KatalogBMWŘada 1

BMW 1 F40 (2019-)

BMW 1 F40 je třetí generace kompaktního modelu mnichovské automobilky, představená v roce 2019. Automobil se oproti předchůdcům kvůli použití nové platformy FAAR (nazývaná též UKL2) zcela proměnil. Nově se jednalo o auto s motorem vpředu napříč s pohonem předních kol, zatímco předcházející generace byly s vozy s motorem vpředu podélně, s pohonem zadních kol.

Změna koncepce také proměnila siluetu BMW řady 1. Kratší kapota přecházející do čelního skla najednou znamenala tvary typického hatchbacku, zatímco předchozí generace 1-Series (F20) měla charakteristicky svalnaté boky. V nabídce navíc zůstala výhradně pětidveřová karoserie, třídveřová řada 1 skončila.

Celkové rozměry ale zůstaly prakticky zachovány. Auto bylo o pět milimetrů kratší než předchůdce, o 34 mm širší a 13 mm vyšší. Rozvor se díky změně koncepce sice zkrátil o 20 mm, přesto se kabina stala prostornější a zavazadelník větší, právě díky méně prostorově náročné koncepci s motorem napříč a pohonem předních kol. To, spolu s nižšími výrobními náklady, rozhodlo o využití této architektury.

BMW 1 F40 si přesto hodlalo uchovat sportovní vlastnosti jako minulá generace. Díky inteligentnímu využití hliníku (na kapotě a víku kufru) a vysokopevnostní oceli byla o 30 kg lehčí, výhodou měl být též systém ARB (blízko sobě umístěné regulační a řídicí prvky protiprokluzového systému), který pro rychlejší reakce využívá regulaci prokluzu přímo v řídicí jednotce motoru a nikoliv v řídicí jednotce stabilizačního systému DSC.

BMW řady 1: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4319 x 1799 x 1434 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
  • Výroba: 2019- (Lipsko, Regensburg; Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „BMW 1 F40 (2019-)

  • BMW řady 1 v nejnovější generaci změnilo koncepci, když se ze zadokolky stala předokolka. Bohužel kvůli tomu přišla o svůj zábavný charakter a je najednou z něj vlastně obyčejný, byť luxusní hatchback. Paradoxně je tak lepší v běžných variantách, zkoušené 120d xDrive zaujme poskytovaným luxusem se záplavou výbavy, hladce řadicí převodovkou nebo jistými jízdními vlastnostmi. Naopak vrcholnému M135i xDrive něco chybí, ta zábavná osobnost zadokolky. Cílové klientele to bude jedno, jako druhé auto do rodiny (třeba pro manželku) je 1-Series skvělá volba, jako hot hatch je ale zaměnitelný s konkurencí.

    Reagovat
  • BMW M135i xDrive se při prvních jízdách ukázalo jako skvěle jezdící hatchback. Jízdu s ním si budete užívat, zároveň zůstává nečekaně pohodlný při každodenním používání. A ta kombinace dvoulitru a osmistupňového automatu je jednoduše skvělá. Navíc ani cena není ve výsledku špatná, obdobné výkonné Audi S3 Sportback i Mercedes-AMG A 35 4Matic jsou dražší.

    Jen si stále nemohu pomoci a pořád si říkám, zda BMW 1 nepřišla změnou koncepce o svou osobnost a nepřiblížila se až příliš VW Golf R. Mnichovský kompakt totiž svoji osobností až příliš připomíná wolfsburskou raketu. To sice na jednu stranu potvrzuje jeho kvality, zároveň to ale znamená, že je na rozdíl od předchůdce zaměnitelný, a to je podle mě velká škoda! Na předchozí BMW M140i s třílitrovým šestiválcem zkrátka budu se slzou v oku vzpomínat.

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-bmw-m135i-xdrive-jezdi-skvele-nechybi-mu-ale-vlastni-duse-131478

    Reagovat
  • Oblíbená jednička s novou platformou bohužel ztratila to nejzábavnější ze svého charakteru, ale zanechává na mně pozitivní dojem. Nový model je všestrannějším autem než předchůdce, nechybí mu prémiový pocit, umí vyvinout dostatečnou dynamiku, je pohodlný a kultivovaný. Oproti konkurentům je však výrazně dražší, ale je to bavorák, který si své zákazníky vždycky najde. Ty zákazníky, jež si s klidem v duši koupí předokolku a ani je nenapadne, že tomu dříve bylo jinak.

    Více na: https://templeofspeed.cz/bmw-118d-test/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *