Zcela nový elektrický Ford Explorer konečně vstupuje na český trh. Jde o nový elektromobil, který kombinuje německou konstrukční vyspělost s výrazným americkým stylem. Jedná se o crossover střední třídy nabízející pět míst k sezení ve dvou řadách sedadel. Jedná se o součást alianční spolupráce mezi Fordem a Volkswagenem, základem je totiž platforma MEB právě z dílny německého koncernu.
Dosud jméno Explorer nese velké SUV primárně určené pro americký trh, nicméně v nejnovější generaci nabízený i v Evropě. Novinka však je menší a hlavně, výhradně s elektrickým pohonem.
„Explorer je průkopníkem nové generace vzrušujících elektromobilů Ford. Vychází z našich amerických kořenů, ale vyrábí se v Kolíně nad Rýnem pro evropské zákazníky,“ komentuje příchod Martin Sander, generální ředitel Ford Model e pro Evropu.
Aerodynamický exteriér dle výrobce transformuje ducha a asertivní styl ikonického amerického SUV pro novou elektrickou éru. Definujícím prvkem je zde výrazný „štít“ na místě tradiční masky chladiče. S futuristickým designem exteriéru koresponduje moderně pojatý interiér s prémiovými materiály a moderními prvky, jako jsou výrazně tvarovaná sportovní sedadla nebo sofistikovaný soundbar. K nejzajímavějším novým prvkům výbavy patří rozměrná dotyková 15″ obrazovka SYNC Move, online infotainment s akustikou přizpůsobenou interiéru nebo bezdrátová integrace aplikací. S displejem multimediálního systému lze přitom hýbat, pod ním se totiž ukrývá odkládací prostor.
Explorer se nakonec začíná prodávat s první cenou 1.169.900 korun, což je nižší částka proti dřívějším předpokladům. Za tuto cenu pořídíte verzi s pohonem zadní nápravy, výkonem 210 kW a bateriemi s kapacitou 77 kWh pro dojezd až 602 km dle metodiky WLTP.
Základní výbava je bohatá, zahrnuje LED světlomety, 19″ kola z lehkých slitin, vyhřívání volantu i předních, elektricky ovládaných sedadel, adaptivní tempomat, infotainment s obrazovkou o úhlopříčce 14,6″ nebo hlídání mrtvého úhlu.
Verze | RWD | AWD |
---|---|---|
Výkon (kW) | 210 | 250 |
Točivý moment (Nm) | 545 | 545 |
Využitelná kapacita akumulátoru (kWh) | 77 | 79 |
Maximální dobíjecí výkon (kW) | 135 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,4 | 5,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 180 |
Spotřeba podle WLTP (kWh/100 km) | 13,9 | 15,7 |
Dojezd podle WLTP (km) | 602 | 566 |
Cena Explorer (Kč) | 1.169.900 | 1.259.900 |
Cena Explorer Premium (Kč) | 1.269.900 | 1.359.900 |
Na konci roku 2024 dorazí i základní verze s očekávanou cenovkou 1.066.900 Kč.
Elektrické plány Fordu
Explorer je první z vlny nových elektromobilů značky Ford, které budou postupně znamenat kompletní přechod evropské nabídky osobních vozů na elektrický pohon. Společnost se již dříve zavázala, že od roku 2030 bude v Evropě nabízet osobní vozy výhradně s elektrickým pohonem.
Vůz má být součástí tzv. řady Active Adventure, která má čítat také kompaktní SUV Kuga, nadále nabízené se spalovacími motory. Vedle toho tu budou ještě další rodiny vozů Ford, Wild Performance (např. crossover Mustang Mach E), Urban Escape (městský crossover Puma) a Ultimate Outdoor (pick-up Ranger nebo offroad Bronco, které míří i do Evropy).