klesající siluetu karoserie dostatek prostoru. Lehká rezerva zůstává průměrně vzrostlému dospělému, a to jak před koleny, tak nad hlavou. C4 si k tomu nicméně pomáhá vcelku nízko usazenou lavicí, a tak posaz zde není tak pohodlný. Zadní opěradla by pak mohla být vyšší. Zavazadelník pak svou velikostí plně stačí. Plusem jsou i odkládací místa v kabině, jako je hned dvojice schránek před spolujezdcem, z nichž jedna se otevírá jak šuplík. Navíc tu je i šikovný držák na tablet před sedačkou spolujezdce, stejně jako rozměrné kapsy ve dveřích.

Úsporný turbodiesel

Citroën C4 jsem zkoušel s turbodieselem 1.5 BlueHDi 130 s výkonem 96 kW. Síly má tento motor dost, a tak má vůz slušný odpich. Za studena možná dá najevo svůj vznětový charakter typickými tóny, po zahřátí se ale uklidní. Automatická převodovka řadí logicky s naprosto hladce, což odpovídá celkovému charakteru auta. Hladce přitom mění převod i v manuálním režimu, v němž je nicméně řazení přece jen pomalejší.

I v C4 se vznětová patnáctistovka projevuje jako úsporný motor. Dlouhodobou spotřebu lze srazit pod 5,5 l/100 km. Na dálnici si vůz řekne o pět litrů, když při 130 km/h motor točí 2100 otáček. I ve městě se dá jezdit kolem hranice 6 l/100 km. Ve výsledku se tak na jednu nádrž dá ujet kolem 900 km.

Jízdní vlastnosti jsou pak typický Citroën. C4 myslí primárně na komfort. Při rychlejším tempu auto znervózní a nepůsobí tak jistě jako jiné kompakty. Řízení je hodně lehké, což je sice pohodlné, zároveň je ale kvůli tomu nekomunikativní, a tak moc nevíte, co se děje pod koly. Samotný podvozek s tlumiči s hydraulickými dorazy je také komfortní, při prudkém brzdění se mnohdy výrazně zhoupne. Počítejte nicméně s občasnými tupými ranami od kol na sérii nerovností nebo s lehkým šumem větru kolem větru při jízdě na dálnici, což je dáno vyšší stavbou karoserie.

Další recenze Citroënu C4

Pan tajemný

+ Neobvyklý vzhled, pohodlný podvozek, atraktivní cenovka, slušný elán 1.2 PureTech (96 kW) s hladce řadícím automatem, dostačující kufr, slušný vnitřní prostor
– Levnější řešení v kabině, vyšší spotřeba a jadrnější zvuk 1.2 PureTech (96 kW), mnohdy váhající automat, méně jisté jízdní vlastnosti při vyšším tempu

Karel

Aktuální C4 je takový typický Citroën, auto s extravagantním vzhledem a typicky francouzsky měkkým podvozkem. Originální design s prvky SUV-kupé doplňuje i svébytný interiér, který však kombinuje zajímavé materiály s některými lacinějšími řešeními. Potěší ale zachování konvenčních ovladačů ventilace, stejně jako polička pod dotykovou obrazovku pro opření dlaně při ovládání infotainmentu nebo držák na tablet před spolujezdcem. Sedí se výše, vzadu pak prostor nad hlavou omezuje klesající střecha. Zavazadelník je nicméně dostatečně velký. Tříválec 1.2 PureTech svým rykem prozradí svoji koncepci, verze s 96 kW má už slušný elán. Kombinace s příplatkovou samočinnou převodovkou s osmi stupni je pak ryze francouzská, s naprosto hladkým řazením. Spotřeba se pak pohybuje kolem sedmi, osmi litry. Jízda je díky měkce naladěnému podvozku komfortní, úseky se sérií nerovností jsou ale občas slyšet, stejně jako aerodynamický šum na dálnici.

Celkově vzato, C4 není univerzální auto pro každého, je ale dobře, že taková auta existují. A co víc, C4 potěší atraktivní cenovkou.

Tomáš Devera, Roadblog.cz

Podle mě je nový Citroën C4 opravdu povedeným autem. A to nejen vzhledem, ale i interiérem, pohodlím, prostorem a cenou.

K dispozici jsem měl výkonnější benzínový motor, tedy PureTech 130 s osmistupňovým automatem. A tato kombinace mi přijde ideální. Motor má dost síly, dobrou spotřebu (můj průměr byl 6 litrů na sto) a převodovka se postará o to, že se můžete plně soustředit na jízdu a ne na změnu rychlostních stupňů.

Tony

Citroën C4 jsem si koupil kvůli jeho nezvyklému stylu. Líbí se mně jak zvenku, tak minimalistický interiér. Citroëny navíc léta miluju pro jejích komfort, což platí i zde, jak pro sedačky, tak pro podvozek nebo řazení automatu. Tříválec 1.2 PureTech 130 mně stačí, žádný rychlík to ale není. Dlouhodobě jezdím za osm. Ocenil bych pak přece jen lepší materiály uvnitř. Zadní okno se pak bohužel rychle špiní.

Adam Václavek, Wikicars.cz

Citroën C4 Feel Pack 1.2 PureTech 130 8AT
Plusy: Dynamika motoru, Odhlučnění, Komfortní podvozek, Futuristický design, Spousta odkládacích ploch, Cena

Mínusy: Hrubší chod motoru, Chování podvozku při rychlejší jízdě, Pár lacinějších plastů v interiéru, Malý displej místo klasických budíků

Filip Suchomel, Autodays.cz

Citroën C4 mne fakt dostal! Již první usednutí za volant bylo komfortní a útulné. V interiéru se člověk cítí velmi příjemně, na vině bude použití opravdu kvalitních měkčených materiálů. Musím podotknout, že v tomto segmentu to není zatím až tak dobrým zvykem. C4 tak nastoluje poměrně revoluční přístup a skvělý poměr cena versus výkon a výbava. Auto je na první pohled atraktivní, moderní a bezesporu stylové. Některé linie nebudou konzervativním jedincům příliš po chuti, ale mne se prostě líbí. Navzdory vznětovému motoru nesmím opomenout perfektně odhlučněný motor a také extrémně pohodlný podvozek s hydraulickými dorazy.

Ani po stránce infotainmentu a konektivity nezůstala C4 nedotažená. Vzhledem k integrací palubní eSIM, online telematických služeb z dílny TomTomu, 3D navigaci nebo užitečné mobilní aplikaci dokáže Citroën utěšit poptávku i mladých a obecně náročnějších jedinců na které tak může bez obav cílit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *