Mercedes-Benz Citan (2021-)

Mercedes-Benz Citan je kompaktní užitkový model představený německou automobilkou v roce 2021 ve své druhé generaci. Jde o nejmenšího člena užitkové řady Mercedesu, stojícího pod modely Vito a Sprinter. Vůz stejně jako první generace používá základ z Renaultu Kangoo, v rámci spolupráce mezi koncernem Daimler a aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi. Auto debutovalo jako dodávka Citan Van a osobní verze Citan Tourer, počítá se i s Citanem Mixto, osobní verzí se zaplechovaným nákladovým prostorem. Na stejném základu však nově vznikne také odvozený Mercedes-Benz třídy T, luxusnější vůz na úrovni MPV, což je podobné řešení jako u většího Vita a odvozené třídy V.

Větší rozdíl proti Kangoo

Design automobilu přímo navazuje na osobní modely Mercedesu, třeba soudobému MPV třídy B se podobá příď, s halogenovými, nebo za příplatek LED světlomety. Boční prosklení má zase evokovat GLE. To je rozdíl oproti předchůdci, na kterém bylo na první pohled znát jeho odvození od Renaultu Kangoo. Od něj se odlišuje také interiér Citanu II.

Klíčová věc je to, že od samého počátku byl vyvíjen jako Mercedes-Benz, místo toho, aby se přizpůsoboval již hotovému designu,“ vysvětluje vedoucí projektu Citan Dirk Hipp hlavní rozdíl oproti předchozí generaci. Jestliže první Citan se tak musel přizpůsobit již prodávanému Kangoo, koncepci druhé generace už mohl Mercedes výrazněji ovlivnit. Osobní Citan Tourer se pak od Citanu van neliší jen zadními sedadly, ale také třeba výklopným víkem zavazadelníku ve standardu, místo do boků otevíraných dveří. Ty jsou pro něj dostupné za příplatek.

Nabídka se však proměnila. Citan II zatím debutuje v jediném délkovém provedení, s délkou 4.498 mm a rozvorem 2.716 mm, což odpovídá dříve představenému Kangoo. Kratší verze kvůli nízkému zájmu už nahrazena nebude, prodloužený Citan pak dorazí se zpožděním. I tak se do představeného Citanu Van vejde náklad až o objemu 2,9 m3 s tím, že se do nákladového prostoru za sebe vejdou dvě palety.

Automobilka slibuje také bohatou bezpečnostní výbavu. Dodávka bude mít standardně šest airbagů, osobní Citan Tourer k tomu dodá i centrální přední airbag chránící posádku při bočním nárazu. Tato verze dostane standardně i hlídání mrtvého úhlu nebo aktivní udržování vozidla v jízdním pruhu. K dispozici bude podobně jako u osobních modelů multimediální systém MBUX s možností hlasového ovládání.

Také jako elektrický eCitan

Jak bylo řečeno v úvodu, Mercedes-Benz Citan druhé generace používá základ soudobého Renaultu Kangoo (třetí generace), což konkrétně znamená platformu CMF-C vyvinutou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi. Podvozek tudíž tvoří vpředu vzpěry McPherson, vzadu náprava s torzní příčkou.

S použitou architekturou souvisí i nabídka motorů. Z těch benzinových je tu přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3 litru ze společného vývoje Renaultu a Mercedesu, ve verzích 110 (s výkonem 75 kW) a 113 (96 kW). Turbodiesely naopak zastupuje důvěrně známá patnáctistovka z dílny francouzské automobilky, ve variantách 108 CDI (55 kW), 110 CDI (70 kW) a 112 CDI (85 kW).

K dispozici bude také čistě elektrická verze. Ta ponese označení eCitan, respektive EQT v případě čistě osobního derivátu. Ta má využít elektromotor o výkonu 75 kW a baterie s využitelnou kapacitou 44 kWh.

Mercedes-Benz Citan druhé generace se světu oficiálně představil 25. srpna 2021.

Mercedes-Benz Citan: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4498 x 1832 x 1859 x 2716 mm
  • Výroba: 2021-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *