Ford Mondeo s interním označením CD391 je čtvrtá generace takto pojmenovaného modelu střední třídy vyráběná pro Evropu mezi lety 2014 až 2022. Automobil tentokrát sdílel techniku s modelem Ford Fusion vyráběným pro Severní Ameriku, a to mezi lety 2012 až 2020. Mondeo čtvrté generace (nazývaná však rovněž Mk5, kvůli faceliftu první generace označované jako Mk2) při příchodu na trh nahradilo Mondeo třetí generace. V roce 2022 evropská výroba skončila bez přímého nástupce. Do budoucna však místo Mondea má na evropské trhy přijít obdobně velký crossover. Naopak v Číně vůz nahradila pátá generace Mondea.
Čtvrtá generace Mondea se pro Evropu představila na pařížském autosalonu 2014. Premiéra se odsunula i kvůli uzavření závodu v belgickém Ghentu, kde se vyráběl předchůdce. Výroba se tak přesunula do španělské Valencie.
Auto vsadilo na agresivní vizáž s nápadnou maskou, připodobňovanou tehdejším vozům značky Aston Martin. K dispozici byly při premiéře hned tři karosářské verze, sedan, liftback a kombi. Technická spřízněnost s americkým Fusionem pak znamenala, že šlo o kus auta. Mondeo CD 391 bylo dlouhé 4.869 mm, 1.852 mm široké a 1.476 mm vysoké. Rozvor náprav měřil 2.845 mm.
Ford Mondeo čtvrté generace debutoval s bohatou nabídkou motorizací. Na českém trhu byly v době premiéry k dispozici benzinové čtyřválce 1.5 EcoBoost (118 kW) a 2.0 EcoBoost ve variantách se 149 kW a 176 kW. Turbodiesely zastoupily 1.6 TDCi (85 kW) a 2.0 TDCi (110 kW a 132 kW). Na vybraných trzích byl pak od roku 2015 dostupný i základní benzinový tříválec 1.0 EcoBoost (92 kW). Ve stejném roce nahradilo vznětovou šestnáctistovku modernější 1.5 TDCi s 88 kW.
Nové deriváty
V roce 2015 debutoval Ford Mondeo v luxusním provedení Vignale, v rámci tehdejší snahy o rozvoj této luxusní řady. Výrobu zajistilo speciální Vignale centrum, jakožto součástí závodu ve Valencii, s pečlivější kontrolou kvality. Automobil pojmenovaný po italské karosárně se dočkal luxusní kabiny s koženým čalouněním a bohatou výbavou, s aktivním parkovacím asistentem, sledováním dopravních značek nebo funkcí automatického brzdění s detekcí chodců, případně s masážní funkcí předních sedadlech při dodatečném příplatku. Nabídka motorů zahrnula benzinový čtyřválec 2.0 EcoBoost (177 kW), turbodiesel 2.0 TDCi (132 kW) a 2.0 TDCi bi-turbo (154 kW).
O rok později nabídku zase doplnila sportovně laděná verze ST-Line, s agresivnější vizáží. Nabídka motorů se pak v jeho případě omezila na zážehový 2.0 EcoBoost (176 kW) a turbodiesel 2.0 TDCi ve variantách se 110 kW a 132 kW.
Hybrid nově jen pro kombi
Rok 2018 byl kvůli novým emisním normám ve znamení mnohých změn v paletě motorů. Skončil tříválec 1.0 EcoBoost i čtyřválec 2.0 EcoBoost, zatímco čtyřválec 1.5 EcoBoost posílil na 121 kW
V roce 2019 Ford Mondeo prošel modernizací. Decentní retuše více odlišily jednotlivé varianty, prostřednictvím odlišnější masky chladiče. Pozměnil se však i přední nárazník nebo koncová světla. Vozy s automatem pak dostaly nový otočný volič, po vzoru menšího Focusu (Mk4).
Upravila se i nabídka motorizací. Stávající turbodiesely nahradil nový čtyřválec 2.0 EcoBlue, ve výkonových variantách s 88, 110 a 140 kW, vedle něhož tu byl benzinový motor 1.5 EcoBoost se 121 kW. Hybrid pak byl nově dostupný výhradně pro kombi. Kombinoval atmosférický benzinový čtyřválec 2.0 Duratec (106 kW), planetovou převodovku a elektromotor o celkovém výkonu 138 kW.
Výroba Fordu Mondeo CD391 pro Evropu skončila na jaře 2022, kdy 4. dubna z výrobní linky ve španělské Valencii sjel poslední exemplář, kombík v šedé barvě. Konec produkce Ford oznámil rok dopředu, aby se stávající klientela na něj mohla včas připravit. Důvodem konce jsou neustále klesající evropské prodeje modelů střední třídy.
Ford Mondeo (CD391): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4869 x 1852 x 1476 x 2850 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 516 litrů (sedan), 525 litrů (kombi), 383 litrů (Mondeo HEV), 403 litrů (Mondeo HEV kombi)
- Výroba: 2014-2022 (Valencie, Španělsko)