Citroën C4 (2020-)

Citroën C4 je kompaktní model francouzské značky, který se v roce 2020 představil ve své třetí generaci, s interním označením C41. Tehdy v Evropě nepřímo nahradil crossover C4 Cactus, předchozí C4 druhé generace (interně B71) se totiž pro starý kontinent vyráběla jen do roku 2018. Představen byl ve formě pětidveřového hatchbacku, přičemž na rozdíl od předchůdců od něj byla odvozena také čistě elektrická verze nazvaná Citroën ë-C4. V roce 2022 pak nabídku doplnil i fastback nazvaný Citroën C4 X.

Osobitý design

Automobil přijel s novým avantgardním stylem, který vycházel z konceptu CXperience prezentovaného v roce 2016, čímž navázal na modernizovaný model C3. Charakteristickým motivem je tak příď ve tvaru jakýchsi motýlích křídel, tvořených rozdělenými světlomety a linií vycházející z loga výrobce na přídi. Vyšší karoserie evokuje SUV, vzduchové kapsy Airbump jsou pak stylistickým doplňkem, zatímco záď evokuje někdejší třídveřovou C4.

Osobitost vozu pak zdůrazňuje zvýšená stavba se světlou výškou 156 mm, pětidveřový hatchback se totiž inspiroval módním světem crossoverů. Ostatně sám Citroën při premiéře auta uváděl, že se rozhodl pojmout hatchback novým způsobem. Vždyť jde o vlastně desátou generaci hatchbacku Citroën, poprvé takové auto značka nabídla už v roce 1928, tehdy také nazvané C4.

V roce 2022 představený Citroën C4 X se pak v době premiéry prezentoval jako vůz spojující prvky čtyřdveřového auta a SUV vyplňující mezeru mezi kompaktním hatchbackem C4 a crossoverem střední třídy C5 X. Rozvor 2.670 mm je u tohoto fastbacku shodný jako u hatchbacku C4, délka se ale díky odlišné zádi ukrývající zavazadelník o objemu 510 litrů natáhla na 4.600 mm, což je o 240 mm více než u výchozího provedení.

Minimalistický design

Interiér je minimalistický, s nezvyklým „bezrámovým“ digitálním přístrojovým štítem a vysoko usazenou obrazovkou multimediálního systému. V základu je jen pětipalcový černobílý displej, za příplatek však desetipalcový barevný. Praktičnost zdůrazňuje hned 16 odkládacích prostorů o celkovém objemu 39 litrů, včetně inovativního držáku v palubní desce na tablet.

Vedle avantgardního stylu je pro Citroën typický také komfort, na něž nezapomíná ani C4 třetí generace. Těšit se můžeme jak na komfortní sedačky s funkcí masáže, tak na podvozek s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy nebo pečlivé odhlučnění.

Včetně elektromobilu

Technický základ poskytla platforma CMP (známá také jako EMP1), primárně určená pro malé automobily. Citroën ji ale použil i pro kompakt, což mu umožnilo nabídnout čistě elektrické provedení ë-C4. To využilo elektromotor o výkonu 100 kW a 50kWh baterie.

K dispozici jsou ale také konvenční deriváty. Nabídka spalovacích motorů v době premiéry sázela na benzinový tříválec 1.2 PureTech ve verzích se 74 kW, 96 kW a 114 kW a turbodiesel 1.5 BlueHDi ve variantách s 81 kW a 96 kW.

Citroën C4 třetí generace se vyrábí ve španělském závodě Villaverde, stejně jako předcházející C4 Cactus.

Citroën C4: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4360 x 1800 x 1525 x 2670 mm (C4), 4600 x 1800 x 1525 x 2670 mm (C4 X)
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (C4), 510 litrů (C4 X)
  • Výroba: 2020- (Villaverde, Španělsko)

Ohodnoťte Citroën C4 i vy, v diskuzi pod článkem:

Citroën C4

4.15

Design

4.3/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.1/5

Cena

4.3/5

Celkový dojem

4.1/5

Uživatelům se líbí

  • Nezvyklý vzhled
  • Komfortní sedačky

Uživatelům se nelíbí

  • Nejisté chování ve vyšší rychlost
  • Malý přístrojový štít

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

6 komentářů: „Citroën C4 (2020-)

  • 22 října, 2021 (18:59)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Neobvyklý vzhled, pohodlný podvozek, atraktivní cenovka, slušný elán 1.2 PureTech (96 kW) s hladce řadícím automatem, dostačující kufr, slušný vnitřní prostor
    – Levnější řešení v kabině, vyšší spotřeba a jadrnější zvuk 1.2 PureTech (96 kW), mnohdy váhající automat, méně jisté jízdní vlastnosti při vyšším tempu

    Reagovat
  • 24 října, 2021 (23:05)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Aktuální C4 je takový typický Citroën, auto s extravagantním vzhledem a typicky francouzsky měkkým podvozkem. Originální design s prvky SUV-kupé doplňuje i svébytný interiér, který však kombinuje zajímavé materiály s některými lacinějšími řešeními. Potěší ale zachování konvenčních ovladačů ventilace, stejně jako polička pod dotykovou obrazovku pro opření dlaně při ovládání infotainmentu nebo držák na tablet před spolujezdcem. Sedí se výše, vzadu pak prostor nad hlavou omezuje klesající střecha. Zavazadelník je nicméně dostatečně velký. Tříválec 1.2 PureTech svým rykem prozradí svoji koncepci, verze s 96 kW má už slušný elán. Kombinace s příplatkovou samočinnou převodovkou s osmi stupni je pak ryze francouzská, s naprosto hladkým řazením. Spotřeba se pak pohybuje kolem sedmi, osmi litry. Jízda je díky měkce naladěnému podvozku komfortní, úseky se sérií nerovností jsou ale občas slyšet, stejně jako aerodynamický šum na dálnici. Celkově vzato, C4 není univerzální auto pro každého, je ale dobře, že taková auta existují. A co víc, C4 potěší atraktivní cenovkou.

    Reagovat
  • 9 ledna, 2022 (18:49)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Podle mě je nový Citroën C4 opravdu povedeným autem. A to nejen vzhledem, ale i interiérem, pohodlím, prostorem a cenou.

    K dispozici jsem měl výkonnější benzínový motor, tedy PureTech 130 s osmistupňovým automatem. A tato kombinace mi přijde ideální. Motor má dost síly, dobrou spotřebu (můj průměr byl 6 litrů na sto) a převodovka se postará o to, že se můžete plně soustředit na jízdu a ne na změnu rychlostních stupňů.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-citroen-c4-1-2-puretech-130-eat8-2021/

    Reagovat
  • 14 srpna, 2022 (12:49)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Citroën C4 jsem si koupil kvůli jeho nezvyklému stylu. Líbí se mně jak zvenku, tak minimalistický interiér. Citroëny navíc léta miluju pro jejích komfort, což platí i zde, jak pro sedačky, tak pro podvozek nebo řazení automatu. Tříválec 1.2 PureTech 130 mně stačí, žádný rychlík to ale není. Dlouhodobě jezdím za osm. Ocenil bych pak přece jen lepší materiály uvnitř. Zadní okno se pak bohužel rychle špiní.

    Reagovat
  • 26 srpna, 2022 (17:51)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Citroën C4 Feel Pack 1.2 PureTech 130 8AT
    Plusy
    Dynamika motoru
    Odhlučnění
    Komfortní podvozek
    Futuristický design
    Spousta odkládacích ploch
    Cena

    Mínusy
    Hrubší chod motoru
    Chování podvozku při rychlejší jízdě
    Pár lacinějších plastů v interiéru
    Malý displej místo klasických budíků

    Více na: https://www.wikicars.cz/test-citroen-c4-feel-pack-1-2-puretech-130-8at-sci-fi-zevnejsek-klidna-jizda/

    Reagovat
  • 27 prosince, 2022 (07:51)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Citroën C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Shine Pack (2022)

    Citroën je značka, která si odjakživa ráda dělala věci po svém. Platí to i dnes, kdy v rámci odlišení značek koncernu Stellantis její vozy sázejí na své dvě historicky charakteristické vlastnosti, dostupnou cenovku a avantgardní design. Platí to i pro dnešní Citroën C4, který jsem měl možnost vyzkoušet v rámci týdenního testu.

    Aktuální C4 je rozhodně nezaměnitelným autem. Přestože se auto v testované verzi prezentuje jako hatchback, svou siluetou s pomalu klesající střechou má blízko spíše liftbacku, což mezi kompakty není tolik zvykem. Jasně rozpoznatelná je také příď s motivem motýlích křídel, které opticky tvoří horní část rozdělených světlometů, na níž navazuje přední maska. Obdobný motiv se objevuje také vzadu. Záď navíc neobvykle zdobí spoiler rozdělující zadní okno.

    Interiér je minimalistický, v některých ohledech ale možná až moc. Maličký přístrojový štít ukazuje jen nejdůležitější informace, některá čísla jsou ale příliš malá, což ztěžuje čitelnost. Většina funkcí se ovládá skrze dotykový displej infotainmentu. Multimediální systém přitom z nejrychlejších. Klasických, fyzických tlačítek je na středovém panelu jen minimum. Naštěstí tu ale zůstává samostatný panel klimatizace.

    Citroën tímto myslí na komfort, stejně jako dalšími řešeními. Pro C4 lze objednat i vyhřívaný volant nebo masážní funkci sedaček. Samotná sedadla jsou komfortně měkká a prakticky bez bočního vedení. Vyhřívaný volant se pak rychle rozehřeje. za volantem se sedí výše, z auta je dobře vidět, čemuž pomáhá i obecně vyšší postoj, přibližující C4 světu crossoverů. Jedinou výjimkou je pohled vzad, spoiler rozdělující zadní okno omezuje výhled dozadu. Zadní okno se navíc rychle špiní, přitom tu není ani stírač.

    Vzadu je i přes klesající siluetu karoserie dostatek prostoru. Lehká rezerva zůstává průměrně vzrostlému dospělému, a to jak před koleny, tak nad hlavou. C4 si k tomu nicméně pomáhá vcelku nízko usazenou lavicí, a tak posaz zde není tak pohodlný. Zadní opěradla by pak mohla být vyšší. Zavazadelník pak svou velikostí plně stačí. Plusem jsou i odkládací místa v kabině, jako je hned dvojice schránek před spolujezdcem, z nichž jedna se otevírá jak šuplík. Navíc tu je i šikovný držák na tablet před sedačkou spolujezdce, stejně jako rozměrné kapsy ve dveřích.

    Citroën C4 jsem zkoušel s turbodieselem 1.5 BlueHDi 130 s výkonem 96 kW. Síly má tento motor dost, a tak má vůz slušný odpich. Za studena možná dá najevo svůj vznětový charakter typickými tóny, po zahřátí se ale uklidní. Automatická převodovka řadí logicky s naprosto hladce, což odpovídá celkovému charakteru auta. Hladce přitom mění převod i v manuálním režimu, v němž je nicméně řazení přece jen pomalejší.

    I v C4 se vznětová patnáctistovka projevuje jako úsporný motor. Dlouhodobou spotřebu lze srazit pod 5,5 l/100 km. Na dálnici si vůz řekne o pět litrů, když při 130 km/h motor točí 2100 otáček. I ve městě se dá jezdit kolem hranice 6 l/100 km. Ve výsledku se tak na jednu nádrž dá ujet kolem 900 km.

    Jízdní vlastnosti jsou pak typický Citroën. C4 myslí primárně na komfort. Při rychlejším tempu auto znervózní a nepůsobí tak jistě jako jiné kompakty. Řízení je hodně lehké, což je sice pohodlné, zároveň je ale kvůli tomu nekomunikativní, a tak moc nevíte, co se děje pod koly. Samotný podvozek s tlumiči s hydraulickými dorazy je také komfortní, při prudkém brzdění se mnohdy výrazně zhoupne. Počítejte nicméně s občasnými tupými ranami od kol na sérii nerovností nebo s lehkým šumem větru kolem větru při jízdě na dálnici, což je dáno vyšší stavbou karoserie.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *