Novinky

Tatra chystá nový Force i Phoenix. Kdy dorazí?

Zatímco mnozí výrobci osobních automobilů od pandemie koronaviru strádají, český producent nákladních automobilů, značka Tatra, jede. Za loňský rok zákazníkům předala 1.326 automobilů, což je více než v letech předchozích. Pro rok 2023 Tatra plánuje další navýšení výroby a navíc se v Kopřivnici pracuje i na důležitých novinkách.

Tatra Trucks totiž pokračuje ve vývoji nových generací svých standardních modelů. V loňském roce například začaly zkoušky prototypů nové generace modelové řady Tatra Force. Konstruktéři automobilky také od loňského roku pracují na nové generaci modelové řady Tatra Phoenix. Obě novinky by se mohly dostat do sériové výroby v roce 2024 či 2025.

To ale není všechno. V minulém roce se rozběhl projekt vývoje nákladního automobilu s vodíkovými palivovými články. „Na projektu spolupracujeme s několika našimi partnery, přičemž v minulém roce jsme připravili koncepci vozu a letos pracujeme na stavbě prototypu. Ten by měl být připraven na instalaci palivových článků v polovině letošního roku,“ sdělil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti. „Pracujeme také na hybridním voze s motorem Tatra a generátorem nebo na bateriovém vozidle se spalovacím motorem v roli range extenderu a ve spolupráci s ČVUT také na motoru Tatra spalujícím vodík,“ doplňuje Smolka.

Úspěšný rok

Tatra tak rozhodně chce navázat na loňský úspěšný rok, 1.326 dodaných nákladních automobilů bylo více než v letech předtím. Největší část aut zůstává na českém trhu, firmě se nicméně daří úspěšně dělit produkci mezi vojenské a civilní vozy. Necelou polovinu z celkové produkce tvořila vozidla pro civilní segmenty, jako jsou stavebnictví, těžební průmysl, komunální služby, zemědělství atd., a také pro zákazníky v oblasti hasičských a záchranných složek.

„V minulém roce jsme pracovali na řadě zakázek, k největším patřily ty, jež spadají do obranného a záchranářského sektoru. Šlo hlavně o logistická vozidla na přepravu nákladů a osob pro českou a belgickou armádu, ale také například hasičské speciály pro německý trh,“ upřesňuje Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.

Ve spolupráci se společností DAF Trucks a dalším kopřivnickým podnikem Tatra Defence Vehicle (TDV) firma dodá na 900 aut belgické armádě. Téměř tři stovky přepravních automobilů Tatra pak bude určeno pro českou armádu, které Ministerstvo obrany ČR objednalo prostřednictvím urgentního způsobu zadání v souvislosti se zhoršenou bezpečností situací. Klíčové byly též zakázky na hasičské speciály určené pro Německo.

Loni navíc vyrobila jubilejní nákladní vůz s pořadovým číslem 10.000 od převzetí automobilky současnými českými vlastníky v roce 2013.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *