KatalogHyundaiKona

Hyundai Kona OS (2017-2023)

Hyundai Kona je městský crossover z dílny korejské automobilky, vyráběný pro Evropu v první generaci mezi lety 2017 až 2023. Na rozdíl od obdobně velké koncernové Kie Stonic má Hyundai Kona s interním označením OS vlastní platformu, umožňující i zástavbu pohonu všech kol. V roce 2023 byl vůz nahrazen druhou generací, modelem Kona (SX2).

Nápaditý design s rozdělenými světlomety a výrazným oplastováním navrhnul tým Luca Donckerwolkeho, naopak vcelku konvenční interiér zpracovával Keving Kang se svými spolupracovníky.

Jméno odkazuje na město na Havaji. V Portugalsku se prodává jako Hyundai Kauai, protože originální název je v portugalštině vulgární výraz pro ženské pohlavní ústrojí. V Číně je zase známý jako Encino.

Různorodé motory

Automobil na trh vstoupil s nabídkou benzinového tříválce 1.0 T-GDI (88 kW), benzinového čtyřválce 1.6 T-GDI (130 kW) a turbodieselu 1.6 CRDi (85 kW). Konvenční varianty postupně doplnily i hybridní model Kona Hybrid s výkonem 104 kW (v roce 2019) a elektromobil Kona Electric (v roce 2018), který se částečně liší také svým vzezřením. Nabídl dvě výkonové verze, se 100 kW a 150 kW.

Na podzim 2020 debutovala modernizovaná verze se zcela přepracovanou přídí. Horní část světel je nízká, maska chladiče se rozšířila a přední nárazník dostal jednodušší tvar. Sportovní styl pak zdůraznila nově nabízená varianta N Line. Uvnitř se pak za příplatek objevila kombinace digitálního přístrojového štítu s 10,25″ displejem a 10,25″ dotyková obrazovka multimediálního systému na vrchu středového panelu. Nabídku motorů pak doplnily mildhybridy 1.6 CRDi (100 kW) a 1.0 T-GDI (88 kW), stejně jako nový vrchol v podobě 1.6 T-GDI (146 kW).

Přichází Kona N

V roce 2021 pak debutovala napjatě očekávaná vrcholná verze Kona N. Ta dostala specifické nárazníky, sportovně orientovaný interiér a hlavně přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-GDI o výkonu 206 kW, kombinovaný s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol.

O výrobu pro evropský trh se staral korejský závod Ulsan, výrobu elektrické Kony ale pro Evropu zajišťoval od roku 2020 závod v Nošovicích. Hyundai Kona debutoval na frankfurtském autosalonu v roce 2017. Na poměry své kategorie Kona první generace bodovala bohatou výbavou, čítající mimo jiné ventilovaná přední sedadla, head-up displej nebo hlídání mrtvého úhlu.

Hyundai Kona (OS): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4165 x 1800 x 1565 x 2600 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 361 litrů
  • Výroba: 2017-2023 (Ulsan, Jižní Korea; Nošovice, Česká republika)

Ohodnoťte Hyundai Kona i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Hyundai Kona OS (2017-2023)

  • Hyundai Kona Hybrid dokazuje, že se hybridní ústrojí korejské automobilce povedlo. Připojování spalovacího motoru možná není vždy tak hladké jako u konkurenční Toyoty, jinak je ale jízda s hybridním Hyundaiem mnohem příjemnější. Spalovací čtyřválec je příjemně odhlučněný, při akceleraci se nedočkáte nepříjemného vysavačového hučení. A i ta spotřeba zůstává na nízké úrovni, jen škoda malé palivové nádrže.

    Také jako celek není Kona špatné auto. Uvnitř je dostatek místa a i ten kontroverzní vzhled se mně nakonec zalíbil. Osmnáctipalcová kola jsou ale moc, podvozek se i kvůli nim jeví zbytečně tvrdý. Kona se přitom nejeví jako žádný atlet, je to ryzí pohodář, a tak by komfortnější nota naladění neuškodila.

    Více na: https://www.auto.cz/hyundai-kona-hybrid-ma-se-toyota-co-ucit-132829

    Reagovat
  • Hyundai Kona je auto, na které jsem si rychle zvykla. Během řízení má řidič dobrý přehled, co se děje na silnici, v zatáčkách dobře podrží, interiér působí designově a vkusně, má rychlé vyhřívání sedaček, které jsou pohodlné. Negativum vidím v pomalu řadící automatické převodovce, která hůře reaguje na plyn. Dále velikost kufru není pro rodinnou dovolenou, zadní sedačky jsou poměrně vysoko posazené v porovnání s předními. Pozitiva i tak převažují nad negativy.

    Reagovat
  • Hyundai Kona je v kontextu dnešního trhu s novými automobily velice zajímavou nabídkou. Prodává se za atraktivní ceny, po faceliftu z roku 2020 vypadá skvěle (předtím trochu těžkopádně) a nabízí bohatou výbavu. Stejně tak nabídka motorizací zůstává různorodá, a to přestože v aktuální české nabídce nenajdeme turbodiesely. Pořád je tu i elektromobil a hybrid, stejně jako tříválec 1.0 T-GDi pro většinovou klientelu, ostré hot SUV Kona N a čtyřválec 1.6 T-GDi (145 kW) pro zájemce o solidně jezdící auto. Pravdou však je, že standardní spárování se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou není moc hladké, na dálnici zbytečně podřazuje a jindy trvá, než podřadí, a to i při kickdownu, což řeší přepnutí do sportovního režimu, ten ale pro běžné ježdění zase zbytečně ostrý. Právě ve Sportu ožije i samotný motor, který jinak nepůsobí jako by měl 145 kW. Není však zrovna úsporný, průměr 7,5 l/100 km ujde, běžných 9 l/100 km na dálnici je však dost. Jízdní vlastnosti jsou však více než solidní, Kona se v zatáčkách nenaklání a působí jistě, stejně tak 18“ kola se projeví vlastně jen na větších nerovnostech. Dostupná cenovka se však v některých ohledech přece jen projeví, head-up displej je jen sklíčko nad přístrojovým štítem a elektroničtí asistenti jsou zbytečně citlivě naladěni. Co se pak týče vnitřního prostoru, jestli hledáte prostornější kabinu a větší kufr, berte podobně velký Hyundai Bayon.

    Reagovat
  • Hyundai Kona Electric+ 2020
    Hoci Kona Electric nie je najluxusnejším, najvýkonnejším, najlepšie jazdiacim, ani najviac technológiami nabitým elektromobilom pod slnkom, podľa mňa je po Teslách aktuálne najlepším elektromobilom, aký si môžete kúpiť. A to práve vďaka jej skvelej spotrebe a efektivite elektrického pohonu. Inžinierom Hyundaiu sa podarilo celý elektrický systém vyladiť do posledného detailu a mnohé konkurenčné automobilky by sa v tomto ohľade mohli od Kórejcov ešte veľa učiť. Vďaka množstvu technológií vám na palube elektrickej Kony nebude chýbať prakticky nič a vďaka jej veľmi dobrému dojazdu ju viete pokojne využívať aj ako auto na dlhšie cesty, prípadne dokonca ako auto pre menšiu rodinu. A v neposlednom rade, vzhľadom na výbavu a funkčnosť ponúka Kona Electric aj veľmi dobrý pomer ceny a hodnoty.

    Více na: https://dominiccars.sk/test-hyundai-kona-electric/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *