Renault Mégane IV (2016-)

Renault Mégane IV 2020

Renault Mégane je kompaktní model francouzské automobilky, který se v roce 2016 začal prodávat už ve své čtvrté generaci. Automobil na rozdíl od předchůdce nabídl jen karosářské varianty, již tradiční pětidveřový hatchback a kombi (u nás nabízené jako Mégane Grandtour) nově doplnil sedan (Mégane GrandCoupé) jako náhrada za dřívější Fluence.

Čtvrtá generace Méganu debutovala na frankfurtském autosalonu 2015, a to ve formě hatchbacku. Kombi následovalo na ženevském autosalonu 2016, v létě téhož roku byl představen také nově nabídnutý sedan. Design čelních partií této trojice se shodoval, navázal na soudobý styl značky. Elegantní tvary tudíž ozdobily světlomety s protaženými kly denního svícení. Zádi pak dominovala horizontálně orientovaná koncová světla, protažená do víka zavazadelníku. Rozdílem karosářských variant byl vedle odlišných zadních partií také rozvor, který u sedanu a kombi činí 2.711 mm, tedy o 42 mm více než u hatchbacku.

Základem se stala modulární platforma CMF ve verzi C/D pro kompaktní a velká vozidla, známá v době uvedení třeba z Nissanu Pulsar. Poháněná jsou výhradně přední kola, k dispozici je však systém 4Control s natáčením zadní nápravy.

V době premiéry Mégane čtvrté generace nabídlo bohatou paletu motorů. Jen benzinové agregáty byly v případě hatchbacku k dispozici čtyři, atmosférický čtyřválec 1.6 SCe (84 kW) doplnily přeplňované čtyřválce 1.2 TCe (74 a 97 kW) a vrcholné 1.6 TCe (151 kW). Turbodiesely pak zastupovaly čtyřválce 1.5 dCi (66 a 81 kW) a 1.6 dCi (96 a 118 kW).

V roce 2018 se ale Mégane musel přizpůsobit novým emisním normám, a tak z benzinových motorů nabídl nový turbomotor vyvinutý s Mercedesem 1.3 TCe v různých výkonových stupních (75, 85, 103 a 117 kW), zatímco vznětové jednotky zastoupil inovovaný 1.5 Blue dCi (85 kW). O rok později však dorazil i nový 1.7 Blue dCi (110 kW).

Ostré verze

Rok 2018 byl rovněž ve znamení příchodu nové generace hot hatche Mégane R.S., tentokrát dostupného výhradně s pětidveřovou karoserií. Ten kromě ostřejšího vzhledu a upraveného podvozku vsadil na nově nabídnutý přeplňovaný čtyřválec 1.8 TCe (206 kW). V průběhu času se ale nabídka Mégane R.S. dále rozšiřovala. V roce 2019 dorazil posílený a ostřejší Mégane R.S. Trophy s 221 kW, na jehož bázi vznikla i odlehčená limitovaná edice Mégane R.S. Trophy-R, která se s časem stala ve své době nejrychlejší předokolkou na Severní smyčce Nürburgringu.

Příchod plug-in hybridu

V roce 2020 byl Renault Mégane IV modernizován. Design se změnil jen jemně, nové světlomety jsou standardně diodové, přední nárazník má nový tvar, zatímco koncová světla odlišnou grafiku. Uvnitř pak najdeme nový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,2“ či nový multimediální systém Easy Link s výběrem dvou obrazovek na středovém panelu – s úhlopříčkou 7″ či 9,3“. Možností je zrcadlení funkcí chytrých telefonů díky Apple CarPlay a Android Auto.

Nabídku motorizací nově doplnil plug-in hybrid, dostupný zpočátku výhradně jako kombi. Model E-Tech využívá nově vyvinutou benzinovou šestnáctistovku kombinovanou hned se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 118 kW. Benzinové jednotky zahrnuly čtyřválec 1.3 TCe ve verzích 85 kW, 103 kW a 117 kW, základní variantu ale časem nahradil tříválec 1.0 TCe (84 kW). Nabídka turbodieselů se pak omezila na 1.5 Blue dCi (85 kW). Sedmnáctistovka skončila, Renault se ji už rozhodl nepřizpůsobovat novým emisním normám.

Mégane R.S. se loučí

Na vrcholu nabídky nadále trůní verze Mégane R.S. Nově však obě varianty nabízejí výkon 221 kW. Trophy se totiž od základu nově odlišilo nikoliv primárně zvýšením výkonu, ale přizpůsobením se jízdě na závodních okruzích. Z toho důvodu byl nově výhradně pro Mégane R.S. Trophy určený podvozek Cup se samosvorným diferenciálem Torsen nebo tužšími pružinami a tvrdším stabilizátorem.

V roce 2023 se však ostrá verze rozloučila. To se představil Renault Mégane R.S. Ultime, sběratelský model, který po 20 letech uzavírá prestižní ságu Mégane od Renault Sport započatou v roce 2003. Aktivity Renault Sport totiž už dříve převzala značka Alpine. Limitka vychází z Mégane R.S. Trophy s jeho 221 kW, má však jedinečný design s exkluzivními pruhy evokujícími novou vizuální identitu značky. Tu evokují speciální lišty i grafika. Karoserie modelu má o 60 mm širší přední a o 45 mm širší zadní podběhy, boční výdechy vzduchu, uvnitř nechybí skořepinová sedadla Recaro čalounění alcantarou. Vznikne jen 1.976 číslovaných exemplářů (jako připomínka roku založení Renault Sport) podepsaných Laurentem Hurgonem, testovacím jezdcem, který s vozem Mégane R.S zajel mnohé traťové rekordy.

Renault Mégane IV se vyrábí ve španělském závodě Palencia. Karosářská verze sedan však vzniká v turecké továrně Bursa, kvůli svému zaměření na méně rozvinuté trhy. Primárně se prodává ve střední a východní Evropě, na Blízkém východě nebo v severní Africe.

Renault Mégane: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4359 x 1814 x 1447 x 2669 mm (hatchback), 4626 x 1814 x 1449 x 2711 mm (kombi), 4632 x 1814 x 1443 x 2711 mm (sedan)
  • Objem zavazadlového prostoru: 384 litrů (Mégane), 521 litrů (Mégane Grandtour), 550 litrů (Mégane GrandCoupé)
  • Výroba: 2016- (hatchback a kombi: Palencia, Španělsko; sedan: Bursa, Turecko)

6 thoughts on “Renault Mégane IV (2016-)

  1. Renault Mégane Grandtour GT je velice povedeným autem. Vypadá pěkně, hezky se s ním svezete a jeho vznětová šestnáctistovka zaujme silou i úsporností. Rozhodně jsme neměli pocit, že by mu výkon chyběl, průměrná spotřeba 6,6 l/100 km je pak u takového auta skvělá. Přesto bychom možná raději sáhli po benzinovém motoru, dieselový zvuk se k sportovně laděnému autu tolik nehodí, navíc je zážehový čtyřválec 1.6 TCe se svými 151 kW o dost silnější a ještě k tomu levnější.

    To je ale otázka preferencí, z objektivního hlediska najdete na autě jen jednu výraznou chybu. Systém řízení čtyř kol 4Control sice znamená, že je Mégane neskutečně agilní, jenže zároveň kvůli němu hůře odhadujete limity auta. Stačí jednu a tu samou zatáčku projet jen trochu odlišnou rychlostí a kvůli jinak natočeným zadním kolům se auto zachová zcela jinak než při předchozím průjezdu. Pokud pak hledáte rodinné auto, je nutné zdůraznit omezený prostor na zadních sedadlech. Jen ale nečekejte žádný drsný sporťák s praktičností kombíku, tohle je ryzí gran turismo, se všemi jeho klady i zápory.

    Více na: https://www.auto.cz/renault-megane-grandtour-gt-1-6-dci-rychle-i-usporne-s-jednim-ale-120117

  2. + Stylový vzhled, moderně působící kabina, ideální pozice za volantem, na poměry kompaktních hatchbacků slušný zavazadelník, slušná cenovka, bohatá výbava
    – Omezený prostor na zadních sedadlech, pomalejší infotainment, průměrné zpracování (brzy povrzávající plasty), vyšší nakládací hrana, hlučnější manuální řazení

  3. Čtvrtá generace Renault Mégane se sice ještě prodává jako nová, už je ale také hledanou ojetinou, dokonce léta platí za jednu z nejžádanějších z vozů zahraniční značky. Rozhodně se ale vyplatí si dávat pozor při výběru. Zatímco vcelku nový čtyřválec 1.3 TCe se ukazuje jako spolehlivý, stejně jako léta používaný turbodiesel 1.5 dCi, hojně využívanému čtyřválci 1.2 TCe se vyplatí se velkým obloukem vyhnout. Hodí se jen na dlouhé cesty, při těch kratších dochází kvůli pomalému ohřívání k ředění oleje benzinem, což kvůli poklesu jeho mazacích schopností vede k vysokému opotřebování válců. A tak k u nezřídka kusů došlo k vynucené výměně motoru ještě během záruky. Do města se tak paradoxně více hodí i diesel 1.5 dCi. Jinak je Mégane považován za spolehlivý. Pozor ale na klepající táhla stabilizátorů a tlumiče. Bývaly měněny v rámci záruky, ne každý si je ale nechal vyměnit. Zkontrolujte i horší slícování dílů u kombíku a hatchbacku. Vyplatí se i se porozhlédnout po voze s příplatkovými LED světly. Základní halogeny totiž moc dobře nesvítí.

  4. Z Renaultu Megane R.S. se při modernizaci stalo mnohem kultivovanější zábavné auto, které vás okouzlí svým opravdovým zvukem, jízdními vlastnostmi v zatáčkách i rychlostí, se kterou si může troufnout na mnohem silnější soupeře. Tenhle francouzský hot hatch sprintuje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a umí jezdit nejvyšší rychlostí 255 kilometrů v hodině. Není však překvapením, když si budete často užívat síly motoru, budete i často tankovat. S padesátilitrovou nádrží a průměrnou spotřebou okolo 10-11 litrů na 100 kilometrů (při sportovnějším stylu jízdy) uvidíte, jak se vám ukazatel stavu snižuje před očima.

    Více na: https://templeofspeed.cz/renault-megane-rs-test/

  5. Pokud se rozhlížíte nad svým dalším vozem, rozhodně zařaďte do výběru Megane IV.

    V případě Meganu IV platí, že co se motorizací týče vyhněte se 1.2TCe a rovněž i 1.6SCe, která uměla také potrápit. Ostatní motorizace jsou naprosto v pořádku, včetně všech dieselů. Rozhodně se nebojte ani automatů EDC. U toho základního šestikvaltu se suchými spojkami DC4 lze diagnostikou rovněž zkontrolovat tloušťku obložení obou spojek (důležitý údaj při koupi ojetiny).

    Design Megana IV je nestárnoucí a výbava uměla být na opravdu špičkové úrovni. Vyhřívaný volant, masážní sedačky, headup displej, adaptivní tempomat, automatické parkování, otevírání víka kufru podkopem (sedan), dvouzónová klimatizace se snímačem kvality ovzduší, ambientní osvětlení, LED světlomety atd. Proti luxusnímu Talismanu chybí vlastně jen ventilované sedačky s elektrickým nastavením.

    Pravdou je, že najít takto špičkově vybaveného Megana je docela oříšek, nicméně lepších výbav zde bylo přece jen víc než v případě předchůdce. Vynikající odhlučnění a komfortní podvozek je zde však standardem.

    Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ

  6. Renault Megane Grandtour je krásné auto, zvláště, pokud zvolíte nějakou z výrazných barev, kterých se naštěstí tato automobilka nebojí. Je to skvělý parťák na dlouhé cesty, protože nabídne hodně pohodlí. S motorizací není potřeba nic vymýšlet, stačí vzít tu nejlevnější a budete naprosto spokojeni.

    Infotainment je online, zobrazí vám tak třeba počasí, nebo ceny na čerpacích stanicích. Ty jsou navíc i barevně odlišené, takže pokud vidíte nějakou červenou, je vám hned jasné, že poblíž bude nějaká výhodnější. Spolupráce s telefonem je skvělá, Android Auto funguje výborně. A navíc, což není vůbec běžná věc, auto dokáže pokyny z navigace v telefonu zobrazovat i na displejích v autě – třeba na head-up displeji, takže vše máte krásně na očích.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-renault-megane-grandtour-tce-140/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *