Test: Honda CR-V e-PHEV Advance Tech (2023)

Honda CR-V ePHEV 2023

Honda CR-V patří mezi průkopníky kategorie SUV, když její první generace na trh dorazila již v polovině devadesátých let. Za ta léta se ale segment proměnil a trendům se přizpůsobuje i CR-V. Pro rok 2023 na český trh dorazila již šestá generace tohoto modelu, která se proti předchůdci v lecčems změnila. Jaká nová Honda CR-V je, odhaluju v testu plug-in hybridu, verze e:PHEV.

Povedený výrazný design

Změny jsou už znát na samotném designu. Jestliže předcházející CR-V generace RW navázalo na oblé tvary předchůdce, novinka sází na výraznější, sportovnější tvary. Čelní partie s nápadnou maskou a nízkými světlomety tak v lecčems evokuje povedené HR-V. Zároveň tu ale nechybí návaznost na minulé generace CR-V, v podobě vertikálně orientovaných koncových světel.

Výrazná změna stylu podtrhuje nárůst rozměrů. Délka 4.693 mm je o 93 mm více než u předchůdce. CR-V se tak stává plnohodnotným rodinným SUV dle dnešních standardů, s větším vnitřním prostorem v sedmimístné variantě. Zvětšení navíc umožnilo vytvořit dostatečný prostor pro nově uvedené kompaktní SUV ZR-V.

Prémiový prostorný interiér

To vnitřek navazuje na menší modely značky, a to je jen dobře. Rozvržení přístrojů je přehledné, použité materiály i jejich zpracování navozuje prémiový feeling. To podtrhuje i poctivě působící chod ovladačů. Navíc si CR-V uchovává klasická mechanická tlačítka, díky čemuž je ovládání snadné i během jízdy. Sportovní švih pak uvnitř testovaného kousku zdůrazňuje černě čalouněný strop.

Lehké výhrady mám však k infotainmentu. V dnešní době už působí zastarale, zvlášť u auta stojícího přes milion. Navíc mapové podklady nejsou moc aktuální a rozlišení parkovací kamery je na dnešní poměry spíše průměrné. Funkcí ale multimediální systém nabízí dostatek. Digitální přístrojový štít je pak přehledný a dobře čitelný, některým zákazníkům by však mohly chybět širší možnosti nastavení grafiky.

Trochu zavádějící je pak ovládání převodovky pomocí tlačítek. Pokud jsem se někde potřeboval rychle otočit nebo rychle manévrovat, nikdy jsem si nebyl jistý u přepínání zpátečky a módu pro pohyb vpřed. Naopak se mi líbí možnost nastavení úrovně rekuperace brzdné energie páčkami pod volantem.

Mezigenerační zvětšení auta je pak nejvíce patrné na zadních sedadlech. I dospělý tu má dostatek prostoru všemi směry. Sedák je však ukotven spíše níže. Vzdušnost podporuje panoramatické střešní okno, bez něhož by však uvnitř bylo ještě více místa nad hlavou. Komfort zvyšuje možnost výhřevu nebo nastavení opěradla. Nástup pak usnadňují dveře otevírané do pravého úhlu, díky čemuž se tu snadno manipuluje i s autosedačkou.

Zavazadlový prostor má dostatečnou velikost. Udávaný objem 617 litrů je dokonce paradoxně větší jak u hybridu. Bojuje však spíše výškou než délkou. I tak se sem kočárek i s korbou vejde podélně, vedle něj zůstává ještě dost místa na potřebnou bagáž. Prostor zvětšují výrazné kapsy po stranách. Plusem je navíc nízká nakládací hrana. CR-V plug-in hybrid nabízí dvojitou podlahu, do nižšího prostoru tak vedle dobíjecích kabelů plug-in hybridu klidně vložíte i další drobnosti.

Jaká je CR-V jako plug-in hybrid?

Honda CR-V šesté generace na český trh přijíždí v duchu doby výhradně s elektrifikovanými motory, jako full-hybrid e:HEV a plug-in hybrid e:PHEV. Technický základ obou je přitom shodný, v podobě benzinového dvoulitru o výkonu 109 kW pracujícím v Atkinsonově cyklu kombinovaného s elektromotorem o výkonu 135 kW. U plug-inu jej však doplňují větší lithium-iontové baterie s kapacitou 17,7 kWh pro normovaný dojezd v čistě elektrickém režimu až 81 kW. Dobít se dají za 2,5 hodiny, nabíjecím výkonem 6,8 kW. Na rozdíl od klasického hybridu tu však chybí možnost pohonu všech kol.

Podobně jako jiné plug-in hybridy i Honda CR-V primárně jezdí na elektřinu. To souvisí ostatně s tím, že benzinový motor tu primárně hraje roli generátoru elektrické energie. To znamená, že pokud máte šťávu v baterkách, pustí Honda spalovák opravdu až ve chvíli, kdy ho potřebujete, třeba při kickdownu, při prudké akceleraci. Jinak se klidně stane, že i na dálnici CR-V pojede na elektřinu, bez spuštěného dvoulitru.

Bohužel tento důraz někdy vede k ne úplně hladkému chování. Jakmile se akumulátor vybil a Honda začala využívat spalovací motor, často se mi na dálnici stávalo, že auto vypínalo a zapínalo dvoulitr, dle toho, zda se právě baterie dobily. Tato přepínání přitom nejsou moc hladká, navíc i reakce na plyn se trochu liší.

Je to přitom jediná nedokonalost na jinak příkladně sladěném ústrojí. Ve městě i na okreskách vše funguje hladce. Spalovací motor pracuje kultivovaně a je pečlivě odhlučněný. Dynamika je pak dostatečná, s dostatečnou výkonovou rezervou. Žádný trhač asfaltu to ale není, klidně si dovedu představit i více síly.

Příkladná je i spotřeba, samozřejmě však ovlivňovaná úrovní nabití akumulátoru, jak bývá u plug-in hybridů zvykem. Konkrétně na dálnici tak apetit v rámci povolených limitů činí 6,5 až 8 l/100 km dle úrovně energie v baterii. Ve městě se však i s vybitým akumulátorem vejdete do 4,5 l/100 km. Bohužel však Honda v palubním počítači neuvádí spotřebu energie v čistě elektrickém režimu. Kombinovaná spotřeba elektřiny dle udávaných dat má nicméně činit 15,6 kWh/100 km.

Komfortní podvozek

Co se pak týče naladění, tak nastavení podvozku (v případě CR-V e:PHEV standardně adaptivního) odpovídá cílové klientele. CR-V je tak celkově měkčí, než jsme od Hondy zvyklí. Pro rodinné SUV je ale takový komfort ideální. Kola přitom nebouchají ani na větších nerovnostech, čemuž pomáhá fakt, že testované CR-V sice používá 18” kola, avšak s vyšším profilem pneu. Zároveň je však auto v zatáčkách dostatečně jisté a i přes lehké náklony karoserie v oblouku se nechá přemluvit k vyššímu tempu.

Počítejte však se spíše průměrným odhlučněním podvozku, jak však u Hondy bývá zvykem. Na dálnici zkrátka valivý hluk od pneumatik uslyšíte. Otravné mi pak přišlo zvukové varování při překročení maximální povolené rychlosti. Nenašel jsem, jak ho vypnout. Navíc již zmíněné neaktuální mapové podklady znamenají, že Honda mnohdy varuje na překročený limit i v místech, kde jedete dle pravidel. Naopak šikovná je kamerka v pravém zpětném zrcátku pomáhající se sledováním mrtvého úhlu.

Honda CR-V e:PHEV: Základní technická data

Verzee:PHEV
Výkon (kW)135
Točivý moment (Nm)335
Převodovka2A
Maximální rychlost (km/h)195
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,4
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)0,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)19
Objem palivové nádrže (l)46,5
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1916/514

Honda CR-V: Další recenze

Japan-cars.cz

Plug-in nebo hybrid? Osobně bych zvolil e:PHEV. Ne proto, že si ho mohu nabít na čistě elektrických 70+ km (v dnešních cenách dráž, než za benzin), ale proto, jak tiše a komfortně jezdí. Jakkoli chápu, že by zákazníci chtěli u topmodelu AWD a je velká chyba, že jej Honda nemá (když konkurence ano, zvlášť za tyhle peníze), já ho ke štěstí nepotřebuji. Navíc s kompletně lakovanou karoserií a tmavými doplňky o pořádný kus lépe vypadá. Takže plug-in hybrid je objektivně lepší auto, než e:HEV. Ale kdyby se nehrálo na „bych“ a „150 sem, 150 tam“, zvítězil by i u mě patrně pragmatismus a těch 150 tisíc bych využil jinak. 😉 Pokud ale peníze moc neřešíte, CR-V e:PHEV vás nadchne, ať už jste duší honďák nebo (Bože, chraň) fanda něčeho z Evropy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *