BMW loni zahájilo mezigenerační proměnu nabídky svých kompaktních modelů, když představilo druhou generaci 2 Active Tourer. Nové kompaktní MPV přitom naznačuje, co čekat od jeho budoucích sourozenců. Jedním z nich bude i nové BMW X1 (s interním označením U11), které se představí na podzim 2022. Vybraní klienti si vůz údajně mohli prohlédnout už v květnu.
Chystaná X1 je v pořadí již třetí generace tohoto kompaktního SUV. Poprvé se takto pojmenovaný model v nabídce BMW objevil v roce 2009, tehdy však šlo ještě o zadokolku (interně E84). Současná generace (interně F48) se prodává od roku 2015, proti předchůdci přitom změnila koncepci a vsadila na architekturu s pohonem předních kol, sdílenou právě s první generací 2 Active Tourer. Takové řešení zůstane zachováno, nadcházející třetí generace X1 tak opět bude předokolkou, s inovovanou architekturou z druhé generace 2 Active Tourer (U06).
To se podepíše hlavně na kabině, která po vzoru 2 Active Tourer vsadí na zcela novou koncepci. I v X1 třetí generace tak očekávejme novou generaci infotainmentu iDrive, s ovládáním přes dotykovou obrazovku na vrchu středového panelu. Opticky navíc tento displej bude tvořit jeden celek s digitálním přístrojovým štítem.
Záběry testovacích prototypů však naznačují i výrazné stylistické změny nové X1. I přes důkladnou kamufláž je znatelné jiné řešení grafiky světlometů, pozorné oko si všimne i nových klik dveří, pro lepší aerodynamiku. Co pak čekat od designu, v březnu 2022 naznačil první nákres, konkrétně ukazující čistě elektrickou variantu, pojmenovanou iX1. Těšit se podle všeho můžeme na hranaté tvary a svěží design. V případě elektrické iX1 doplněný o modré detaily, což jsou typické prvky pro zástupce „eko“ řady BMW i.
Mildhybridy, plug-in hybridy i elektro
Zveřejněný nákres pak definitivně potvrzuje dřívější domněnky, že od BMW X1 bude nově odvozen také elektromobil, nazvaný iX1. Ten vzniká v rámci strategie BMW nabídnout co nejširší portfolio pohonů pro své modely. Díky nejmodernější technice má nabídnout dojezd 413 až 438 km podle metodiky WLTP. Použije dva elektromotory, jeden u přední a druhý u zadní nápravy, pro pohon všech kol.
Rýsuje se i ostrá verze s logem M, zachyceny totiž byly prototypy se čtyřmi koncovkami výfuku na zádi. Spíše než o „pravověrné eMko“ X1 M však půjde o ne tak ostrý model ve stylu X2 M35i. Očekávejme tak v jeho útrobách pořádně silný benzinový čtyřválec.
Nabídka motorů pak bude vycházet z té pro nové 2 Active Tourer. To konkrétně znamená benzinový tříválec se 100 kW, mildhybridní tříválec se 125 kW, dvoulitrový mildhybridní čtyřválec se 160 kW, stejně jako novou generaci čtyřválcového dvoulitrového turbodieselu se 110 kW. Druhá generace mnichovského MPV láká také na dvojici plug-in hybridů, s tříválcem pod kapotou a elektromotorem u zadní nápravy, které se dočká také X1.
BMW X1 třetí generace se představí v roce 2022. Podle zákulisních zpráv se vůz s interním označením U11 začne vyrábět v červenci. Premiéra je pak plánovaná na podzim. Výrobu pro Evropu patrně opět zajistí německý závod automobilky v Regensburgu. Každopádně je jasné, že bok po boku se budou vyrábět vozy se spalovacím i elektrickým motorem.
(vydáno 21. března 2022 7:40, naposledy aktualizováno 10. května 2022 7:32)