Český trh

Škoda Auto vyřešila spory s plzeňskou Škodovkou. Jak?

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto získala svůj název po plzeňském strojírenském podniku Emila Škody v roce 1925, do té doby nesla jméno svých zakladatelů, Laurin & Klement. To ale po rozdělení obou podniků po jejich privatizaci přinášelo množství sporů. V Mladé Boleslavi funguje automobilka Škoda Auto, v Plzni zase nadále strojírenský podnik dnes nazvaný Škoda Group. Do budoucna ale oba subjekty své spory vyřešily.

Majitel plzeňské Škodovky, společnost PPF, oznamuje, že její strojírenské společnosti v rámci Škoda Group podepsaly dohodu s automobilkou Škoda Auto ze skupiny Volkswagen, kterou budou ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda.

Smluvní strany se dohodly nezveřejnit finanční podrobnosti dohody o prodeji práv ke značce Škoda. Takto získané prostředky přispějí především ke snížení zadlužení Škoda Group a k dalšímu rozvoji jejího podnikání, včetně vývoje inovativních produktů a tvorby nových pracovních míst.

„Zůstáváme hrdými nositeli odkazu Emila Škody, který položil základy rozvoje průmyslu v Plzni i celém Česku. Nicméně přišel čas respektovat realitu a vyřešit neshody ohledně rozsahu práv, kdy pod stejnou značkou působí na trhu zcela rozdílné produkty. Jsem přesvědčen, že ve finále uzavřená dohoda pomůže plzeňské Škodovce udělat zásadní krok směrem do budoucnosti, kdy chceme být firmou nabízející nejen jednotlivé prostředky hromadné dopravy, ale celá řešení pro moderní mobilitu,“ říká k tomu Stanislav Kuba, investiční manažer průmyslové divize skupiny PPF a předseda dozorčí rady Škoda Transportation.

„Chtěli bychom tímto poděkovat představitelům společností Škoda Group a skupiny PPF za konstruktivní jednání. Jde o důležitý krok směrem k budoucnosti naší automobilky, doplňuje Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast Prodeje a marketingu.

V Plzni okřídlený šíp do roku 2029

Součástí dohody je, že Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat až do roku 2029. Poté se zřejmě plzeňský podnik přejmenuje, byť zatím není jasné jak.

Podle PPF dohoda umožní odstranit problém častého zaměňování značek mladoboleslavského výrobce osobních automobilů a plzeňské strojírenské společnosti. Celosvětově je přitom dnes známější právě mladoboleslavská automobilka. Loňský průzkum společnosti Ipsos pro Škoda Group ukazuje, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 %), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.

PPF zároveň zdůrazňuje, že změna značky se nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation.

Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby, ale většina historických práv zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností, včetně Škoda Group a Škoda Transportation. Logo s okřídleným šípem si nechala Škodovka zaregistrovat jako ochrannou známku v prosinci 1923 a v roce 1937 k němu připojila text Škoda. Mladoboleslavská automobilka používala značku Škoda od roku 1925. 

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *