Recenze: Nový Mini Cooper se změnil snad ve všem. Poznal by ho ještě Mr. Bean, nebo by ho už nemiloval?

Mini Cooper SE (2024)

Mini patří mezi nejslavnější automobily světa, jestliže originál byl cenově dostupné auto, které pomohlo motorizovat Velkou Británii, moderní derivát je primárně prémiová stylovka. I tento charakter je však úspěšný, jak jinak si vysvětlit fakt, že novodobé Mini dorazilo už ve své čtvrté generaci. Časy se však mění, a tak se musí měnit Mini. Zachovalo si však i svůj tradiční charakter, který tak miloval nejen Mr. Bean? To jsem zjišťoval za volantem elektrické verze Mini Cooper SE.

Design: Typický knedlík s moderními motivy

Úspěch Mini se podepisuje už na jeho designu. Jak jinak dokázat osobitost auta než tím, že i ve čtvrté novodobé generaci uchovává jasně rozpoznatelný styl. Zkrátka pořád na první pohled poznáte, že jde o Mini, ať už díky kulatým světlometům, rovné střeše nebo charakteristickému tvaru čelního skla. Netřeba dodávat, že přestože existuje i pětidveřový hatchback, klasické Mini se pořád prodává také jako třídveřový model, což je dnes už skoro unikátní řešení.

Nutno však podotknout, že i Mini se mění, a tak na nejnovější generaci najdete více moderních prvků než kdy dříve. Řeč je hlavně o zajímavé světelné grafice, ať už v čelních světlech nebo těch koncových. Grafiku si navíc lze upravit, což je jeden z mnoha důkazů osobitosti Mini.

Peugeot 208 facelift 2023

Malá auta do města v roce 2024: Jaké vybrat?

Kategorie malých městských aut prošla v posledních letech významnou proměnou, i tak vozy segmentu B nadále patří mezi nejžádanější modely …

Zajímavostí je pak fakt, že elektrická verze využívá jiný technický základ než model se spalovacími motory, což se projevuje i na designu. Tvary sice v zásadě zůstávají shodné pro oba deriváty, několik odlišností však při podrobném prozkoumání rozeznáte. Například verze se spalovacími motory má kapotu až pod přední světlomety a přední blatníky, zatímco u elektromobilu je hrana kapoty u horní poloviny světel.

Interiér: Konečně pravá prémiovka

Také interiér je jasně rozpoznatelné Mini. Vždyť u jakého jiného auta palubní desce dominuje obří kruhový přístroj. U nejnovější generace Mini jde o kruhovou obrazovku multimediálního systému, do něhož je začleněna naprostá většina ovládacích prvků. V základní výbavě je tu dokonce i rychloměr jako u původního Mini, za příplatek však můžete naštěstí rychlost vozu číst z průhledového displeje přímo před řidičem. Jen škoda, že informace jsou promítány na sklíčko nad palubní deskou a nikoliv přímo na čelní sklo.

Zároveň je to ale jediný detail interiéru, u něhož si řeknete, že se na něm šetřilo. Jinak je kabina nového Mini vážně skvělá a konečně máte pocit, že opravdu sedíte v autě, které v základu stojí zhruba 900.000 korun a snadno překoná hranici milionu. Jestliže interiéry některých novodobých Mini působily lacině, tohle je prémiovka se vším všudy. Skvělé materiály, výtečné zpracování, vnitřku Mini v tomto ohledu není co vytknout.

Neskutečně mě pak baví, kterak pořád objevujete nové a nové detaily. Ať už netradičně řešené ambientní osvětlení, nezvyklé čalounění palubní desky, dvouramenný volant s třetím ramenem z textilu nebo třeba osobitě nazvané jízdní režimy – jestli jiná auta mají Normal či Sport, v Mini najdete „Core“ a „Go-Kart“. Tohle je zkrátka ten typický zábavný charakter Mini, které je odjakživa milován.

Typický je také posaz za volantem, způsobený tradičním tvarem čelního skla, umístěného daleko před řidičem a rovné střechy vozu. Celkově se mi za volantem sedí opravdu skvěle, i díky nízkému sportovnímu posazu.

Naopak z hlediska prostornosti je zkrátka potřeba počítat s tím, že jde o jen 3,86 metru dlouhé auto. Vpředu se hravě poskládají i osoby vysoké postavy. Zadní sedadla jsou nicméně vyloženě nouzovka, která se hodí spíše na převoz drobné bagáže než cestujících. I děti mají minimální prostor pro nohy. Podobně zavazadelník je maličký, však má udávaný objem jen 210 litrů, zase je však vcelku vysoký. Dvojitá podlaha pak znamená, že v kufru je dost místa i pro ukrytí dobíjecích kabelů.

Infotainment pak žádá trochu zvyku, logika je osobitá, jakmile si ale na něj zvyknete, snadno se v něm orientujete. Má krásnou grafiku, třeba obraz parkovací kamery je vážně výtečná, reakce systému nicméně bývají pomalejší a některá tlačítka jsou malá, a tak ztěžují ovládání během jízdy. Pořád tu však zůstávají i klasické ovladače, třeba pro přímý vstup k nastavení jízdních asistentů.

Mini Countryman SE ALL4 2024

Recenze: Hledáte lék na blbou náladu a zároveň SUV? Mini Countryman je přesně pro vás

Mini na trh postupně uvádí nejnovější generaci svých modelů. Jako první z modelové řady dorazil Countryman, v době uvedení druhý …

Motor: Silák radost pohledět

Co se týče nabídky motorů, tak „elektrický Mini Cooper“ je v dnešní generaci dostupný ve dvou variantách. Základem je Cooper E s výkonem 120 kW, nad nímž stojí Cooper SE o výkonu 165 kW.

V obou případech je na papíře síly více než dost, což bezesporu platí i pro testovanou verzi Mini Cooper SE. Síly má na rozdávání už ve výchozím nastavení, natožpak ve sportovním režimu, zde vtipně nazvaném Go-Kart, dle charakteristických jízdních vlastností Mini. V tom navíc omezuje i zásahy elektroniky do řízení.

Hodně síly na přední nápravě tak klidně vede k protáčení kol na vlhké vozovce nebo tahání za volant. Rošťáckého charakteru se tak dočkáte i v případě, že nekoupíte rovnou ostrou verzi JCW. Na rozdíl od jiných elektroaut navíc Cooper SE neztrácí dech ani v dálničních rychlostech, a to ani nad povolenými rychlostními limity. Rekuperace brzdné energie je pak vcelku silná.

Mimochodem líbí se mi i nastavení zvuku pohonu, logicky umělého. Buď ho můžete zcela vypnout, pak na dálnici uslyšíte jen lehký šum okolního větru. A nebo se liší dle jízdního režimu. Ve výchozím Core auto evokuje moderními tóny kosmickou loď, v Go-Kart evokuje bručení silného spalovacího motoru včetně práskání do výfuku ve stylu meziplynů. Ano, je to umělé, ale neskutečně zábavné, což k Mini přesně sedí.

Baterie mají celkovou kapacitu 54,2 kWh (využitelná 49,2 kWh), které dle výrobce zajišťují kombinovaný dojezd 400 km. Nabít je lze z dobíječky stejnosměrným proudem o výkonu nejvýše 95 kW, což není moc, udávané dobití 10-80 % jejich kapacity každopádně trvá rovnou půlhodinu. Přesto se ukazuje, že tohle auto je přizpůsobeno spíše nabíjení přes noc.

Spotřeba energie přece jenom dokazuje silné pohonné ústrojí v útrobách. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že dosažené hodnoty ovlivnily nízké teploty během testování. Topení nebo vyhřívání volantu tak bylo v neustálé permanenci. Na dálnici jsem v rámci povolených rychlostních limitů jezdil za 25 kWh/100 km, na okreskách svižným tempem apetit rostl až k 30 kWh/100 km. To ve městě se dalo jezdit za 20 kWh/100 km. Dlouhodobá spotřeba testovaného exempláře s hodnotou 17 kWh/100 km pak dokazuje, že za příhodnějšího počasí umí být Mini podstatně úspornější. V takovém případě klidně zvládne takřka 300 km na jedno nabití.

Jízdní vlastnosti: Motokára jako vždy

Moderní Mini jsou hlavně o zábavě za volantem a o nové generaci to nadále platí. Mám neskutečnou radost, že se toho povedlo dosáhnout také u elektromobilu, které přitom mnohdy tak zábavné na řízení nebývají.

Mini Cooper SE je mrštné, obratné auto, s charakteristickými jízdními vlastnostmi motokáry, jak se o vozech značky léta říká. U elektrické verze tomu pomáhá nízké těžiště díky akumulátoru. Podvozek je sportovně tužší, pořád však poddajný i při pohybu po městě. Krátký rozvor je nicméně logicky znát na větších příčných nerovnostech.

Řízení je lehké, a tak se s autem snadno manévruje. Stačí však zapnout sportovní režim Go-Kart a příjemně ztuhne. Odhlučnění je na vysoké úrovni, v tomto směru je nové Mini důstojným zástupcem prémiové kategorie.

Sdílet článek:

Mini Cooper SE: Technická data

VerzeMini Cooper SE
Rok2024
Výkon (kW)160
Točivý moment (Nm)330
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0-100 km/h (s)6,7
Spotřeba elektřiny – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)14,1
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)0
Dojezd – maximální kombinovaný dle WLTP (km)400
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1680/450

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *