KatalogOpelZafira

Opel Zafira C (2011-2019)

Opel Zafira C, do modernizace známá jako Opel Zafira Tourer, je třetí generace kompaktního MPV německé značky, vyráběná mezi lety 2011 a 2019. Druhá generace Zafiry se do roku 2014 prodávala po jejím boku, jakožto levnější alternativa k ní. V roce 2019 pak bylo toto MPV nepřímo nahrazeno osobní dodávkou Opel Zafira Life na bázi užitkového Opelu Vivaro třetí generace.

Design třetí generace Zafiry poprvé prezentoval v roce 2011 koncept Zafira Tourer, jehož jméno nakonec převzal i sériový automobil, pro odlišení s předchozí generací. Poznávacím znakem se staly tzv. bumerangy, alias propojení hlavních světlometů s mlhovkami, inspirované u modelu Ampera. Mezigeneračně se vůz natáhl o nebývalých 20 centimetrů.

Interiér byl nadále sedmimístný. Variabilní sedadlový systém Flex7 však nově zahrnul trojici samostatných sedadel místo lavice ve druhé řadě a dvě sedadla ve třetí řadě. Sedačky v druhé řadě navíc je možné individuálně posunovat v podélném směru o 210 mm. Lze je i sklápět ve čtyřech polohách. Novinkou bylo i příplatkové řešení Lounge Seating převzaté z Merivy. V tomto případě lze prostřední sedadlo v druhé řadě sklopit, vytvořit z něj loketní opěrku a dvě krajní pak posouvat v podélném směru v rozsahu 280 mm a v příčném směru o 50 mm.

Nechyběl ani variabilní středový tunel FlexRail, neboli posuvná loketní opěrka, držák nápojů a úložná schránka mezi předními sedadly, případně nosič kol FlexFix zabudovaný do zadního nárazníku.

Základem se stala platforma Delta druhé generace, sdílená například s Astrou J. Konkrétně přední náprava využívá vzpěry MacPherson s příčnými předními rameny jako tehdejší Insignia, zatímco zadní nápravu tvoří Wattův přímovod. Připlatit si bylo možné za adaptivní podvozek FlexRide.

Výrobu měl na starosti závod v německé Bochumi. Po jeho uzavření v roce 2014 se produkce přesunula do domovského Rüsselsheimu.

Ze Zafiry Tourer jen Zafira

V roce 2016 na trh dorazila modernizovaná varianta, nazvaná už jen jednoduše Opel Zafira. Auto přišlo o charakteristické bumerangy v přídi, konzervativnější design navázal na tehdy nově uvedenou Astru páté generace (K), zatímco záď se zjednodušila. Uvnitř díky přepracování středového panelu s novou dotykovou obrazovkou infotainmentu výrazně ubylo konvenčních tlačítek. Novinkou byl asistenční systém OnStar, převzatý právě z Astry K.

Z hlediska nabídky motorů byla modernizace pouze v podobě novinky 2.0 CDTI s vyvažovací hřídelí a vstřikováním AdBlue. Nadále byly k dispozici i varianty na LPG a CNG, což byl v kategorii MPV unikát.

Už před příchodem modelu Opel Grandland X se začalo spekulovat, zda tento crossover Zafiru v nabídce přímo nenahradí. Nakonec ale Opel Zafira C vydržel ve výrobě až do roku 2019, kdy jej nepřímo nahradila osobní dodávka Zafira Life, s technikou sdílenou s Peugeotem Traveller.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4658 x 1884 x 1685 x 2760 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 710 litrů (v pětimístné konfiguraci), 152 litrů (v sedmimístné konfiguraci)
  • Výroba: 2011-2019, (do roku 2014 Bochum, Německo, od roku 2014 Rüsselsheim, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Opel Zafira C (2011-2019)

  • + Neobvyklý design, velmi pohodlná sedadla AFL, praktické detaily, bohatý prostor ve druhé řadě sedadel, dobře odhlučněný motor
    – Bez adaptivního podvozku nižší komfort na rozbité silnici, přední stírače nedosahují až ke krajům čelního skla, vyšší spotřeba 2.0 CDTI, omezující středový tunel, náchylnost na boční vítr

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *