Nissan X-Trail s interním označením T33 je čtvrtá generace takto pojmenovaného rodinného SUV japonské značky, uvedená jako náhrada za třetí generaci tohoto voz (T32). Na evropských trzích k představení této generace nakonec došlo až na podzim roku 2022, byť původně se mluvilo o uvedení již během roku 2021. Verze pro americký trh však debutovala už v roce 2020, tam se však toto SUV prodává s označením Nissan Rogue. V roce 2021 zase debutovala čínská specifikace, kde auto rovněž nese označení X-Trail. Na evropských trzích se vůz začal prodávat až v roce 2022.
Design automobilu pokračuje v soudobém designérském trendu značky, konkrétně se přídí s velkou maskou s motivem písmena V a rozdělenými světlomety inspiroval u malého SUV Juke druhé generace (F16). Na rozdíl od něj však X-Trail neměl tak mladistvý styl, ale spíše serióznější zevnějšek.
Interiér je pak až sedmimístný s tím, že třetí řada sedadel je projektována až na 160 cm vysoké pasažéry. Nechybí tu přitom moderní prvky, jako 12,3″ digitální přístrojový štít a obrazovka multimediálního systému stejné úhlopříčky nebo 10,8″ head-up displej.
Technický základ poskytuje alianční platforma CMF-C, sdílená se soudobým Nissanem Qashqai (generace J12), také v jeho případě je tak umožněn pohon všech kol. Na konstrukci jsou používány pokročilé techniky lisování a svařování pro zvýšení pevnosti, ale také pro snížení hmotnosti. Boční dveře nebo kapota jsou hliníkové, zatímco víko zavazadelníku kompozitové. Podvozek pak kombinuje vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu.
V Evropě výhradně hybrid
Pro Evropu se pak počítá s využitím hybridního ústrojí e-Power představeného právě v Qashqaii J12, což konkrétně znamená spalovací motor pouze ve formě generátoru elektrické energie. Pod kapotou pracuje přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru fungující jako generátor elektrické energie. Systémový výkon činí 150 kW. Tato varianta navíc bude dostupná i s pohonem všech kol. Systém nazvaný e-4orce využívá druhý elektromotor u zadní nápravy (94 kW). Kombinovaný výkon této verze nakonec činí 157 kW.
Základem je nicméně mild-hybrid 1.5 VC-T MHEV. Ten má rovněž turbodmychadlem přeplňovaný 1,5litrový tříválec s proměnnou kompresí a přímým vstřikováním, avšak doplněný o bezstupňovou převodovku Xtronic a pohon předních kol, o výkonu 120 kW.
To v USA byl v době uvedení na trh k dispozici atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru. V roce 2021 jej však nahradil přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru.
Nissan X-Trail generace T33 se měl podle původních plánů pro Evropu vyrábět přímo v Evropě, v britském závodě Sunderlandu. V souvislosti s brexitem však byl tento plán zrušen. Jakožto globální model se však vůz vyrábí v různých koutech světa, v USA, v Číně nebo Japonsku. Na starý kontinent bude dovážen právě z Japonska.
Nissan X-Trail (T33): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4681 x 1840 x 1730 x 2706 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 585 litrů
- Výroba: 2021- (Kanda, Japonsko)
Nissan X-Trail čtvrté generace T33 ve vrcholné motorizaci e-POWER e-FORCE a nejvyšší výbavě Tekna+ je velkým překvapením. Mezigeneračně se toto SUV výrazně posunulo. Jaký je výsledek pečlivé japonské práce? Takový, že před námi stojí auto téměř bez chyb. Má krásný a přehledný interiér, pohodlný a stabilní podvozek, kvalitní odhlučnění, prostornou kabinu, slušnou světlou výšku a čtyřkolku, která se v terénu může rovnat těm nejlepším v kategorii. Spotřeba by sice mohla být trochu nižší a vzadu by se hodilo více místa nad hlavou, ale jinak jde o takřka bezchybné SUV. Rivalové by se měli bát, protože tento X-Trail dokáže konkurovat nejen českému králi Škodě Kodiaq, ale i poctivému Subaru Forester nebo prémiovému Land Roveru Discovery Sport.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-nissan-x-trail-e-power-e-4orce-tekna-hybrid-elektromobil-na-benzin-umi-okouzlit/
Plusy
štýlový dizajn
nádherný interiér
vysoká kvalita spracovania interiéru
veľa miesta na zadných sedadlách
veľmi dobrá ergonómia ovládania
skvelé fungovanie hybridného pohonu
výborne fungujúce asistenčné systémy
Mínusy
vyššia spotreba na diaľnici
Více na: https://dominiccars.sk/test-nissan-x-trail-e-power/