Toyota už léta patří mezi největší výrobce automobilů světa. To v Evropě svoji pozici výrazně zesiluje až v poslední době, v čemž plánuje pokračovat i v následujících letech. Jestliže letos Toyota společně s luxusní značkou Lexus na starém kontinentě prodá asi 1.070.000 automobilů, v roce 2022 to už má být asi 1,3 milionu aut. Cílem pro Toyotu je pak být druhou značkou v Evropě, hned za Volkswagenem. Za uplynulé měsíce zatím drží třetí příčku, za VW a Peugeotem.
Japonská automobilka toho přitom chce dosáhnout další expanzí nabídky. Rozšiřovat ji přitom hodlá hlavně v dnes populárním segmentu crossoverů. V roce 2022 Toyota začne na evropských trzích prodávat hned tři takové modely.
Nejmenším z nich bude Aygo X. Třetí generace nejmenší Toyoty pro Evropu se totiž z klasického miniauta přeměnila do podoby maličkého crossoveru, ať už zvýšením podvozku nebo robustními detaily karoserie. Právě tímto způsobem chce značka uchovat zájem o segment A, který jiné značky opouštějí. Ostatně Toyota Aygo X se bude již vyrábět osamoceno, sourozenci do Citroënu a Peugeotu už nevzniknou. Toyota totiž ukončila spolupráci s japonskými značkami v oblasti miniaut.
Nové kompaktní crossovery
To Toyota Corolla Cross míří naopak do stále se rozšiřující segmentu kompaktních crossoverů. Tato kategorie je dnes tak žádaná, že japonská automobilka věří, že klienty může oslovit dvěma různými modely. Corolla Cross totiž přichází do stejné kategorie jako již nabízené C-HR. Nabídnout chce hlavně praktičnost a rodinný charakter, zatímco C-HR je sportovně orientované díky své koncepci SUV-kupé, což může být dále zdůrazněno v očekávané druhé generaci. Novinkou bude navíc již pátá generace hybridního ústrojí využívající benzinový dvoulitr a dále vyladěné elektrické komponenty. Toyota Corolla Cross se přitom již jinde ve světě prodává, na evropské trhy dorazí na konci roku 2022.
Podobně velký bude také crossover Toyota bZ4X, první zástupce rodiny elektromobilů bZ (beyond zero). Tím automobilka reaguje na měnící se zákaznické trendy a rostoucí prodeje elektromobilů napříč Evropou, v zemích, kde takové automobily čile dotují. Crossover obdobné velikosti jako SUV RAV4 vzniklo ve spolupráci se Subaru, které na jeho bázi staví model Solterra. Dostal svébytný vzhled a zajímavou techniku. Baterie jsou k dispozici sice jediné, díky kapacitě 71,4 kWh však mají vystačit k ujetí 450 km podle kombinovaného cyklu metodiky WLTP.
Sportovní novinky
Toyota ale nezapomene ani na své sportovní modely, tak propagované dnešním prezidentem automobilky, Akiem Toyodou. V roce 2022 Toyota začne prodávat novou generaci dostupného kupé, která je nazvaná tentokrát GR 86. Hravý charakter a dostupná cena mají zůstat, pod kapotou se však nově objevuje čtyřválec o objemu 2,4 litru, díky čemuž výkon auta vzrostl na 172 kW. Ale pozor! Toyota dopředu hlásí, že GR 86 bude vyrábět jen dva roky, a tak by případní zájemci neměli s objednávkou váhat.
Navíc se rozšíří nabídka hatchbacku Yaris o provedení GR Sport. Ten dostane nejen sportovnější vizáž díky nové mřížce v masce chladiče, zadnímu difusoru a 18″ kolům, ale také sportovněji ztvárněným interiérem a hlavně nově naladěným podvozkem. Ten má optimalizovaní zavěšení i tlumiče pro lepší reakce i vyšší pohodlí, stejně jako snížení náklonů karoserie v zatáčkách. Elektronický posilovač řízení pak rychleji reaguje na pokyn, zatímco dodatečné výztuhy v podvozku zlepšují stabilitu i jízdní vlastnosti.
Důraz na hybridy
Pro nejbližší budoucnost přitom Toyota nadále počítá hlavně s hybridním pohonem, který považuje za nejlepší řešení, jak účinně snížit emise oxidu uhličitého. V roce 2025 tak prodeje automobilky v západní Evropě mají z 80 % tvořit full-hybridy a plug-in hybridy (tedy hybridy s možností dobíjení ze zásuvky) a z 10 % vozy s nulovými emisemi – bateriové elektromobily a vozy s vodíkovými palivovými články. Do roku 2030 pak má podíl těchto aut s nulovými emisemi vzrůst na 50 %, pokud si je však vynutí nové regule, může to být ještě více. Do roku 2035 by pak Toyota mohla v Evropě prodávat jen elektřinou poháněná auta (bateriová či vodíková). Na některých trzích (v Norsku) by to však mohlo být i dříve.
Právě s hybridy souvisí i zpráva, že právě v takových modelech Toyota jako v prvních použije vyvíjené akumulátory s pevným elektrolytem. Ty mají poskytnout vyšší výkon a rychlejší nabíjení, a tak si od nich mnozí výrobci do budoucna hodně slibují.