Peugeot 508 je model střední třídy francouzské značky, jehož první generace se vyráběla mezi lety 2010 a 2018. Automobil s interním označením W2 se stal společným nástupcem pro modely 407 a 607, čímž značka řešila klesající prodeje v těchto kategoriích. V roce 2018 na trh dorazila druhá generace Peugeotu 508, která zase v reakci na klesající zájem o střední třídu vsadila na dynamičtější design. Peugeot 508 I byl dostupný jako sedan a kombi (tzv. 508 SW), od něhož byla odvozena také zvýšená varianta s hybridním pohonem 508 RXH. Celkem bylo vyrobeno asi 560.000 exemplářů první generace Peugeotu 508.
Design auta jako první převzal tehdy novou designovou filozofii Motion & Emotion (Pohyb a Emoce), poprvé prezentovanou o rok dříve na konceptu SR1. Příď definovala široká čtyřúhelníková maska chladiče, nižší a výše umístěná než u ostatních tehdejších modelů Peugeot. Světlomety byly v základu halogenové, za příplatek natáčecí bi-xenonové s diodami denního svícení. Hladce tvarovaná záď pak nesla koncová světla tvarem přímo inspirovaná konceptem SR1. Interiér se zase inspiroval sesterským Citroënem C5 druhé generace, vsadil však na konzervativnější, uhlazenější řešení. Zajímavostí pak bylo nabídnutí head-up displeje, 508 první generace tak už uměl promítat důležité informace na výsuvné polykarbonátové sklíčko na vrchu přístrojového štítu.
Oproti předcházející 407 se model 508 významně zvětšil, čímž automobil reagoval na fakt, že zároveň nahradil sedan vyšší střední třídy 607, který se přímého nástupce nedočkal. Ve srovnání s 407 se rozvor natáhl o významných 92 mm, celková délka pak dokonce o 101 mm. Zároveň se vůz proti 407 rozšířil o 42 mm.
Sázka na turbodiesely
Základem se stala již existující platforma PF3 Skupiny PSA, sdílená například s již zmíněným Citroënem C5 druhé generace. I přes nárůst rozměrů se však hmotnost auta povedlo ve srovnání s 407 snížit, v případě sedanu o 25 kg, u kombíku dokonce o 45 kg. Podvozek vpředu tvořily vzpěry MacPherson, které díky odlehčení konstrukce snížily svoji hmotnost o 12 kg. Jen vrcholné provedení s turbodieselem 2.2 HDi vsadilo na dvě trojúhelníková ramena a oddělenou těhlici pro potlačení těžkého motoru vpředu. Proto byl tento agregát navíc aktivně uložen, pro snížení jeho vibrací. Vzadu bylo pokaždé víceprvkové zavěšení.
Nabídka motorů v době premiéry odpovídala trendu doby, primárně vsadila na turbodiesely. Těch bylo zpočátku hned pět. Základem byl 1.6 HDi (82 kW), dostupný také s automatem a start-stop systémem jako 1.6 e-HDi, nad nímž stál 2.0 HDi ve dvou verzích se 103 a 120 kW. Jako vrchol pak sloužil nově vyvinutý 2.2 HDi (150 kW). Benzinové jednotky zastoupilo atmosférické 1.6 VTi (88 kW) a přeplňované 1.6 THP (115 kW).
V roce 2011 pak debutovala varianta 508 RXH. Ta se jednak odlišila svojí koncepcí, jednalo se o 50 mm zvýšené kombi s oplastovanou karoserií, jednak pohonným ústrojím. V jejím případě byla v době premiéry jedinou možností hybridní varianta kombinující turbodiesel 2.0 HDi FAP (120 kW) pohánějící přední kola s elektromotorem o výkonu 27 kW pro pohon zadní nápravy.
Nová světla i motory
K modernizaci Peugeot 508 I nastoupil v roce 2014. Příď změnila své tvary po vzoru inovované firemní identity značky, což znamenalo přesun loga Peugeotu z kapoty do masky chladiče. Nově tvarované světlomety pak již za příplatek nebyly xenonové, nýbrž diodové. Uvnitř 508 vsadila na nový dotykový displej multimediálního systému, který uvolnil místo na středovém tunelu, odkud zmizelo tlačítkové ovládání infotainmentu.
Důležité změny se odehrály také pod kapotou, jelikož Peugeot 508 první generace zareagoval na příchod emisní normy Euro 6. Novinkou byl turbodiesel 2.0 BlueHDi (110 kW a 132 kW), dostupný už před samotným faceliftem, nebo benzinový čtyřválec 1.6 THP (121 kW). Peugeot 508 RXH se pak nově poprvé dočkal i konvenční varianty, s turbodieselem 2.0 BlueHDi (132 kW).
Peugeot 508: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4792 x 1853 x 1456 x 2817 mm (508), 4813 x 1853 x 1476 x 2817 mm (508 SW), 4823 x 1864 x 1525 x 2815 mm (508 RXH)
- Objem zavazadlového prostoru: 515 litrů (508), 560 litrů (508 SW), 423 litrů (508 RXH)
- Výroba: 2010-2018 (Rennes, Francie)
+ Silný a kultivovaný turbodiesel 2.2 HDI (150 kW) s hladce řadícím automatem, přijatelná cena, bohatá výbava, slušný vnitřní prostor, komfortně naladěný podvozek, obří palivová nádrž (72 l),
– Silná nedotáčivost, minimum odkládacích míst uvnitř, hluk od podběhů, méně přehledné rozmístění ovladačů
Zájemci o ojetý vůz střední třídy obvykle koukají po Passatu nebo Mondeu, nabídka je ale mnohem pestřejší a někdy i zajímavější a hlavně, levnější než tyto klasiky. Platí to i pro Peugeot 508, který bývá vcelku dostupný a přitom umí nabídnout zajímavé svezení. Vyplatí se ale pečlivě volit motor. Turbodiesel 2.0 HDi se jeví jako ideální volba, slušně jede a s pravidelným servisem jde o spolehlivý motor. Vozy do roku 2014 se navíc ještě obešly bez vstřikování AdBlue, jejichž jednotka může občas chybně hlásit nedostatek kapaliny. To 2.2 HDi pocitově o tolik lépe nejede, v případě automatu se pak vyplatí mu dávat pravidelný servis a měnit v něm olej, klidně preventivně po 60.000 km. Určitě se pak vyplatí se vyhnout základnímu 1.6 HDi, pro tak velké auto už nemusí být jeho dynamika podle představ a jeho robotizovaný automat umí být protivný. Hlavně ale má nevhodně tvarovanou olejovou vanu, z níž nejde snadno vypustit celá stará náplň, zákrok totiž vyžaduje odsávání usazenin ze dna nebo proplachování, což ne všechny servisy udělají. Vanu však lze vyměnit za vhodnější, což je určitě krok k zamyšlení, protože to tolik nestojí. Obecně pak dbejte na výměnu filtru pevných částic, které u Peugeotů tradičně zlobí. Benzinových ojetin pak moc není, tahle 508 pochází ještě z doby, kdy ve střední třídě voněla nafta, navíc se vyplatí se jim vyhnout. 1.6 VTi i THP zlobí vytahaným rozvodovým řetězem, závadami na proměnném časování ventilů i masivním karbonováním u přeplňovaných verzí s přímým vstřikováním. Naopak koroze u 508 problém není, snad jedině u špatně opravených havarovaných kusů. V kabině je plus ještě tradiční volant a nikoliv ten malý z modernějších Peugeotů, s vysoko umístěným přístrojovým štítem. Také ergonomie ovládání se zachovaným velkým množstvím tlačítek je příkladná. Počítejte ale s pomalými reakcemi infotainmentu a mnohdy zlobící elektronikou. Obecně se pak 508 hodí hlavně pro dálkové jízdy, kde vynikne jeho komfort. I proto má tolik vozů automat, který naštěstí ani po letech nezlobí. Na okreskách naopak počítejte s poměrně silnou nedotáčivostí.