Rok 2020 byl na českém trhu s novými automobily ve znamení silného poklesu vlivem pandemie koronaviru, která na jaře i podzim na čas zavřela prodejny s automobily či omezila provoz dopravních inspektorátů. Výsledkem je 202.971 registrovaných aut, o 18,8 % méně než v roce 2019. To z loňska dělá nejhorší rok od roku 2014, kdy na českém trhu bylo evidováno 192.314 automobilů. Vyplývá to ze statistik registrací nových aut uveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA).
I tak se však mezi nejprodávanějšími modely najdou takové, kterým počet registrací meziročně vzrostl. Jde třeba o celkově třetí Škodu Scala, která meziročně rostla o 26,7 %. To je ale primárně způsobeno tím, že na trh vstupovala až v průběhu roku 2019, a tak se až loni začala prodávat celý rok. To samé platí pro Škodu Kamiq, s meziročním skokem o 325,5 %. Titul druhého nejprodávanějšího SUV u nás (po větší Škodě Karoq) jí to však nevezme.
Opravdový růst však najdeme u celkově devátého Hyundaie Tucson, který si díky výprodeji odcházející třetí generace meziročně polepšil o 11,6 %. Rostlo také desáté nejprodávanější auto u nás, Volkswagen Golf, a to o 12,2 %. Důvodem je rozjezd prodejů osmé generace, a to přestože dodávky na čas zastavily softwarové potíže se systémem e-call.
Úspěšný rok to byl také pro celkově patnáctou Toyotu Yaris, jejíž registrace meziročně vyskočily o 29,1 %. Také v jejím případě hrál roli vliv výprodej stávající generace.
Naopak vůbec nejprodávanějším vozům na trhu se v uplynulém roce moc nedařilo. Nejprodávanější auto v Česku, Škoda Octavia, si meziročně pohoršila o 11,9 %, druhá Škoda Fabia dokonce o 21,1 %. V případě Octavie měl vedle pandemie koronaviru vliv nástup nové generace, jejíž dodávky na čas zastavily softwarové potíže, jako u již zmíněného Golfu. Fabii zase letos čeká příchod nástupce, a tak její prodeje spolu s blížícím se koncem životního cyklu logicky klesají. Silně se ale loni propadla i Dacia Duster (-40,2 %) nebo VW Tiguan (-34 %).
Český trh – nejprodávanější auta za rok 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Poř. | Model | Registrace za rok 2020 (ks) | Meziroční změna (%) | Podíl na trhu (%) |
1. | Škoda Octavia | 19.091 | -11,9 | 9,41 |
2. | Škoda Fabia | 15.986 | -21,1 | 7,88 |
3. | Škoda Scala | 8.736 | +26,7 | 4,3 |
4. | Škoda Karoq | 8.043 | -18,8 | 3,96 |
5. | Škoda Kamiq | 7.438 | +325,5 | 3,66 |
6. | Hyundai i30 | 7.419 | -0,4 | 3,66 |
7. | Škoda Kodiaq | 6.508 | -10,7 | 3,21 |
8. | Škoda Superb | 6.241 | +5,1 | 3,07 |
9. | Hyundai Tucson | 4.454 | +11,6 | 2,19 |
10. | Volkswagen Golf | 3.942 | +12,2 | 1,94 |
11. | Kia Ceed | 3.828 | -5,6 | 1,89 |
12. | Dacia Duster | 3.539 | -40,2 | 1,74 |
13. | Renault Clio | 3.492 | +14,9 | 1,72 |
14. | Volkswagen Tiguan | 2.616 | -34,0 | 1,29 |
15. | Toyota Yaris | 2.398 | +29,1 | 1,18 |
16. | Toyota Corolla | 2.354 | -3,6 | 1,16 |
17. | Volkswagen Passat | 2.226 | +1,5 | 1,1 |
18. | Dacia Sandero | 2.206 | -14,8 | 1,09 |
19. | Peugeot 2008 | 2.123 | -31,3 | 1,05 |
20. | Dacia Dokker | 2.087 | -39,7 | 1,03 |