Auta na vodík: Aktuální nabídka a jejich budoucnost

Auta na vodík jsou podle některých názorů budoucností automobilové nabídky. Propagují je dnes hlavně asijští výrobci, v oblasti užitkových vozidel jsou však v oblasti vodíkového pohonu aktivní také některé evropské automobilky. Jaká je aktuální nabídka aut na vodík? A jaká je jejich budoucnost?

Nutno podotknout, že na českém trhu je nabídka automobilů na vodíkový pohon značně omezená. Je to způsobeno i tím, že síť vodíkových čerpacích stanic je v Česku značně omezená. První veřejné vodíkové stanice v České republice teprve otevřela v roce 2022, a to ve Vítkovicích. Z vodíkových vozů tak na českém trhu aktuálně oficiálně koupíte jen Toyotu Mirai a Hyundai Nexo.

ModelHyundai NexoToyota Mirai
Nejvyšší výkon (kW)120134
Velikost vodíkové nádrže (l/kg)156,6/6,3142,2/5,6
Dojezd dle WLTP (km)666650
Typ baterielithium-polymeroválithium-iontová
Kapacita akumulátoru (kWh)1,561,24

Oba jsou přitom defacto elektromobily, které jen místo baterií využívají jako zdroj energie vodíkové palivové články. Existují však i plány na vodíkový pohon využívaný spalovacím motorem.

Vodíková Toyota, nebo vodíkové SUV Hyundai?

Jinak jsou ale tato auta zcela odlišná. Toyota Mirai je aktuálně dostupná už ve své druhé generaci, kdy se z ní stal luxusně pojatý sedan vyšší střední třídy. To Hyundai Nexo je naopak rodinné SUV.

Synchronní elektromotor Miraie s permanentním magnetem pochází z Lexusu UX 300e, řídicí jednotka je zase z hybridních Toyot a baterie z Lexusu LS 500h. Výkon činí 134 kW, dojezd pak 650 kilometrů, což je o 30 % více než u první generace Miraie. Poháněná jsou přitom zadní kola.

Součástí pohonného ústrojí jsou pak tři nádrže na vodík, jedna podélně uložená pod kabinou a dvě menší u zadních sedadel. Mají dohromady objem 142,2 litru, a tak se do nich vejde 5,6 kg vodíku.

Oproti tomu Hyundai Nexo využívá synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 120 kW, který pohání přední kola. Rovněž tři vodíkové nádrže dohromady poskytují objem 156,6 litru, pro 6,3 kg vodíku.

Honda na vodík

Jinde ve světě se pak prodává také vodíková Honda Clarity. To je auto obdobné koncepce jako Toyota Mirai, rovněž jde o sedan vyšší střední třídy, nicméně s pohonem přední nápravy. Maximální výkon elektromotoru Clarity činí 130 kW, vodíkové nádrže jsou tu dvě, s celkovým objemem 141 litrů pro pět kilogramů vodíku.

Vodíkové dodávky

Jak řádky výše naznačují, v oblasti aut na vodík jsou aktivní hlavně asijské značky. Evropské automobilky vidí budoucnost vodíku spíše u nákladních vozidel, autobusů nebo třeba užitkových vozidel.

To je případ třeba koncernu Stellantis, který aktuálně pracuje na středně velké dodávce s vodíkovým pohonem. Její vývoj má na starosti Opel, který jako první představil Vivaro-e Hydrogen, po němž následovaly odvozené modely Citroën ë-Jumpy Hydrogen a Peugeot e-Expert Hydrogen. Tato trojice už dokonce je na vybraných trzích nabízena přímo zákazníkům, v rámci pilotní série.

Technické řešení se přitom oproti „elektromobilům s vodíkovými palivovými články“ liší. Tyto vozy Stellantisu jsou nazývány „plug-in elektromobily s palivovými články“. Vedle vodíkových palivových článků totiž Vivaro-e Hydrogen a spol. zvládají jízdu také na energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 10,5 kWh, které lze dobít nejen při jízdě rekuperací brzdné energie, ale také externě ze zásuvky. I díky tomu tyto dodávky ujedou přes 400 kilometrů na jedno tankování a nabití, dle metodiky WLTP.

Vodík je v tomto případě uchováván ve třech nádržích o celkovém objemu 120 litrů, do nichž se vejde 4,4 kilogramu vodíku. Pohon zajišťuje třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 60 kW, který krátkodobě poskytuje až 100 kW.

To Renault to v případě vodíkových užitkových vozidel zkouší o segment výše. V roce 2021 debutoval prototyp velké dodávky Renault Master Van H2 Tech. Ten je vybaven 30 kW palivovým článkem, 33 kWh baterií a čtyřmi nádržemi, které dohromady obsahují 6 kg vodíku.

Budoucnost automobilů na vodík

V první fázi rozmachu bateriových elektromobilů se zdálo, že auta na vodík jsou stranou zájmu, to když je přestal vyvíjet Mercedes-Benz nebo Volkswagen, dnes už je ale situace opět jiná. BMW už několik pracuje na vodíkovém SUV X5. Model nazývaný BMW iX5 Hydrogen je už pilně testován, s cílem postavit sérii těchto aut.

Poháněcí soustava BMW iX5 Hydrogen vyvinutá ve spolupráci s Toyotou spojuje vodíkový palivový článek s elektromotorem využívajícím techniku elektroaut BMW eDrive páté generace. Vodík, který je používán jako zdroj energie, je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Palivový článek přeměňuje vodík na elektrickou energii a generuje výkon 125 kW. Elektromotor může navíc využívat energii uloženou v hlavní baterii. Tato baterie se nabíjí buď rekuperací energie, nebo z palivového článku. To vše znamená, že celkový maximální výkon činí 275 kW.

Hodně aktivní je pak v tomto směru Toyota, která vedle vodíkových palivových článcích opět pracuje i na spalovacím motoru na vodík. V roce 2021tak debutoval prototyp GR Yaris H2 s upraveným 1,6litrovým tříválcem pro spalování vodíku. Ve spolupráci s Yamahou pak Toyota dokonce pracuje na vodíkovém vidlicovém osmiválci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.