Opel Astra (s interním označením K) byla pátá generace takto pojmenovaného kompaktního modelu německé automobilky z Rüsselsheimu, která se vyráběla mezi lety 2015 až 2021. Tehdy nahradila dosavadní generaci, model Astra (J), nabízena byla už jen jako pětidveřový hatchback a kombi, třídveřový model kvůli nízkému zájmu skončil. Sedan pak zůstal jen ve fázi prototypu. V roce 2016 se Astra K stala evropským Autem roku. V roce 2021 jako náhrada debutovala Astra L.
Design navrhnul Jeasoo Kim. Ten vycházel ze stylu předchůdce, který doplnil o nově pojatou příď. Jistou inspirací byl koncept Monza z roku 2013. Kombi pak využilo podobnou ozdobu C sloupků jako model Adam. V roce 2019 byl Opel Astra K modernizován, design se však prakticky nezměnil – jen maska byla jinak ozdobena.
Lehčí platforma
Hatchback se proti předchozí generaci zkrátil asi o 50 mm, kombi, opět nazvané Astra Sports Tourer, se naopak mezigenerační prodloužilo o čtyři milimetry. Kompaktnější rozměry pětidveřového modelu měly vliv na mezigeneračním snížení hmotnosti až o 200 kilogramů. K tomu každopádně primárně přispěla nová platforma s interním označením D2XX, skelet váží jen 280 kg, o zásadních 77 kg méně než u Astry J. Půl metráku ušetřily nové komponenty podvozku zhotovené z velké části z vysokopevnostní oceli.
Kompaktnější je i brzdový systém, odlehčením prošel rovněž výfukový systém. A k nižší hmotnosti přispěly i nové motory. Právě nabídka agregátů se kompletně proměnila v rámci faceliftu v roce 2019. Opel tehdy reagoval na přísnější emisní normy a Astru vybavil výhradně tříválci (a to včetně naftových), zcela jinými než dosud nabízenými. V té době už Opel byl součástí Skupiny PSA, tato technika ale pocházela ještě z éry vlastnictví koncernem General Motors.
Opel Astra K se pro Evropu vyráběl v polských Gliwicích a britské továrně Ellesmere Port. Verze pro britský trh se jako již tradičně prodávala se znaky Vauxhallu, na vybraných trzích mimo Evropu bylo zase auto známé jako Buick Verano nebo Holden Astra. V roce 2021 debutovala nová generace Astry, již s technikou původem od PSA.
Opel Astra (K): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4370 x 1809 x 1485 x 2662 mm (Astra), 4702 x 1809 x 1510 x 2662 mm (Astra ST).
- Objem zavazadlového prostoru: 370 litrů (Astra), 540 litrů (Astra ST)
- Výroba: 2016-2021 (Ellesmere Port, Velká Británie; Gliwice, Polsko)
Opel Astra se v rámci faceliftu v roce 2019 dočkal zcela přepracované nabídky motorů, přizpůsobené nejnovějším emisním normám, jejichž součástí byl i ve své době unikátní vznětový tříválec 1.5 CDTI, který dostal širokou paletu systémů snižujících emise, jako je oxidační katalyzátor, vstřikování kapaliny AdBlue, SCR katalyzátor a filtr pevných částic. Výsledek nicméně příliš přesvědčivý nebyl, tříválcový turbodiesel navzdory použití vyvažovací hřídele neskutečně vibroval, ideální nebyla ani kombinace s příplatkovým devítistupňovým automatem. Převodovka jakoby si z tolika převodů už neuměla vybrat, neustále řadí sem a tam, navíc v některých případech ne příliš hladce. Tříválcovému turbodieselu je tak radno se vyhnout, jinak je Astra ve verzi kombi pořád pohodlné a prostorné auto, které stojí za pozornost.
