Nissan Juke s interním označením F15 je první generace malého SUV japonské automobilky, která se vyráběla mezi lety 2010 a 2019. Šlo o jednoho z průkopníků segmentu malých SUV, který postupně expandoval až po příchodu prvních generací Renaultu Captur a Peugeotu 2008 v roce 2013. Ve své době šlo o nejprodávanější malé SUV v Evropě, které několikrát překonalo hranici 100.000 prodaných kusů za rok, s narůstajícím stářím a rozšiřující se konkurencí však jeho pozice slábla. Přesto ve výrobě vydržel až do roku 2019, kdy byl nahrazen druhou generací Juku (F16).
Design automobilu vycházel z konceptu Qazana a byl tudíž hodně extravagantní. Nápadná byla především příď s výraznými kulatými světlomety, doplněná o trojúhelníková světla u kapoty, v podobném duchu jako tehdy končící Micra generace K12. Na tvarech spolupracovala designérská centra Nissanu z Londýna a Japonska, která stvořila originálního křížence hatchbacku, SUV a kupé.
Základem se stala alianční platforma B s rozvorem 2.530 mm, díky rozchodu 1.525 mm vpředu i vzadu šlo v době premiéry o nejširší variantu této architektury. Podvozek tvořily vpředu vzpěry MacPherson, vzadu vlečená ramena a zkrutnou příčku. Za příplatek byl k dispozici pohon všech kol, elektricky řízený systém se přitom vzadu spoléhal na nově vyvinutou víceprvkovou nápravu.
Nabídka motorů v době premiéry čítala atmosférický zážehový čtyřválec 1.6i (86 kW), přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 DIG-T (140 kW) a turbodiesel 1.5 dCi (81 kW), dodávaný Renaultem, aliančním partnerem Nissanu. V závislosti na verzi byla k dispozici manuální nebo bezstupňová převodovka (tzv. Xtronic).
V roce 2013 nabídku rozšířila sportovní varianta Nissan Juke Nismo, poháněná přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.6 DIG-T (147 kW). Už dříve vznikla také limitovaná edice Nissanu Juke-R, speciálu s šestiválcem z Nissanu GT-R, prezentovaná jako první supersportovní crossover světa. Postaveno prý bylo 21 jeho kousků.
Modernizace pro dlouhý život
K modernizaci došlo v roce 2014. Juke dostal nový nárazník, rozšířenou masku ve stylu druhé generace crossoveru Qashqai nebo světlomety svým tvarem připomínajícím sporťák 370Z. Za příplatek byly nově xenonové.
Změnila se i nabídka motorů. Základní atmosférickou šestnáctistovku nahradil přeplňovaný čtyřválec 1.2 DIG-T (85 kW).Modernizací prošel i čtyřválec 1.6 DIG-T (140 kW). Vylepšení se dočkala i vrcholná verze Nismo, která přepracovala svůj podvozek a motor 1.6 DIG-T (160 kW). Provedené změny zdůrazňoval nový název Nissan Juke Nismo RS. Opět pak vznikl i přísně limitovaný Juke-R 2.0 s vylepšenou technikou.
Ve výrobě vůz nakonec vydržel až do roku 2019, byť se už několik let mluvilo o přípravách nástupce. Zájem alespoň oživovaly různé edice. Nissan Juke F15 se pro evropské trhy vyráběl v britském závodě značky v Sunderlandu.
Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4135 x 1765 x 1565 x 2530 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 354 litrů
- Výroba: 2010-2019 (Sunderland, Velká Británie)