KatalogAstraOpel

Opel Astra L (2021-)

Opel Astra je kompaktní model německé automobilky představený v roce 2021 již ve své šesté generaci. S odkazem na předchůdce se jí interně říká Astra L. Automobil debutoval v létě 2021 ve formě pětidveřového hatchbacku, v prosinci téhož roku následovalo dopředu avizované kombi Astra ST.

Charakteristický Opel Vizor a Pure Panel

Design automobilu navazuje na dříve odhalenou druhou generaci Mokky. Využívá tudíž nového stylistického směru, s charakteristickým motivem tzv. Opel Vizoru. To je specificky řešená příď s propojenou maskou a světlomety inspirovaná někdejším modelem Manta.

Uvnitř se zase objevil tzv. Pure Panel, alias minimalistická palubní deska s digitálním přístrojovým štítem doplněným o dotykovou obrazovku multimediálního systému, doprovázenou konvenčními ovladači.

Ještě před premiérou pak vyšlo najevo, že nová Astra si zhruba uchová velikost předchůdce. V případě hatchbacku je totiž jen o nějaké čtyři milimetry delší. Zároveň však je o 15 mm nižší a o 51 mm širší, což pomáhá proporcím. Mezigenerační natažení rozvoru o 13 mm má zase pozitivní vliv na vnitřní prostor.

Naopak kombi se kupodivu mezigeneračně zkrátilo, asi o 60 mm. Proti hatchbacku je však Astra ST o 57 mm delší, rozvor se pak natáhl dokonce o 70 mm. Objem zavazadelníku v případě hatchbacku mimochodem činí 422 litrů. To kufr kombi nabízí objem 608 litrů, respektive 548 litrů v případě plug-in hybridu. Kombík navíc nabízí nastavitelnou dvojitou podlahu, tzv. Intelli-Space.

Opel Astra s interním označením L využívá architekturu původem od někdejší Skupiny PSA. Konkrétně jde o v době uvedení novou verzi platformy EMP2 sdílenou třeba se soudobou generací Peugeotu 308, více přizpůsobenou zástavbě hybridního pohonu. To znamená, že posledním modelem ještě s technikou od původního majitele, amerického koncernu General Motors, byla v době premiéry vozu větší Insignia. Podvozek Astry L tvoří vzpěry McPherson vpředu, vzadu najdeme torzní příčku.

Motory jak z Peugeotu 308

Právě plug-in hybridní verze nabídla Astra L hned dvě. Konkrétně jde o dvě výkonové varianty kombinující přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou s elektromotorem, dříve uvedené v Peugeotu 308, s kombinovaným výkonem 132 kW nebo 165 kW.

Nadále tu však byly i konvenční motorizace. Benzinové jednotky zastoupily dva výkonové deriváty tříválce 1.2 Turbo (s 81 kW a 96 kW), z turbodieselů tu byl výhradně 1.5 CDTI (96 kW). Spárovány jsou buď se šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem. Použité motory pocházejí z vývoje dřívějšího PSA, jsou tak zcela odlišné od předcházející Astry (K) využívající ještě techniku od GM.

Pro rok 2023 pak debutovala čistě elektrická verze nakonec nazvaná Astra Electric. Ta se představila jako hatchback i kombík. Její pohon zajišťuje trakční elektromotor s výkonem 115 kW, který čerpá svoji energii z 54 kWh li-Ion baterie. Ta je složená ze 17 modulů, přičemž každý z nich obsahuje šest článků. Na 100 kW DC nabíječce se nabije na 80 procent své kapacity během přibližně 30 minut. Podle metodiky WLTP činí dojezd Astry Electric až 416 kilometrů.

Sportovně laděná Astra GSe

Pro rok 2023 byla rovněž uvedena dříve avizovaná verze Astra GSe. Sportovně laděný model oživil název známý historie značky, nově však zkratka značí Grand Sport electric, na zdůraznění elektrifikovaného pohonu. Astra GSe je totiž plug-in hybrid, s kombinovaným výkonem 165 kW.

Nové modely Astra GSe a Astra Sports Tourer GSe navíc dostaly o 10 milimetrů snížený podvozek. Sportovní řízení je specifické pro modely GSe, pružiny i olejové tlumiče předního i zadního zavěšení jsou speciálně vyladěny jak pro dynamickou jízdu, tak pro odpovídající komfort. Tlumiče KONI jsou vybaveny technologií FSD (Frequency Selective Damping), která umožňuje různé charakteristiky tlumení vysokých frekvencí (zavěšení kol) proti nízkým frekvencím (pohyby karoserie). Také stabilizační systém ESP je speciálně upravený pro použití v modelech GSe. Samozřejmostí je i ostřejší vzhled s 18” koly inspirovanými modelem Manta nebo sportovní sedačky.

Výrobu Opelu Astra šesté generace má na starost domovský závod značky v německém Rüsselsheimu.

Opel Astra: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4374 x 1860 x 1470 x 2675 mm (Astra), 4642 x 1860 x 1480 x 2730 mm (Astra ST)
  • Objem zavazadlového prostoru: 422 litrů (hatchback), 352 litrů (hatchback plug-in hybrid), 608 litrů (kombi), 548 litrů (kombi plug-in hybrid), 516 litrů (Astra ST Electric)
  • Výroba: 2021- (Rüsselsheim, Německo)

2 komentáře: „Opel Astra L (2021-)

  • Opel Astra hatchback 1.2 Turbo (96 kW)
    Opel Astra v nejnovějším vydání prošla významnou proměnou. Vsadila na techniku dřívější Skupiny PSA (dnes Stellantis), což znamená jak jinou platformu, tak odlišné pohonné jednotky než u předchůdce. Spolu s tím se zásadně proměnil i vzhled auta.

    Astra se stala stylovkou podle německé módy. Můžeme ji možná vyčítat přílišnou podobnost SUV Mokka, Astře hatchback to ale náramně sluší. Má šmrnc, vypadá moderně a v rámci segmentu působí originálně.

    Osobitý je také interiér. Hodně se mně líbí retro stylizovaný volant s výrazně tvarovanými tlačítky, díky čemuž je snadno nahmatáte a od sebe rozeznáte. Originální je i zdobení kabiny, pravdou ale je, že s tím kontrastuje laciněji působící dolní část palubní desky.

    Zato palubní systém zaslouží pochvalu. Dvojice opticky propojených obrazovek je dnes stále častější, Opel každopádně boduje zajímavou, moderní grafikou a snadným přizpůsobením se preferencím řidiče. Pomocí widgetů lze snadno přizpůsobit jak lišty infotainmentu, tak podobu digitálního přístrojového štítu. I přes minimalizaci kabiny tu pak zůstávají klasická tlačítka pro základní ovládací funkce. Parádní je i grafika navigace. Parkovací kamery mají detailní obraz díky vysokému rozlišení, head-up displej promítá informace přímo na čelní sklo a to s velkou úhlopříčkou obrazu.

    Přední sedadla jsou jako tradičně u Opelu pohodlná. Zároveň poskytnou příkladnou oporu. Vzadu je ale místa pro dospělého spíše tak akorát, i přes výrazné vybrání předních sedaček. Rezerva každopádně zůstává jak před koleny, tak nad hlavou. Výhrady nemám ani k zavazadelníku, kterému nechybí dvojitá podlaha nebo jednoduché háčky.

    Nový Opel Astra jsem poprvé zkoušel s tříválcem 1.2 Turbo s výkonem 96 kW a za mě je to pro tento kompakt optimální volba. Síly už má dost, v mezích se drží i spotřeba paliva. Z dlouhodobého hlediska se u testovaného kousku pohybovala kolem 7 l/100 km. Za tolik tato Astra jezdila i na dálnici, kde při 130 km/h točí 2600 otáček. Kvalitním parťákem motoru je i šestistupňová manuální převodovka, s poctivě mechanickým chodem a ideálně krátkými drahami. Řadicí páka je pak díky vyvýšené pozici pěkně po ruce.

    Velice se mně pak zalíbilo naladění podvozku. I na českých silnicích je Astra náležitě komfortní, tupé rány se od zadní nápravy ozývají jen na opravdu velkých dírách. A to jsem ji testoval na 18″ kolech. Zároveň však není uhoupaná, pořád je dostatečně jistá a je radost jí řídit. Jen by to chtělo zlepšit odhlučnění, na dálnici už je slyšet šumějící vzduch kolem karoserie, stejně tak trochu i motor. Celkově se ale nová Astra náramně povedla a je navíc nabízena i za slušnou cenu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *