Alfa Romeo MiTo (interně Typ 955) je malý třídveřový hatchback italské automobilky vyráběný mezi lety 2008 a 2018. Jednalo se o novinku v nabídce značky bez přímého předchůdce, kvůli nijak zázračným prodejům však ve výrobě opět skončila bez přímého nástupce. Jméno odkazuje na místa vzniku, na Milán jakožto místo, kde byl vůz navržen, a Turín, kde byl vyráběn. V italštině ale slovo mito rovněž znamená legenda. MiTu se ale před představením s ohledem na jeho velikost rovněž přezdívalo Junior.
Design automobilu navrhnul Juan Manuel Diaz, který se do určité míry inspiroval sporťákem 8C. Inspirace byla patrná jak v případě řešení přídě, tak z hlediska koncových světel, která mají kulatý tvar. Maska byla pro Alfu typicky trojúhelníková, nechyběl ani tradiční detail v podobě vlevo umístěné poznávací značky. Sportovní styl pak zdůraznila jak třídveřová karoserie, tak bezrámová okna nebo sportovní design přístrojů v samostatných kulatých tubusech uvnitř.
Hravý design měl přilákat cílovou klientelu mladých zákazníků, kterým Alfa Romeo do té době neměla co nabídnout. Vznik malého hatchbacku navíc umožnil postupný růst aut, pro Alfu vždy byly typické kompakty, na počátku třetího tisíciletí tu však byl prostor i pro menší model.
Technický základ poskytla platforma GM Fiat Small s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, určená pro malé automobily. Alfa Romeo MiTo ji sdílela se soudobým Fiatem Grand Punto nebo Opelem Corsa generace D. S těmi se shodoval také rozvor 2.511 mm.
Postupné rozšiřování nabídky motorů
Do prodeje vůz vstoupil s třemi motory. Atmosférickou benzinovou čtrnáctistovku s 58 kW doplnily turbomotor 1.4 TB (114 kW) a nový turbodiesel 1.6 JTD (88 kW). Postupně se však nabídka měnila.
V roce 2009 dorazila slabší varianta 1.4 TB s 88 kW a menší turbodiesel 1.3 JTD (66 kW), který později posílil na 70 kW. Na podzim téhož roku pak přišly benzinové motory nové generace MultiAir s elektrohydraulickým aktuátorem, schopným otevírat sací ventil nezávisle na vačkové hřídeli a nezávisle na ostatních válcích. Motor 1.4 (77 kW) nahradil dosavadní základ, stejně tak 1.4 TB (99 kW) byl náhradou za stávající zážehovou čtrnáctistovku. Pro něj byl mimochodem od roku 2010 nově dostupný i nový automat v podobě šestistupňové dvouspojkové převodovky TCT.
Na vrchol se pak nově usadil agregát 1.4 TB (125 kW), který se objevil ve sportovně laděné verzi MiTo Quadrifoglio Verde se sportovnějším nárazníkem nebo střešním spoilerem na zádi. Navíc měla také adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči s proměnlivým účinkem.
Rok 2009 byl rovněž ve znamení příchodu 1.4 TB (88 kW) ve verzi schopné spalovat LPG a také přeplňovaného dvouválce 0.9 TwinAir (63 kW), již dříve uvedeného ve Fiatu 500. Naftová třináctistovka pak oslabila na 63 kW.
Jemné retuše
V roce 2013 pak Alfa Romeo MiTo prošla lehkým faceliftem. Vzhled upravil jemně přepracovaný nárazník nebo modifikované světlomety. Uvnitř se pak objevil multimediální systém Uconnect s 5″ obrazovkou.
Změnila se nabídka motorů. Atmosférická benzinová čtrnáctistovka byla nabídnuta ve verzích s 51 kW a 58 kW, turbodvouválec 0.9 MultiAir pak se 77 kW a přeplňované 1.4 TB s 99 kW. Nadále tu bylo i Quadrifoglio Verde s 1.4 TB (125 kW).
K ještě jednomu faceliftu pak došlo ještě v roce 2016. To se MiTo dočkalo přepracované masky po vzoru větší Giulietty (Typ 940), stejně jako jiných světlometů a nárazníku. Z nabídky pak vypadla verze Quadrifoglio Verde, nahradila ji však stejně výkonná Veloce. Jiná byla i grafika nápisů a loga, převzatá z tehdy nově uvedené Giulie (Typ 952). Nabídka motorů čítala čtrnáctistovku s 58 kW, dvouválec se 77 kW, vznětovou třináctistovku se 70 kW, benzinovou čtrnáctistovku se 103 kW a zmíněnou ještě silnější verzi se 125 kW.
Alfa Romeo MiTo se vyráběla v italském závodě Fiatu Mirafiori v Turíně, kde za deset let produkce vzniklo na 265.000 jeho exemplářů. Relativně nízkým prodejům nahrála třeba jen třídveřová karoserie, o níž obecně klesá mezi zákazníky zájem.
Alfa Romeo MiTo: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4063 x 1721 x 1446 x 2511 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 270 litrů
- Výroba: 2008-2018 (Turín, Itálie)