BMW 5 s interním označením F10 je šestá generace modelu vyšší střední třídy německé automobilky, která se vyráběla mezi lety 2009 a 2017. Automobil byl tentokrát dostupný hned ve třech karosářských verzích, sedan (interně F10) doplnilo nejen už tradiční kombi 5 Touring (F11), ale nově i liftback 5 Gran Turismo (F07). Pro Čínu pak vznikl ještě prodloužený sedan (F18). V roce 2016 debutoval nástupce s interním označením G30, liftback se však nově stal součástí řady 6. Ve své době šlo o druhý nejprodávanější model BMW.
Pětková řada generace F10 na trh nejprve dorazila ve formě nově nabízeného liftbacku, sedan následoval s několikaměsíčním odstupem, stejně jako kombi. Od zbytku nabídky se 5 GT popisované jako crossover kombinující prvky limuzín, SUV a vozidel gran turismo odlišilo svým prodlouženým rozvorem, činícím 3.070 mm (jako u krátké verze soudobé řady 7 generace F01), zatímco u sedanu a kombíku měl hodnotu 2.968 mm. Specialitami byla i bezrámová okna nebo dvojité otevírání víka zavazadelníku, s možností vyklopení jako u liftbacku nebo otevření jen „plechové“ části jako u sedanu. Uvnitř pak vůz nabídl posuvnou lavici v podélném směru v rozsahu 100 mm.
To sedan se mezigeneračně výrazněji zvětšil, a to hlavně díky natažení rozvoru o 80 mm. Design se zbavil kontroverzních prvků předchůdce a vsadil více na luxusní dojem ve stylu větší řady 7 (F01). Autorem vnějšího stylu byl Jacek Fröhlich se svým týmem. Kombi navržené Jeanem-Francoisem Alexandre Huetem bylo až po B sloupky shodné se sedanem, zatímco zadní partie se tvarově inspirovala u 5 Touring generace E39. Opět nechybělo dvojitě otevírané víko s možností otevření jen okénka.
Interiér se pak orientoval na řidiče, středový panel s 10,2″ obrazovkou multimediálního systému byl k němu natočen v úhlu 7°.
Tužší s širokou nabídkou motorů
Automobil vsadil na nový základ kombinující ocele různé tuhosti. Konkrétně sedan byl o 55 % tužší než předchozí generace, když převzal některé prvky z větší řady 7. Auto využilo mnohé hliníkové díly, třeba hliníkové dveře na hmotnosti uspořily 23 kilogramů. Posunutí motoru více vzad pak vozidlo přiblížilo ideálnímu rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy.
Zavěšení bylo z velké části hliníkové. Přední náprava byla odvozena od klasické koncepce s dvojitými rameny, zatímco ta pětiprvková zadní typu Integral-V s pomocným rámem byla odvozena od větší řady 7. Kombi mělo navíc vzadu standardně vzduchové odpružení se samočinnou regulací světlé výšky. Za příplatek nechyběly adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory nebo natáčení zadní nápravy. Novinkou pak byl elektrický posilovač řízení.
Nabídka motorů byla bohatá. Konkrétně sedan v době premiéry nabídl nejen vznětový čtyřválec 520d, ale také šestiválcové turbodiesely (525d a 530d), atmosférické benzinové šestiválce 523i a 528i, přeplňovaný zážehový šestiválec 535i a vrcholný osmiválec 550i. Šestistupňový manuál ve většině případů doplnil i osmistupňový automat. Pro vybrané motorizace byl k dispozici rovněž pohon všech kol. Naopak 5 GT v době premiéry nabídlo výhradně přeplňované motory v kombinaci s automatem, později se však i tento liftback dočkal čtyřválce. Vrcholem nabídky se v roce 2011 stal odvozený model BMW M5.
Modernizace pro rok 2013
Pro rok 2013 se BMW 5 F10 dočkalo modernizace. Design se měnil jen jemně. Světlomety byly nově standardně xenonové, ledvinky se staly nižší, změnil se i přední nárazník. Gran Turismo se pak dočkalo nově tvarovaného zavazadelníku pro větší objem. Uvnitř se vylepšilo ovládání multimediálního systému iDrive, když se vícesměrové kolečko zvětšilo a bylo na vrchní straně doplněno o dotykové ovládání. Přístrojový štít pak mohl být digitální, s programovatelnou grafikou.
Měnila se i nabídka motorů. Dorazil nový vznětový čtyřválec 518d, vrcholný osmiválec 550i se dočkal nové generace motoru. Už dříve se pětka dočkala přeplňovaného benzinového čtyřválce 520i, třikrát přeplňovaný vznětový šestiválec M550d xDrive a plug-in hybridní varianty ActiveHybrid 5, což byly novinky v historii této mnichovské řady.
A aby těch změn nebylo málo, podvozek BMW 5 F10 se dočkal nového horního uložení tlumičů pro nižší hlučnost nebo nových pružin tlumičů.
BMW 5 (F10): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4899 x 1860 x 1464 x 2968 mm (5 sedan), 4907 x 1860 x 1462 x 2968 mm (5 Touring), 4998 x 1901 x 1559 x 3070 mm (5 GT)
- Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů (5 sedan), 560 litrů (5 Touring), 440-590 litrů (5 Gran Turismo), 375 litrů (ActiveHybrid 5)
- Výroba: 2009-2017 (Dingolfing, Německo)
+ Elegantní vzhled, bohatá výbava, slušný zavazadelník, praktický vstup do kufru díky výklopnému zadnímu oknu, hladce fungující automat od ZF, pořádná palivová nádrž, vcelku komfortní podvozek
– Omezený prostor vzadu, vyšší ceny ojetin, těžkopádnější jízdní chování
Zástupci luxusních značek jsou na českém trhu obvykle žádanými vozy v autobazarech, což zpravidla platí také pro BMW řady 5. Zájem je také o generace F10, a to možná i někdejšímu propadu cen ojetin – mezi pravověrnými fanoušky BMW si moc příznivců nenašla, kvůli možná poněkud horším materiálům než u konkurence, těžkopádnějším jízdním vlastnostem kvůli nárůstu rozměrů nebo některým technickým problémům, zvlášť v oblasti motorů. Právě agregát chce u této 5 Series pečlivě vybírat. Velkým obloukem se určitě vyhněte osmiválci 550i, který patří mezi největší průšvihy BMW posledních let, závady jsou časté a nákladné, navíc mnohdy špatně řešitelné. Problémy můžete mít s vyhledávanými naftovými šestiválci (interně N57), které trápí rozvody. Ty jsou ostatně problém ale také u naftových čtyřválců. Ve výsledku tak možná bude nejlepší benzinový šestiválec, který jede úžasně. Potrápit ale může jak systém valvetronic variabilního zdvihu ventilů (u motorů N52), tak přímé vstřikování paliva (N53). Kolem a kolem, tak u pětky generace F10 bezesporu platí, že žádá velice kvalifikovaný servis a že ceny za větší závady mohou vyšplhat do nebeských výšin.
BMW 5 F10 530d 2011
Plusy
nadčasový dizajn
veľký kufor
perfektný prejav motora
výborné zladenie motora a prevodovky
vzhľadom na veľkosť motora nízka spotreba
veľmi dobre naladený podvozok
super ergonómia ovládania
skvelé jazdné vlastnosti
Mínusy
Interiér má tendenciu na niektorých miestach vŕzgať
Menej odkladacích priestorov v interiéri a ich malá veľkosť
Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-bmw-5-530d-f10/