KatalogToyotaYaris

Toyota Yaris XP90 (2005-2011)

Toyota Yaris s interním označením XP90 je druhá generace takto pojmenovaného malého modelu japonské značky, která se v evropské specifikaci vyráběla mezi lety 2005 až 2011. Stejně jako předcházející Yaris XP10 byla nabízena ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku. Odvozené MPV Yaris Verso pak nahradil model pojmenovaný Verso S. V roce 2010 debutovala třetí generace Yarisu (XP130).

Stejně jako předchůdce Yaris vzešel ze soudobého automobilu pro japonský trh, nazvaného Vitz. Design vsadil více na obliny, stejný styl následně použila i první generace kompaktního Aurisu. Vnitřek s kapličkou přístrojů nad středovým panelem však koncepčně navazoval na první generaci.

Mezigeneračně vůz výrazně prodloužil, a to o 110 milimetrů, zároveň se rozvor natáhl o 90 mm. To spolu s rozšířením a zvýšením karoserie mělo napomoci vnitřnímu prostoru. Třeba zavazadelník se proti předchůdci zvětšil o 33 %.

Pořád tu přitom zůstala v rámci segmentu unikátní možnost podélného posuvu zadních sedadel (konkrétně v rozsahu 150 mm). V době premiéry byl v rámci třídy malých aut specialitou také kolenní airbag řidiče nebo bezklíčový vstup.

Toyota Yaris XP90 na evropských trzích debutovala se třemi motory. Benzinový tříválec 1.0 VVT-i (51 kW) byl převzat z jedničkového Ayga, zážehový čtyřválec 1.3 VVT-i (64 kW) původem od Daihatsu a vznětový agregát 1.4 D-4D (66 kW) byly vylepšené motory z předchozí generace Yarisu.

Postupné inovace

Postupně se však nabídka motorů měnila. V roce 2007 nabídku obohatil sportovně orientovaný Yaris TS s 1.8 Dual VVT-i (98 kW). Lehký facelift z roku 2008 znamenal příchod 1.3 Dual VVT-i (74 kW) z většího Aurisu. Tehdy také došlo k opětovné instalaci otěrových pásek na náraznících, pro lepší ochranu před oděrkami. Změnil se i přední nárazník nebo grafika světel.

V roce 2010 pak byly nabízené motory optimalizovány pro nižší spotřebu, stejně tak došlo k lehké úpravě interiéru, kde se objevil nový multifunkční volant nebo příplatková automatická klimatizace s digitálním displejem.

Stejně jako předchůdce a následující generace se i Yaris XP90 pro Evropu vyráběl ve francouzské továrně Valenciennes. Jakožto globální model ale pro lokální trhy vznikal také třeba v Japonsku nebo Thajsku.

Toyota Yaris: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3785 x 1695 x 1520 x 2460 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 272-363 litrů
  • Výroba: 2005-2011 (Valenciennes, Francie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Toyota Yaris XP90 (2005-2011)

  • Druhá generace Yarisu je v tuzemských bazarech žádaným zbožím. Auto má solidní pověst solidního stroje, a tak je o něj zájem i přes vyšší cenovky nabízených kusů, které obvykle odpovídají novějším vozům než v případě konkurence. Odborníci v tomto směru doporučují hlavně motor 1.3 VVT-i (64 kW) původem od Daihatsu, který netrpí žádnými vážnými trablemi. Vyhledávaný je také modernější 1.33 VVT-i (74 kW) už vlastní konstrukce Toyoty, jehož někdy trápí zvýšená spotřeba oleje. Mohou za to obvykle opotřebované pístní kroužky u vozů s vyšším nájezdem. Do města se pak hodí i základní tříválec 1.0 VVT-i (51 kW), u něj však nepočítejte s nějakým zásadním elánem. Také podvozkově je na tom Yaris II velice dobře, díly však bývají hůře dostupné. Potíží bývá také koroze, jak je u vozů japonské produkce té doby zvykem. Pozor tak na rez karoserie, na podvozkových dílech se jí patrně nevyhnete. Jako celek je tak druhá generace rozhodně kvalitní volbou. A neplatí to jen z hlediska spolehlivosti, také jako samotné auto je Yaris II dobrou volbou. Kabina je prostorná, vyšší karoserie vyhoví i starší klientele, plusem je též posuvná zadní lavice. Snad jen přístrojový štít umístěný na vrchu středového panelu a nikoliv před řidičem nevyhoví všem. Měl ho ale i předchůdce.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *