Opel Zafira C (2011-2019)

Opel Zafira 2016

Opel Zafira C, do modernizace známá jako Opel Zafira Tourer, je třetí generace kompaktního MPV německé značky, vyráběná mezi lety 2011 a 2019. Druhá generace Zafiry se do roku 2014 prodávala po jejím boku, jakožto levnější alternativa k ní. V roce 2019 pak bylo toto MPV nepřímo nahrazeno osobní dodávkou Opel Zafira Life na bázi užitkového Opelu Vivaro třetí generace.

Design třetí generace Zafiry poprvé prezentoval v roce 2011 koncept Zafira Tourer, jehož jméno nakonec převzal i sériový automobil, pro odlišení s předchozí generací. Poznávacím znakem se staly tzv. bumerangy, alias propojení hlavních světlometů s mlhovkami, inspirované u modelu Ampera. Mezigeneračně se vůz natáhl o nebývalých 20 centimetrů.

Interiér byl nadále sedmimístný. Variabilní sedadlový systém Flex7 však nově zahrnul trojici samostatných sedadel místo lavice ve druhé řadě a dvě sedadla ve třetí řadě. Sedačky v druhé řadě navíc je možné individuálně posunovat v podélném směru o 210 mm. Lze je i sklápět ve čtyřech polohách. Novinkou bylo i příplatkové řešení Lounge Seating převzaté z Merivy. V tomto případě lze prostřední sedadlo v druhé řadě sklopit, vytvořit z něj loketní opěrku a dvě krajní pak posouvat v podélném směru v rozsahu 280 mm a v příčném směru o 50 mm.

Nechyběl ani variabilní středový tunel FlexRail, neboli posuvná loketní opěrka, držák nápojů a úložná schránka mezi předními sedadly, případně nosič kol FlexFix zabudovaný do zadního nárazníku.

Základem se stala platforma Delta druhé generace, sdílená například s Astrou J. Konkrétně přední náprava využívá vzpěry MacPherson s příčnými předními rameny jako tehdejší Insignia, zatímco zadní nápravu tvoří Wattův přímovod. Připlatit si bylo možné za adaptivní podvozek FlexRide.

Výrobu měl na starosti závod v německé Bochumi. Po jeho uzavření v roce 2014 se produkce přesunula do domovského Rüsselsheimu.

Ze Zafiry Tourer jen Zafira

V roce 2016 na trh dorazila modernizovaná varianta, nazvaná už jen jednoduše Opel Zafira. Auto přišlo o charakteristické bumerangy v přídi, konzervativnější design navázal na tehdy nově uvedenou Astru páté generace (K), zatímco záď se zjednodušila. Uvnitř díky přepracování středového panelu s novou dotykovou obrazovkou infotainmentu výrazně ubylo konvenčních tlačítek. Novinkou byl asistenční systém OnStar, převzatý právě z Astry K.

Z hlediska nabídky motorů byla modernizace pouze v podobě novinky 2.0 CDTI s vyvažovací hřídelí a vstřikováním AdBlue. Nadále byly k dispozici i varianty na LPG a CNG, což byl v kategorii MPV unikát.

Už před příchodem modelu Opel Grandland X se začalo spekulovat, zda tento crossover Zafiru v nabídce přímo nenahradí. Nakonec ale Opel Zafira C vydržel ve výrobě až do roku 2019, kdy jej nepřímo nahradila osobní dodávka Zafira Life, s technikou sdílenou s Peugeotem Traveller.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4658 x 1884 x 1685 x 2760 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 710 litrů (v pětimístné konfiguraci), 152 litrů (v sedmimístné konfiguraci)
  • Výroba: 2011-2019, (do roku 2014 Bochum, Německo, od roku 2014 Rüsselsheim, Německo)

One thought on “Opel Zafira C (2011-2019)

  1. + Neobvyklý design, velmi pohodlná sedadla AFL, praktické detaily, bohatý prostor ve druhé řadě sedadel, dobře odhlučněný motor
    – Bez adaptivního podvozku nižší komfort na rozbité silnici, přední stírače nedosahují až ke krajům čelního skla, vyšší spotřeba 2.0 CDTI, omezující středový tunel, náchylnost na boční vítr

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *