Recenze

První test: Ineos Grenadier Fieldmaster (2023)

Moderní svět moc nepřeje klasickým offroadům. Mercedes-Benz G je dnes ryze luxusní stroj, zatímco Land Rover Defender se dnes stal spíše rodinným SUV. Suzuki Jimny je zase pro někoho moc malý, a tak vlastně zbývá jen Toyota Land Cruiser, která však nemusí vyhovět všem. Nyní však přichází na scénu zcela nový offroad navržený v duchu těch nejlepších tradic tohoto segmentu, Ineos Grenadier. Ten je díky společnosti Dajbych možné oficiálně koupit i na českém trhu a já měl možnost se s ním krátce svézt.

Příběh Grenadieru se začal psát krátce po ukončení výroby originálního Land Roveru Defender v roce 2016. Tehdy šéf chemické společnosti Ineos Jim Ratcliffe přišel s myšlenkou odkoupit výrobní zařízení Defenderu a pokračovat v jeho výrobě. Nakonec však tento nápad vzdal a raději se rozhodl postavit zcela nové auto, které však bude odpovídat charakteru původního Defenderu. Výslednou realizací se stal právě Ineos Grenadier, pojmenovaný podle Ratcliffovy oblíbené hospody.

Teréňák tělem i duší

Právě s myšlenkou originálního Defenderu Grenadier vznikal. I proto má také přísně hranatou karoserii, která možná není tak pohledná či aerodynamicky efektivní, zase se však náramně hodí v terénu, kde oceníte, jak přehledně jsou vidět konce vozu. Grenadier má být také snadný na servis, abyste zvládli jej v případě nutnosti zvládli opravit i někde na cestě. Ostatně i proto se v případě potíží Grenadier nepřepne do nouzového režimu, ale jede dál, s rozsvícenými kontrolkami.

Samozřejmostí je konstrukce přizpůsobená jízdě mimo zpevněné cesty. Základem je rámová konstrukce vyvinutá ve spolupráci s Magna Steyr, která se stará o produkci Mercedesu třídy G. Nechybí ani permanentní čtyřkolka a hned tři mechanické uzamykatelné diferenciály. Podvozek využívá jednoduché nápravy Carraro a klasické nápravy, pro snazší údržbu. Není tak divu, že na krátké terénní vložce vytyčené při první seznamovací jízdě se Grenadier ani nezadýchal. Ostatně světlost 264 mm či brodivost 800 mm hovoří za vše.

Ovládání systémů má být přitom co nejjednodušší. Offroadový režim ani nemění nastavení samotného vozidla jako spíše elektroniku – vypne třeba parkovací senzory, aby vás jejich případné pípání nerušilo v omezeném prostoru někde v terénu. V náročných podmínkách je však už na vás, zda využijete dvoustupňovou redukční převodovku nebo zmíněné uzávěrky diferenciálů.

Tyto vlastnosti by mohly nahrávat tomu, že Grenadier bude necivilizovaný stroj, který sice oceníte v terénu, na dlouhých cestách po silnici ale bude nepohodlný. Opak je však pravdou. Krátká jízda dokázala, že si konstruktéři citlivě pohráli s podvozkem a ten je na běžných silnicích až nečekaně komfortní. Nijak zvlášť nebouchá a příkladně tlumí nerovnosti.

Šestiválce od BMW

Motor má sice syrovější zvuk, to ale tak nějak k tomuto typu automobilu sedí. Při první jízdě jsem měl možnost vyzkoušet naftový šestiválec naladěný na 183 kW. Alternativou k němu je benzinový motor s 210 kW. V obou případech jde o řadové třílitrové agregáty z dílny BMW, spolupracující s osmistupňovým automatem. Ineos Grenadier se přitom touto spoluprací nijak netají, ba naopak dává na kapotě hrdě najevo toto spojenectví. Ostatně i volič automatické převodovky bude znalcům vozů BMW dobře známý.

Ve srovnání s původním Defenderem je také mnohem pohodlnější sezení uvnitř Grenadieru. Tomu ostatně pomáhají i povedené sedačky Recaro, které příjemně obejmou tělo. Ovládaní je snadné díky velkým ovladačům, pro zjednodušení si Grenadier uchovává množství tlačítek. Některé z nich se přitom objevují také u stropu. Interiér je mimochodem přísně účelný, plasty jsou bytelné a omyvatelné. Díky špuntu v podlaze a vodotěsným prvkům se nemusíte bát zašpiněnou kabinu opláchnout. Mně osobně mrzí jen středový displej infotainmentu, jehož součástí je i rychloměr, který se mezi zobrazenými informacemi poněkud ztrácí. Klasický přístrojový štít tu chybí, zřejmě pro lepší výhled od volantu.

Chytré detaily

Místa je vzadu dostatek, respektive před koleny, nad hlavou je to pro dospělého spíše průměr. Kvůli rámové konstrukci a úctyhodné světlosti se musíte zkrátka dovnitř vyšplhat. Zavazadelník je pak více než dostatečný, otevírá se do stran otevíranými dvoukřídlými dveřmi. Šikovná je pak možnost mít ve středu náhradního kola na zádi (typický prvek pravověrných offroadů) odkládací prostor, třeba na mokré rukavice. Podobně praktické jsou i vnější držáky třeba na nářadí nebo kanystry. K dispozici bude různé příslušenství, které zde bude možné připnout.

Postupně se bude rozšiřovat také nabídka Grenadieru. Dnes je k dispozici „osobní“ Station Wagon s pěti místy, dostupný v terénní verzi Trialmaster Edition s mimo jiné zvýšeným sáním či civilnější Fieldmaster Edition, s širší výbavou a rozpoznatelné díky střešním okénkům nad předními okny. Doplňuje pracovní Utility Wagon v dvoumístné či pětimístné konfiguraci N1, se zaslepenými okny zavazadlového prostoru. Nabídku již brzy doplní pick-up Quartermaster a mluví se také o čistě elektrickém modelu.

Zatím je však důraz kladen na Grenadier se spalovacími motory. Čeští zákazníci už objednali několik desítek kusů, aktuální čekací lhůty v době psaní článku činí asi devět měsíců. Servisovat vůz bude možné v Plzni, Praze či Brně, v závislosti na zájmu přibudou i další servisní místa.

Foto: Dajbych

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *