Crossovery jsou v posledních letech velkým hitem, nabídka vozů kombinujících prvky různých kategorií se tak postupně rozšiřuje. Nyní takové auto nabídl také Peugeot, jestliže však většina crossoverů poslední doby sází na kombinaci SUV a hatchbacku, francouzská značka se dala jinou cestou. Představený Peugeot 408 kombinuje prvky SUV, kupé i liftbacku. Jak jezdí, jsem zjišťoval za volantem 408 s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech (96 kW) pod kapotou.
Povedený kříženec
Sama automobilka označuje 408 jakožto fastback, pokud by jí ale někdo říkal SUV-kupé, nebyl by daleko od reality. 408 totiž kombinuje prvky různých vozů, každý si v něm najde něco – zvýšený podvozek evokuje SUV, klesající silueta zase kupé a páté dveře od kufru liftbacky. Kombinace je to přitom opravdu povedená, 408 přitahuje pozornost, a to nejen ve výrazném rudém laku Elixir testovaného exempláře. Nezáleží přitom na tom, zda na vůz hledíte zepředu, kde výraznou masku zdobí nezvyklá výplň v barvě karoserie, nebo zezadu, kde vyniknou sportovně nízká koncová světla. S délkou 4.687 mm a rozvorem 2.787 mm 408 veliksotně odpovídá zhruba dnešní Škodě Octavia.
Jestliže zvenku se 408 jen lehce podobá řadě 308, interiér z ní koncepci přebírá, bez zásadních úprav. To znamená sázku na prémiový styl – použité materiály a jejich zpracování patří mezi to nejlepší v rámci mainstreamové kategorie. Zkrátka další důkaz, že Peugeot se dnes usadil na horní hranici mainstreamové kategorie. Nechybí samozřejmě ani pro Peugeot dnes už typická koncepce i-Cockpit s vysoko umístěným přístrojový štítem (dnes už digitálním) a malým volantem. Podobně jako u 308 je dnešní generace i-Cockpitu dle mého názoru povedenější než ty dřívější, za volantem se snadněji srovnám tak, abych měl volant v pohodlné pozici a zároveň dobře viděl na budíky. Snad jen originální 3D zobrazení informací dle mého soudu není až takovou výhodu, moc přehledné řešení to za mě ve výsledku není.
Zato se mně však líbí tzv. i-Toggle tlačítka, velké dotykové plochy na středovém panelu umožňující přímý vstup pro vybrané položky infotainmentu. Lze je přitom personalizovat a vybrat si zde volby podle svého uvážení. Skvělé řešení! Samotný infotainment má pak hezkou moderní grafiku. Parádní je také rozlišení parkovacích kamer, které mají výtečný obraz také ve tmě.
Peugeot 408 mile překvapí i vnitřním prostorem. Vzadu má před koleny dostatek prostoru i dospělý, a to nejen díky vykrojeným předním sedadlům, ale také díky rozvoru, který je delší než u 308 SW. Dostatečná rezerva zůstává i nad hlavou dospělého, 408 si nicméně v tomto směru pomáhá níže ukotvenou zadní lavicí. Výhrady nemám ani ke kufru, s dostatečnou velikostí (536 litrů objemu) a snadným přístupem díky vysoko otevíranému víku. Nechybí ani háčky nebo šikovná síťka v boku zavazadelníku. A dostatečné jsou i odkládací prostory uvnitř, ať už kapsy v předních dveřích nebo objemná schránka mezi předními sedadly.
Spotřeba a dynamika 1.2 PureTech
Nabídka motorizací pro 408 je na českém trhu poměrně omezená, zaměřená na plug-in hybridy. V nabídce jsou jen tři pohonné jednotky, dva z nich právě plug-in hybridní verze, s kombinovaným výkonem 133 kW, respektive 165 kW. Já však během týdenního testu zkoušel jediný konvenční motor v nabídce benzinového tříválce 1.2 PureTech s 96 kW a 230 Nm.
Motor již dobře znám z jiných aut skupiny Stellantis, i v 408 tak pro něj platí známé vlastnosti. Motor při akceleraci nezapře jadrnější tříválcový ryk, působí to však sportovně, navíc celkově vzato je agregát pečlivě odhlučněn. Nijak se navíc netrápí ani v nízkých rychlostech. V případě 408 s přece jen vyšší karoserií se však už projevuje jeho síla, která je spíše dostatečná než přebytečná. Při akceleraci na dálnici si zkrátka už uvědomíte určité výkonnostní limity, což si třeba z 308 nepamatuji.
Také v případě Peugeotu 408 však platí, že je 1.2 PureTech úsporný motor. Na dálnici mu v rámci povolených rychlostních limitů stačí zhruba 6 l/100 km, ve městě se z dlouhodobého hlediska vejdete do 8 l/100 km. Dlouhodobá spotřeba kombinující různé jízdní styly u testovaného kousku činila velice slušných 6,1 l/100 km.
Jízdní vlastnosti
Peugeot 408 aktuálně nabízí výhradně automatickou převodovku, což platí i pro základní 1.2 PureTech. Osmistupňový automat myslí hlavně na komfort – změna převodu je logická a naprosto hladká. Respektive jen při rozjezdech je převodovka občas cukavější, zvlášť při náhlé změně tempa – dojíždíte k semaforu, najednou z červené padne zelená a chcete zrychlit – to pak automat nereaguje zrovna pohotově.
Právě na pohodlí jsou zaměřeny také jízdní vlastnosti. Testovaný kus obouval 19″ kola, kromě dusotu na velkých nerovnostech jsem však o nich prakticky nevěděl, tak je podvozek poddajný. Auto ale zároveň pěkně drží stopu, byť je znát, že pohodlné tempo mu sedí více. Odhlučnění je pak na slušné úrovni, vůz je však citlivý na povrch pod koly, na českých silnicích je někdy znát šum od kol. Stejně tak šum větru kolem karoserie je vlivem vyšší stavby zkrátka vyšší než u nižší 308.
Peugeot 408 s 1.2 PureTech: Technická data
Motor | 1.2 PureTech |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1199 |
Výkon (kW) | 96 |
Točivý moment (Nm) | 230 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 6,0 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 136 |
Objem palivové nádrže (l) | 52 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1467/453 |
Peugeot 408: Další recenze a zkušenosti
Adam Václavek, Wikciars.cz
Peugeot 408 je samotář, který nikam nezapadá. Může za to zevnějšek, který kombinuje prvky liftbacku, kupé a SUV, k tomu je postavený na základu poměrně malého hatchbacku 308. Konkurence tedy mnoho nemá, jestli vůbec nějakou. Kdo by si ho měl koupit? Někdo, komu se líbí 308, ale chce více stylu a extravagance. V 90% věcí jde o totožná auta. Pokud chcete dobrý Peugeot, asi bych zůstal u 308. Jeho design mi přijde vyváženější, vzadu je více místa na hlavu a kufr je v podání kombi SW výrazně větší. A 308 má i další výhody. Je k dispozici s naftovým motorem 1.5 BlueHDI nebo s manuální převodovkou. Taky můžete mít dostupnější výbavu Active Pack. Nic z toho mít 408 nemůže.
David Bureš, ČSAKA
Peugeot 408 je koncepčně hodně nezvyklý automobil. Designérům se však kombinace SUV a fastbacku náramně povedla, za tímto větším bratrem 308 se otočí leckdo. Uvnitř pak boduje prémiovým zpracováním, stejně jako až nečekanou prostorností. Nejsilnější motorizace v nabídce je pak typický plug-in hybrid – silově umí nadchnout, spotřeba však silně závisí na aktuálním použití. Jednoduše řečeno, jeho výhod využijete jen v případě, že ho máte kde pravidelně nabíjet.