Rýsuje se nový motor 1.5 FireFly. Použije ho Fiat Tipo i Alfa Romeo Tonale

Fiat pracuje na novém motoru 1.5 FireFly. V době expandující nabídky elektromobilů je to dobrá zpráva pro milovníky klasických pohonů, jde totiž o zážehový spalovací motor. Na trh má dorazit v roce 2022, použít ho má například Fiat Tipo a připravovaná Alfa Romeo Tonale.

Přeplňovaná benzinová patnáctistovka bude součástí rodiny FireFly nabízené v Evropě od roku 2018. V aktuální nabídce čítá atmosférický mildhybridní tříválec známý z Fiatů Panda a 500 nebo Lancie Ypsilon, přeplňovaný tříválec 1.0 FireFly Turbo (Fiat 500X, Fiat Tipo, Jeep Renegade, Jeep Compass) a od něj odvozený čtyřválec 1.3 FireFly Turbo (500X, Renegade, Compass).

Nový motor přitom vznikne právě na bázi třináctistovky. S ní bude sdíleno i vrtání, k nárůstu objemu tak dojde prostřednictvím zvýšení zdvihu. Turbodmychadlem přeplňovaný motor využije stejně jako 1.3 FireFly Turbo celohliníkovou konstrukci. Chybět nebude ani třetí generace variabilního časování MultiAir nebo filtr pevných částic.

Hlavně ale bude agregát přizpůsoben elektrifikaci. Dostupný totiž bude jak v kombinaci s malým elektromotorem jako mildhybrid, tak jako plug-in hybrid, s větším elektromotorem a bateriemi pro možnost externího dobití ze zásuvky. Na elektřinu má taková verze ujet až 50 kilometrů. Počítá se přitom s několika výkonovými variantami.

1.5 FireFly nedostane jen Tipo a Tonale

Motor se má přitom minimálně v italské části koncernu Stellantis značně rozšířit. Počítá se s ním pro Fiat Tipo, který dnes z benzinových motorů sází výhradně na tříválec 1.0 FireFly. Čtyřválec 1.4 T-Jet skončil v rámci faceliftu kvůli flotilovým emisím, přičemž v Tipu ho nečekaně nenahradil dosavadní 1.3 FireFly, opět kvůli flotilovým emisím. Hlavně ho ale použije nová Alfa Romeo Tonale.

Zatímco však v Tipu bude kvůli ceně nabídnut výhradně ve formě mildhybridu, v Tonale jej uvidíme také jako součást plug-in hybridního ústrojí. Alfa má přitom využít i ty nejsilnější varianty ústrojí, s výkonem až 206 kW a možná i více. Tím se má jako sportovní značka odlišit od zbytku portfolia Stellantisu. Naopak v Tipu jednotka jako mildhybrid poskytne nejvýše nějakých 140 kW. S hybridem do zásuvky se u Tipa nepočítá, kvůli ceně.

Postupně se má ale 1.5 FireFly rozšířit také do dalších automobilů. Nasazena bude ve dvojici Fiat 500X a Jeep Renegade, právě americký výrobce SUV ji má využít také pro kompaktní model Compass. A logicky se objeví i v SUV Dodge Hornet určeném pro americký trh. To má být totiž sourozenec Alfy Romeo Tonale.

Zároveň však není jasné, jak dlouhá bude budoucnost 1.5 FireFly. Koncern Stellantis hodlá sdílet techniku napříč značkami koncernu, přičemž zatím se mluvilo hlavně o využití techniky z dílny původního PSA. Fiat by tak musel nový agregát přizpůsobit původem francouzským platformám. Problém by to ale neměl být, protože PSA u čtyřválců aktuálně sází na benzinové šestnáctistovky.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *