Kompaktní kombíky nadále patří mezi nejoblíbenější auta českých zákazníků. Takové auto dodnes nabízí i Renault, jehož Mégane kdysi patřil mezi nejprodávanější auta v České republice. To už dnes sice neplatí, přesto má Mégane čím zaujmout. V rámci týdenního testu jsme ho vyzkoušeli s turbodieselem 1.5 Blue dCi. Jaké silné stránky a slabiny jsme během jeho testování objevili?
Nadčasový elegán
Čím Mégane IV na první pohled zaujme, je bezesporu jeho vzhled. Styl s výrazným logem na přídi a charakteristickými „kly“ světlometů i po letech vypadá dobře, a to i v jinak nevýrazném stříbrném laku testovaného exempláře. Nejlepším důkazem povedených tvarů je ostatně fakt, že v rámci faceliftu z roku 2020 se design auta tolik ani neměnil – ladily se jen detaily, jako je grafika koncových světel. Výrazných změn zkrátka nebylo potřeba, vkusná kombinace elegance a sportovnosti má šmrnc. Na Méganu byste rozhodně netipovali, že debutoval už v roce 2016.
To uvnitř už je věk Mégane v některých aspektech znát. Na mysli mám třeba head-up displej tvořený přístrojovým štítem – konkurence dnes často používá v praxi mnohem lepší (byť techniky nákladnější) promítání přímo na čelní sklo. V rámci dnešní nabídky je pak už jen průměrný obraz zadní parkovací kamery, který se při pohybu navíc lehce cuká.
Samotná koncepce kabiny ale už vyznává dnešní trendy – v době uvedení auta šlo o nadčasové řešení. Přístrojový štít je digitální, obrazovka multimediálního systému je u vyšších specifikací vertikálně orientovaná jako u vozů Tesla. Naštěstí ji však nadále doplňují i klasické ovladače pro klimatizaci a další tlačítka, což dělá ovládání vozu intuitivnější a během jízdy snazší. Samotný infotainment má hezkou grafiku a vcelku intuitivní ovládání, počítejte však s tím, že je jeho načítání někdy pomalejší. Vtipná je pak možnost výměna šipky navigace třeba za nějaký sportovní koncept Renaultu.
Pozice za volantem je příkladná. Řidiči se tu sedí příjemně, sedačka je pohodlná, pozice je spíše sportovně nižší. Naopak z hlediska prostornosti je to spíše průměr, na zadních sedadlech už má dospělý omezený prostor, hlavně před koleny. Na prostředním sedadle pak není ani moc místa nad hlavou. Také zavazadelník není z dnešního pohledu kdovíjaký, udávaný objem 521 litrů je z hlediska dnešních kompaktních kombíků průměr, řada konkurentů překonává 600litrovou hranici. Je to dáno hlavně omezeným prostorem pod dvojitou podlahou. Ani uvnitř nejsou odkládací prostory nijak velké. Plusem jsou však pravidelné tvary, stejně jako variabilita a praktičnost zavazadlového prostoru. Třeba část dvojité podlahy lze šikovně zvednout, pro rozdělení kufru na vícero částí.
Povedený turbodiesel
Nabídka motorů Mégane Grandtour v duchu doby sází primárně na benzinové jednotky – kupodivu jsou tu dnes výhradně čtyřválce, nechybí ani plug-in hybrid. I nadále je pak k dispozici též vznětový motor. Prodeje turbodieselů už dnes sice nejsou takové jako v dobách jejich největší slávy, po týdnu testování Mégane Grandtour se však vznětový čtyřválec 1.5 Blue dCi (85 kW) ukázal jako skvělá volba pro mnohé zákazníky.
Jednoznačnou výhodou motoru je jeho nízká spotřeba. Ve městě si řekne o sedm litrů, při volném provozu klidně za šest, na dálnici jezdí za pouhých 5,5 litru. Kombinovaná spotřeba se tak snadno drží kolem pěti litrů. přičemž není potřeba se o nízkou spotřeba nijak zvlášť snažit. Navíc je motor tichý a kultivovaný, za běžného provozu byste vlastně ani neodhadovali, že jde o vznětový agregát. Ve sportovním režimu má navíc zajímavě dobarvený zvuk sázející na hutné tóny. Výkon 85 kW je pak sice na papíře skromný, elán je ale i díky točivému momentu 270 Nm vlastně dostatečný. Jen v dálničních stoupáních nebo při plném naložení si povšimnete limitů takové síly, jinak je ale akcelerace více než dostatečná.
Stálo by však doladit sladění s automatickou převodovkou, v podobě sedmistupňové dvouspojky EDC. Za běžného jezdění sice řadí hladce a logicky, umí vyřazovat na neutrál pro snížení spotřeby. Rozjezdy jsou ale poněkud rozpačité, pomalé a mnohdy cukavé, i při citlivém zacházení s plynem. Ani start-stop není tak hladký jako u modernějších motorů.
Na podvozku je pak za některých situacích znát tužší naladění, hlavně ale tím, že je poměrně slyšet bouchání od 18″ kol – radil bych volit o palec menší. Celkově je však podvozek dostatečně poddajný a zajišťuje i dostatek jistoty při rychlejším tempu. Konkrétně dálniční přesuny jsou naprosto pohodlné, i díky příkladnému odhlučnění. Za tmy pak oceníte účinná LED světla.
Další recenze vozu Renault Mégane
David Bureš, Auto.cz:
Renault Mégane Grandtour GT je velice povedeným autem. Vypadá pěkně, hezky se s ním svezete a jeho vznětová šestnáctistovka zaujme silou i úsporností. Rozhodně jsme neměli pocit, že by mu výkon chyběl, průměrná spotřeba 6,6 l/100 km je pak u takového auta skvělá. Přesto bychom možná raději sáhli po benzinovém motoru, dieselový zvuk se k sportovně laděnému autu tolik nehodí, navíc je zážehový čtyřválec 1.6 TCe se svými 151 kW o dost silnější a ještě k tomu levnější.
To je ale otázka preferencí, z objektivního hlediska najdete na autě jen jednu výraznou chybu. Systém řízení čtyř kol 4Control sice znamená, že je Mégane neskutečně agilní, jenže zároveň kvůli němu hůře odhadujete limity auta. Stačí jednu a tu samou zatáčku projet jen trochu odlišnou rychlostí a kvůli jinak natočeným zadním kolům se auto zachová zcela jinak než při předchozím průjezdu. Pokud pak hledáte rodinné auto, je nutné zdůraznit omezený prostor na zadních sedadlech. Jen ale nečekejte žádný drsný sporťák s praktičností kombíku, tohle je ryzí gran turismo, se všemi jeho klady i zápory.
Pan tajemný
+ Stylový vzhled, moderně působící kabina, ideální pozice za volantem, na poměry kompaktních hatchbacků slušný zavazadelník, slušná cenovka, bohatá výbava
– Omezený prostor na zadních sedadlech, pomalejší infotainment, průměrné zpracování (brzy povrzávající plasty), vyšší nakládací hrana, hlučnější manuální řazení
jekyll
Čtvrtá generace Renault Mégane se sice ještě prodává jako nová, už je ale také hledanou ojetinou, dokonce léta platí za jednu z nejžádanějších z vozů zahraniční značky. Rozhodně se ale vyplatí si dávat pozor při výběru. Zatímco vcelku nový čtyřválec 1.3 TCe se ukazuje jako spolehlivý, stejně jako léta používaný turbodiesel 1.5 dCi, hojně využívanému čtyřválci 1.2 TCe se vyplatí se velkým obloukem vyhnout. Hodí se jen na dlouhé cesty, při těch kratších dochází kvůli pomalému ohřívání k ředění oleje benzinem, což kvůli poklesu jeho mazacích schopností vede k vysokému opotřebování válců. A tak k u nezřídka kusů došlo k vynucené výměně motoru ještě během záruky. Do města se tak paradoxně více hodí i diesel 1.5 dCi. Jinak je Mégane považován za spolehlivý. Pozor ale na klepající táhla stabilizátorů a tlumiče. Bývaly měněny v rámci záruky, ne každý si je ale nechal vyměnit. Zkontrolujte i horší slícování dílů u kombíku a hatchbacku. Vyplatí se i se porozhlédnout po voze s příplatkovými LED světly. Základní halogeny totiž moc dobře nesvítí.
Lukáš Volšický, Temple of Speed
Z Renaultu Megane R.S. se při modernizaci stalo mnohem kultivovanější zábavné auto, které vás okouzlí svým opravdovým zvukem, jízdními vlastnostmi v zatáčkách i rychlostí, se kterou si může troufnout na mnohem silnější soupeře. Tenhle francouzský hot hatch sprintuje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a umí jezdit nejvyšší rychlostí 255 kilometrů v hodině. Není však překvapením, když si budete často užívat síly motoru, budete i často tankovat. S padesátilitrovou nádrží a průměrnou spotřebou okolo 10-11 litrů na 100 kilometrů (při sportovnějším stylu jízdy) uvidíte, jak se vám ukazatel stavu snižuje před očima.
Rnews.cz
Pokud se rozhlížíte nad svým dalším vozem, rozhodně zařaďte do výběru Megane IV.
V případě Meganu IV platí, že co se motorizací týče vyhněte se 1.2TCe a rovněž i 1.6SCe, která uměla také potrápit. Ostatní motorizace jsou naprosto v pořádku, včetně všech dieselů. Rozhodně se nebojte ani automatů EDC. U toho základního šestikvaltu se suchými spojkami DC4 lze diagnostikou rovněž zkontrolovat tloušťku obložení obou spojek (důležitý údaj při koupi ojetiny).
Design Megana IV je nestárnoucí a výbava uměla být na opravdu špičkové úrovni. Vyhřívaný volant, masážní sedačky, headup displej, adaptivní tempomat, automatické parkování, otevírání víka kufru podkopem (sedan), dvouzónová klimatizace se snímačem kvality ovzduší, ambientní osvětlení, LED světlomety atd. Proti luxusnímu Talismanu chybí vlastně jen ventilované sedačky s elektrickým nastavením.
Pravdou je, že najít takto špičkově vybaveného Megana je docela oříšek, nicméně lepších výbav zde bylo přece jen víc než v případě předchůdce. Vynikající odhlučnění a komfortní podvozek je zde však standardem.
Tomáš Devera, Roadblog.cz
Renault Megane Grandtour je krásné auto, zvláště, pokud zvolíte nějakou z výrazných barev, kterých se naštěstí tato automobilka nebojí. Je to skvělý parťák na dlouhé cesty, protože nabídne hodně pohodlí. S motorizací není potřeba nic vymýšlet, stačí vzít tu nejlevnější a budete naprosto spokojeni.
Infotainment je online, zobrazí vám tak třeba počasí, nebo ceny na čerpacích stanicích. Ty jsou navíc i barevně odlišené, takže pokud vidíte nějakou červenou, je vám hned jasné, že poblíž bude nějaká výhodnější. Spolupráce s telefonem je skvělá, Android Auto funguje výborně. A navíc, což není vůbec běžná věc, auto dokáže pokyny z navigace v telefonu zobrazovat i na displejích v autě – třeba na head-up displeji, takže vše máte krásně na očích.
Filip Suchomel, Autodays.cz
Renault Megane R.S. je úchvatný hot-hatch, ze kterého čiší sportovní charisma již z dálky. Protáhlé lemy blatníků, velká kola, jedinečná středová koncovka výfuku a geny z Formule 1 jsou ideálními předpoklady k úspěchu. Jedná se o jedinečné a všestranné auto, které nabídne jak fenomenální jízdní zážitky, tak i praktičnost standardní verze. Díky systému Multi-Sense dovede udělat z „eresa“ tichého beránka ale také naštvaného čerta plyvajícího oheň. V neposlední řadě bych rád vyzvihl také sedačky, které jsou anatomické s výborným bočním vedením a výhřevem. Verze Trophy nabídne dokonce skořepiny Recaro!