KatalogC4Citroën

Citroën C4 (2020-)

Citroën C4 je kompaktní model francouzské značky, který se v roce 2020 představil ve své třetí generaci, s interním označením C41. Tehdy v Evropě nepřímo nahradil crossover C4 Cactus, předchozí C4 druhé generace (interně B71) se totiž pro starý kontinent vyráběla jen do roku 2018. Představen byl ve formě pětidveřového hatchbacku, přičemž na rozdíl od předchůdců od něj byla odvozena také čistě elektrická verze nazvaná Citroën ë-C4. V roce 2022 pak nabídku doplnil i fastback nazvaný Citroën C4 X.

Osobitý design

Automobil přijel s novým avantgardním stylem, který vycházel z konceptu CXperience prezentovaného v roce 2016, čímž navázal na modernizovaný model C3. Charakteristickým motivem je tak příď ve tvaru jakýchsi motýlích křídel, tvořených rozdělenými světlomety a linií vycházející z loga výrobce na přídi. Vyšší karoserie evokuje SUV, vzduchové kapsy Airbump jsou pak stylistickým doplňkem, zatímco záď evokuje někdejší třídveřovou C4.

Osobitost vozu pak zdůrazňuje zvýšená stavba se světlou výškou 156 mm, pětidveřový hatchback se totiž inspiroval módním světem crossoverů. Ostatně sám Citroën při premiéře auta uváděl, že se rozhodl pojmout hatchback novým způsobem. Vždyť jde o vlastně desátou generaci hatchbacku Citroën, poprvé takové auto značka nabídla už v roce 1928, tehdy také nazvané C4.

V roce 2022 představený Citroën C4 X se pak v době premiéry prezentoval jako vůz spojující prvky čtyřdveřového auta a SUV vyplňující mezeru mezi kompaktním hatchbackem C4 a crossoverem střední třídy C5 X. Rozvor 2.670 mm je u tohoto fastbacku shodný jako u hatchbacku C4, délka se ale díky odlišné zádi ukrývající zavazadelník o objemu 510 litrů natáhla na 4.600 mm, což je o 240 mm více než u výchozího provedení.

Minimalistický interiér

Interiér je minimalistický, s nezvyklým „bezrámovým“ digitálním přístrojovým štítem a vysoko usazenou obrazovkou multimediálního systému. V základu je jen pětipalcový černobílý displej, za příplatek však desetipalcový barevný. Praktičnost zdůrazňuje hned 16 odkládacích prostorů o celkovém objemu 39 litrů, včetně inovativního držáku v palubní desce na tablet.

Vedle avantgardního stylu je pro Citroën typický také komfort, na něž nezapomíná ani C4 třetí generace. Těšit se můžeme jak na komfortní sedačky s funkcí masáže, tak na podvozek s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy nebo pečlivé odhlučnění.

Včetně elektromobilu

Technický základ poskytla platforma CMP (známá také jako EMP1), primárně určená pro malé automobily. Citroën ji ale použil i pro kompakt, což mu umožnilo nabídnout čistě elektrické provedení ë-C4. To využilo elektromotor o výkonu 100 kW a 50kWh baterie.

V roce 2023 nabídku doplnilo i silnější provedení se 115kW elektromotorem a 54kWh bateriemi, které umožnily přesáhnout hranici dojezdu 400 km na jedno nabití dle metodiky WLTP.

K dispozici jsou ale také konvenční deriváty. Nabídka spalovacích motorů v době premiéry sázela na benzinový tříválec 1.2 PureTech ve verzích se 74 kW, 96 kW a 114 kW a turbodiesel 1.5 BlueHDi ve variantách s 81 kW a 96 kW.

V roce 2024 debutoval 48V hybrid využívající tříválec 1.2 PureTech (100 kW) v kombinaci s 21kW elektromotorem zakomponovaným do šestistupňové dvouspojkové převodovky a 432Wh lithium-iontovou baterií.

Citroën C4 třetí generace se vyrábí ve španělském závodě Villaverde, stejně jako předcházející C4 Cactus.

Citroën C4: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4360 x 1800 x 1525 x 2670 mm (C4), 4600 x 1800 x 1525 x 2670 mm (C4 X)
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (C4), 510 litrů (C4 X)
  • Výroba: 2020- (Villaverde, Španělsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Citroën C4 (2020-)

  • Podle mě je nový Citroën C4 opravdu povedeným autem. A to nejen vzhledem, ale i interiérem, pohodlím, prostorem a cenou.

    K dispozici jsem měl výkonnější benzínový motor, tedy PureTech 130 s osmistupňovým automatem. A tato kombinace mi přijde ideální. Motor má dost síly, dobrou spotřebu (můj průměr byl 6 litrů na sto) a převodovka se postará o to, že se můžete plně soustředit na jízdu a ne na změnu rychlostních stupňů.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-citroen-c4-1-2-puretech-130-eat8-2021/

    Reagovat
  • Citroën C4 jsem si koupil kvůli jeho nezvyklému stylu. Líbí se mně jak zvenku, tak minimalistický interiér. Citroëny navíc léta miluju pro jejích komfort, což platí i zde, jak pro sedačky, tak pro podvozek nebo řazení automatu. Tříválec 1.2 PureTech 130 mně stačí, žádný rychlík to ale není. Dlouhodobě jezdím za osm. Ocenil bych pak přece jen lepší materiály uvnitř. Zadní okno se pak bohužel rychle špiní.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *