Kia Sorento s interním označením MQ4 je v pořadí již čtvrtá generace takto pojmenovaného rodinného SUV, která debutovala v roce 2020. Představit se měla na ženevském autosalonu 2020, po jeho zrušení z důvodu pandemie koronaviru, však byla oficiálně odhalena pouze online. V Evropě jde o největší SUV v nabídce Kia.
Design vznikal spoluprací hned tří stylistických center Kie, v Koreji, Evropě a Severní Americe, i kvůli tomu, že Sorento je globální model. Oproti třetí generaci Sorenta se výrazně změnil, obliny nahradily hrany, sama automobilka hovoří o sebevědomějším postoji. Nově pojatá maska, tzv. tygří nos, je širší a velkorysejší. Doplňují ji nové světlomety s diodami denního svícení připomínajícími tygří oči, zatímco vertikálně orientovaná koncová světla jsou netradičně rozdělená. Boční silueta se pak změnila tak, aby auto vypadalo delší. Až sedmimístná kabina se posunula vzad, A sloupky jsou o 30 mm posunuté dozadu, což prodloužilo kapotu. Mezigeneračně se celková délka prodloužila o zanedbatelných 10 mm, rozvor se ale natáhl o 35 mm.
Nově s hybridem
Základem je nově vyvinutá platforma pro středně velká SUV. Navržena byla pro zvetšení vnitřního prostoru (motorový prostor je proto co nejkompaktnější) a možnost zástavby hybridního pohonu. Podvozek kombinuje nezávislé zavěšení McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Za příplatek je k dispozici čtyřkolka využívající stálý pohon přední nápravy s automatickým přiřazením zadní nápravy.
Do českého prodeje vůz vstoupil s dvěma motorizacemi. Nový naftový čtyřválec 2,2 CRDi rodiny Smartstream (148 kW) kombinovaný s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou doplnila hybridní varianta kombinující přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 T-GDi (169 kW) s elektromotorem o výkonu 44,2 kW a akumulátorem o kapacitě 1,49 kWh. Dieselová verze je k dispozici s pohonem přední nápravy nebo s pohonem všech kol, hybridní verze se dodává výhradně s pohonem všech kol. V roce 2021 pak obohatil nabídku plug-in hybrid kombinující akumulátorový modul o kapacitě 13,8 kWh, elektromotor o výkonu 66,9 kW, motor 1,6 litru T-GDI a šestistupňovou automatickou převodovku.
V době premiéry Kia Sorento čtvrté generace nazývala svým technologicky nejvyspělejším automobilem. Vůbec poprvé se v Sorentu MQ4 objevily třeba kamerový asistent sledování slepého úhlu, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním , díky kterému může řidič automaticky vyjet z kolmého parkovacího stání bez usednutí do vozidla, nebo digitální přístrojový štít s 12,3“ displejem.
Nová tvář Sorenta pro rok 2024
Kia Sorento pro rok 2024 debutovala v modernizované formě, jako první se začne prodávat na jaře 2024 na americkém trhu. V České republice bude vůz možné objednávat v průběhu prvního čtvrtletí 2024.
Modernizace je rozpoznatelná je podle zcela nové přídě s novými, protaženými světlomety, která je navržená podle stylistického jazyka „spojené protiklady“. Výrazně se proměnila také kabina, s novým středovým panelem, s horizontálním členěním, ve stylu soudobé Sportage. Ve vrcholné formě využívá dvojici opticky propojených, prohnutých displejů, od palubního štítu a infotainmentu, oba s úhlopříčkou 12,3″. Zajímavou funkcí výbavy je pak automatické zavření víka kufru, co řidič opustí oblast detekce za vozidlem.
Nabídka motorů se nezměnila. Nadále je k dispozici Sorento Plug-in Hybrid se spalovacím motorem 1.6 T-GDI a 13,8kWh akumulátorem ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou, Sorento Hybrid s jednotkou 1.6 T-GDI a menší baterií o kapacitě 1,49 kWh a rovněž převodovkou 6AT a Sorento s naftovým motorem 2,2 litru ve spojení s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Kia Sorento MQ4 se jakožto globální model vyrábí v různých koutech světa. Produkci pro Evropu zajišťuje korejský závod Hwaseong, auto se ale vyrábí též v USA.
Kia Sorento: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4810 x 1900 x 1700 x 2815 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 697 litrů (Hybrid s 5 sedadly), 705 litrů (2.2 CRDi s 5 sedadly)
- Výroba: 2020- (Hwaseong, Jižní Korea)
Už několikrát jsem psal o tom, že nejsem zrovna příznivcem SUV, jenže když jezdíte s novou Kiou Sorento, zjistíte, že tohle auto vlastně nemá zásadních slabin. Už dlouho jsem nezažil auto, u něhož jsem si tolikrát říkal, jak je chytře navrženo. Kamerové hlídání mrtvého úhlu, přehledné (byť dotykové) ovládání a další detaily dělají ze Sorenta nadmíru příjemného společníka, což se dále potvrdí během komfortní jízdy.
Nové Sorento se zkrátka nebálo udělat krok dále a postavit se do mezery mezi mainstreamem a prémií, což se mu úspěšně daří. Roli vlajkové lodě evropské nabídky společně se Stingerem hraje více než zaslouženě.
Jestli tak hledáte rodinné SUV až pro sedm, Kia Sorento by ve vašem výběru rozhodně neměla chybět. Že není zrovna levná, jen dokazuje její kvality. A konkurence není zásadně levnější…
Více na: https://www.auto.cz/kia-sorento-2-2-crdi-potrebujete-vubec-neco-vic-137183
Kia Sorento generace MQ4 vstoupila na český trh s dvěma motory za stejnou cenu, s turbodieselem 2.2 CRDi a hybridem s 1.6 T-GDi. A nutno říci, že vůbec nezávidím zájemcům ten výběr, obě jednotky totiž pracují fantasticky. Vznětový motor je pro takhle velké SUV v Evropě pořád typickou volbou, výhodou je jeho pečlivé odhlučnění i kultivovaný zvuk, stejně jako hladké spárování s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Perfektně sladěný je ale také hybrid, o spolupráci elektromotoru a šestnáctistovky prakticky nevíte, při akceleraci na dálnici se zpod kapoty neozývá žádný vysavačový zvuk jako u jiných hybridů. Hlavně je ale hybrid úžasně úsporný, i s takto velkým SUV se dá s ním jezdit za 7 l/100 km, jen dálnici si řekne o zhruba 10 l/100 km. V takovém případě je 2.2 CRDi ale jen asi o litr úspornější. Obě tyto motorizace jsou tak slušnou volbou. Ono i celé Sorento je autem k doporučení, pokud hledáte rodinné SUV. Vnitřek je fantasticky zpracován a vyzdoben kvalitními materiály. Na prvních dvou řadách sedadel je hromadu místa, třetí řada sice je jen pro děti, tak to ale v tomto segmentu bývá. Během jízdy potěší komfortní naladění, byť na nerovnostech uslyšíte dusot od velkých kol (19″ i 20″), na dálnici se pak Sorento vzhledem k vnějším rozměrům nevyhne šumu větru. I ve 160 km/h je ale pořád snesitelný. Potěší i bohatá výbava, a tak je vlastně pochopitelná i vyšší pořizovací cena. Sorento si ji ale vzhledem ke svým kvalitám obhájí. Těžký je tak jen ten výběr motorů, kdy vybíráte ze dvou povedených jednotek.
Kia Sorento je velké auto, které tak nejen vypadá, ale nabídne i tu výhodu, že se do něj opravdu pohodlně vejdete. Ačkoli může působit americky, interier je evropsky kvalitní. Se základní naftovou motorizací dává naprostý smysl a pokud chcete originální auto pro sedm lidí, může to být horký kandidát. Jistě, další sedmimístný mastodont je třeba Ford Explorer, ale ne každému vyhovuje jediná plug-in hybridní motorizace, který má sice výkonu na rozdávání, ale také stojí dvakrát tolik.
Více na: https://www.roadblog.cz/kia-sorento-2-2-crdi-2021/
Musím přiznat, že KIA Sorento 4. generace je pro mě velké překvapení. Ne že by se mi to auto líbilo. Na můj vkus je moc americké (nebo ruské?), zejména zezadu. Ale, když se na to podívám z praktické stránky, tak auto je od toho, aby se s ním jezdilo, sedělo uvnitř a ne, abych se na něho někdo díval z venku. Takže uvnitř poctivé kvalitní materiály, kvalitní provedení, neotřelé nápady jako třeba obraz kamery na přístrojovém štítu při zapnutém blinkru. Super nápad. Pěkné rozlišení displejů, slušně pracující a rychlý infotainment (neměl by se Volkswagen začít učit u Kie?), dostatek prostoru, velké pohodlné sedačky. Zase takové trochu americké, ale v tom dobrém slova smyslu. To samé i na zadních sedadlech. Rovněž motor a sladění motoru s převodovkou je velice povedené. Dostatečná dynamika a pružnost (motor 2,2 CRDi), převodovka sice DSG, ale vlastnostmi působí jako planetová. Tedy hladké řazení a žádné cukání při nízkých rychlostech, pohodlná pohodová jízda. Prostě ideální auto na dovolenou po Evropě. Auto, co nemá žádnou zásadní slabinu a určitě není tuctové nebo sterilní. Když tak na tím přemýšlím, asi bych mu dal přednost před Škodou Kodiaq. Možná je trochu dražší, ale při vhodné konfiguraci….
Kia Sorento Exclusive 1.6 T-GDI 4×4 PHEV 6AT
Kia Sorento Exclusive PHEV je dle mého zbytečně opomíjeným konkurentem například Škody Kodiaq. Jedná se o „kus“ auta a když k tomu přidáme americké rysy v designu, dělá to ze Sorenta poměrně atraktivní auto. Plug-in hybridní verze mě překvapila svým citlivým naladěním a dynamikou, podvozek komfortem a interiér precizním zpracováním.
Infotainment je zdařilý, Kia totiž operuje s odzkoušeným multimediálním systémem. Stejně tak nabídka online funkcí si s konkurencí nezadá. Systém však oproti konkurenci skrývá několik netradičních „fíčur“ a to Interní rozhovor, Režim walet či Tichý režim. Mobilní aplikaci můžeme nazvat jako zdařilou a použitelnou. S čím si Kia pohrála je výše zmíněný asistent pro jízdu v pruzích, který promítá do digitálního štítu formou obrazu.
Více na: https://autodays.cz/2023/05/14/kia-sorento-exclusive-phev-prehlizeny-favorit/