Opel je v segmentu kompaktních kombíků zastoupen již více než pět desetiletí, a proto s ohledem na jeho bohaté zkušenosti není tak velkým překvapením, že se mu nová Astra páté generace povedla. Velice oceňujeme silný, kultivovaný a úsporný motor 1.6 CDTI Bi-Turbo (118 kW) nebo naladění podvozku. Drobným chybám se ale auto nevyhnulo, na mysli máme ne zcela hladce fungující manuální převodovku nebo chyby bezpečnostních pomocníků – parkovací čidla Astry ST jsou příliš citlivá, adaptivní diodové světlomety Matrix zase často chybují. Jako celek ale
Astra Sports Tourer zaujme.
Více na: https://www.auto.cz/opel-astra-st-1-6-bi-cdti-118-kw-ma-se-octavia-bat-94649
Nadčasově hezké auto s fantastickými sedačkami, pohodlným podvozkem, super fungujícími LED Matrix světly a možná až překvapivě dobře fungující kombinací motoru a převodovky. Se skvělou spotřebou jako bonusem. Pokud bych však Astru kupoval, možná bych zvažoval, zda potřebuji automat a 145 koní. Pokud totiž ne, můj pohled by sklouzával o řádek výše na motorizaci 1,2 TURBO s výkonem 130 koní, manuálem a o 80 tisíc nižší cenovkou. Ale je pravda, že život s automatem je příjemný a k pohodě na cestách také přispívá.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-opel-astra-1-4-turbo-cvt-2020-video/
Opel Astra K 1.2 Turbo Elegance (2020)
Astra je neskutočne sexi autom. Najmä vo výbave Elegance a s 18-palcovými diskami kolies. Normálne som sa občas pristihol pri tom, ako na ňu niekoľko minút vkuse len tak čumím, čo sa mi pri autách tejto kategórie veru často nestáva. Napriek štýlovému dizajnu však Astra netrpí po stránke praktickosti, kufor má dostatočný objem a na zadných sedadlách je tiež na daný segment dostatok miesta. Teší ma, že zadné sedadlá sú vyhrievané, plus pre pasažierov sú dostupné 2 USB porty. Prednej časti interiéru Astry kraľujú dokonalé športovo strihnuté sedadlá potiahnuté kombináciou kože a Alcantary. Nastaviteľné sú síce len manuálne, no prinášajú možnosť elektrického nastavenia kolísky a perfektne sa v nich sedí tak pri športovej jazde, ako aj pri dlhých diaľničných trasách. Športový nádych Astre dodáva aj volant a kovové pedále. Prístrojová doska pôsobí elegantným dojmom, je kvalitne vypracovaná a ovládače sú na nej rozumne rozmiestnené. Jedine v stredovom paneli by mohli byť odkladacie priestory trochu väčšie, respektíve, lepšie využiteľné. Potešil ma ale infotainment, ktorý je síce jednoduchší, no rýchly a intuitívny.
Po jazdnej stránke ma veľmi milo prekvapil 1.2-litrový turbo trojvalec, ktorý na hmotnosť Astry maximálne postačuje. Síce do 2000 ot/min je taký lenivejší, ale akonáhle začne fúkať turbo, dá sa s ním aj dynamickejšie povoziť a autu dodáva dosť dobrú výkonovú rezervu. Naviac, pri pokojnej jazde je pekne kultivovaný a dobre odhlučnený. Dobre sa pracuje aj s pákou 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorá má presne definované dráhy. Posilňovač riadenia je naladený trochu tuhšie, čo sa mi páči. Nemalú pochvalu si zaslúži aj podvozok, ktorý je aj v prípade 18-palcových diskov kolies dostatočne komfortný, no stabilný zároveň. Jedine nerovnosti s ostrými hranami mu robia trochu problém, vtedy vedia tie veľké kolesá dosť udrieť. Hlučnosť na diaľnici nie je nijako vysoká, povedal by som, že adekvátna k triede auta. Prekvapením bola spotreba, ktorá ani pri mestskom jazdení neprekročila 6-litrovú hranicu.
Více na: https://dominiccars.sk/test-opel-astra-k-1-2-turbo-elegance/