Volkswagen se do budoucna hodlá postupně přeorientovat primárně na výrobu elektromobilů. S tím logicky souvisí i další rozšíření jeho elektrické řady ID. Vedle velkoprostorového ID.Buzz evokujícího někdejší Typ 2 nebo obytného ID.California je v plánu také elektrovůz střední třídy. Vůz nazývaný jako Volkswagen ID.Aero, přezdívaný „elektrický Passat“ dorazí v roce 2023. Už tu máme první skici jeho konceptu.
Jako první automobil uvidí v Číně. Sériově vyráběná verze studie ID. Aero se začne prodávat na čínském automobilovém trhu ve druhé polovině roku 2023. Příslušný sériově vyráběný model pro severoamerické a evropské trhy bude představen v roce 2023. Vyrábět se bude v německém Emdenu, aktuálně přestavovaném na produkci elektroaut.
Přijde sedan i kombi?
Poprvé se o příchodu takového automobilu začalo mluvit už v roce 2018, kdy na tehdejším ženevském autosalonu debutoval koncept ID.Vizzion, vize prémiového elektromobilu budoucnosti. Spekulace se následně potvrdily o rok později, kdy Volkswagen oficiálně potvrdil, že mezi vozy tehdy teprve připravované elektrické rodiny ID. bude právě i model vycházející z konceptu ID.Vizzion. Dorazit měl podle tehdejších plánů v roce 2022.
Jenže svět ovlivnila pandemie koronaviru, Volkswagen musel přehodnotit své budoucí plány a strategii uvádění jednotlivých novinek, a tak se uvedení sériové verze ID.Vizzion přesunulo na rok 2023. Navíc automobilu nově začalo říkat Volkswagen ID.Aero, což naznačuje jeho obchodní označení. Byť stále není vyloučeno, že se v sérii bude jmenovat třeba ID.7 nebo dokonce ID.6. Takové označení sice v Číně již nese SUV (respektive ID.6 GTX a ID.6 Crozz podle lokálního výrobce), jinde ve světě by ale takové jméno klidně mohl nést jiný model. Nebylo by to poprvé…
Mezitím navíc v roce 2019 debutoval Volkswagen ID.Space Vizzion, který naznačil, že sedan střední třídy s elektrickým pohonem není jedinou možností, doplnit by ho měl i stejně velký kombík.
Koncepty naznačily nejen techniku
Právě oba koncepty podle všeho naznačují vzhled připravované novinky, což potvrzují i nyní zveřejněné skici konceptu přímo předcházejícího sériovému automobilu. Vedle zevnějšku to patrně bude i ztvárnění kabiny, a to hlavně v případě pozdějšího ID.Space Vizzion, který byl obecně ztvárněn realističtěji. Ten využil obří 15,6″ obrazovky na vrchu středového panelu, což je něco, co se u sériového auta jistě nabízí. Stejně jako spíše menší digitální přístrojový štít nebo head-up displej s rozšířenou realitou, což jsou prvky známé již třeba z ID.3.
To samé se zřejmě týká také rozměrů. ID.Space Vizzion je mimochodem 4.958 mm dlouhým, 1.897 mm širokým a 1.529 mm vysokým autem, s rozvorem 2.965 mm, což jsou velice realistická čísla i pro sériový automobil.
Základem VW ID.Aero každopádně bude modulární platforma MEB známá již z koncernových kompaktních elektromobilů. Základem tudíž bude pohon zadní nápravy, architektura umožňuje ale i zástavbu pohonu všech kol, díky jednomu elektromotoru u každé nápravy.
Konkrétně ID.Vizzion i ID.Space Vizzion něco takového naznačily, v případě druhého mělo takové ústrojí dokonce kombinovaný výkon 250 kW. Zda se takové síly v sérii skutečně dočkáme, zatím nevíme, máme však díky tomu představu, nad jakými parametry Volkswagen uvažuje. To samé platí také pro baterie. ID.Vizzion vsadil dokonce na lithium-iontové baterie s neuvěřitelnou kapacitou 111 kWh. Toho se však s velkou pravděpodobností nedočkáme (nebo jen u vrcholné verze), reálnější sérii jsou baterie s kapacitou 85 kWh ID.Space Vizzion. Konceptu zajistily dojezd 590 km, což je nepochybně číslo, kterého by Volkswagen rád dosáhl i v sérii. Dobíjet je půjde stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW.
Passat nenahradí, co ale Arteon?
Nový Volkswagen ID.Aero bude v rámci nabídky značky hrát roli alternativy k Passatu, který se ani v nové generaci elektrické verze nedočká – právě pro vytvoření dostatečného prostoru pro nový elektromobil střední třídy. Na druhou stranu není vyloučeno, že právě ID.Aero bude náhradou za dnešní Arteon. Nabízelo by se totiž, že převezme jeho charakter vlajkové lodi běžné nabídky značky, stejně jako nízkou karoserii, která se pro elektromobil hodí, pro zajištění delšího dojezdu. Již brzy uvidíme, zda tomu tak určitě bude.