Recenze: Volkswagen Tiguan Elegance 1.5 eTSI (110 kW) mHEV (2024)

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI mHEV 2024

Volkswagen Tiguan si za pouhé dvě generace vydobyl pozici klíčového modelu této značky. Kompaktní SUV jsou z globálního pohledu superoblíbené, díky čemuž Tiguan v uplynulých letech převzal pozici celosvětově nejprodávanějšího Volkswagenu, což byl titul dlouhou dobu držící modelem Golf. V roce 2024 na trh dorazil Tiguan třetí generace, který by rád na své předchůdce navázal. Jaký nový Tiguan je, jsem zjišťoval během týdenní recenze verze Elegance s benzinovým čtyřválcem 1.5 eTSI (110 kW).

Design: Konzervativec s kapkou šmrncu

Design auta využívá nejnovějších stylistických prvků posledních Volkswagenů. Mnohá řešení tak navazují na nový Passat (generace B9) nebo modely rodiny ID., konkrétně model ID.7.

Zepředu je typicky konzervativní Volkswagen. Přední partie nenabízení žádný osobitý prvek, snad jen tvary světlometů navazují na první generaci Tiguanu. Jinak mi ale příď přijde celkově nudná. To zadní partie ozvláštňují koncová světla protažená přes celou šíři auta. Zajímavé je jejich ztmavení i originální grafika. Animaci při zamykání lze přitom personalizovat. Tohle se za mě povedlo! Stejně jako neobvyklá khaki zelená barva (metalický odstín Cipressino) testovaného kusu, která mi připomíná lak Verde Draco z vozů Lamborghini.

Interiér: Kvalitní obrazovky a hodně místa

Také interiér navazuje na modely ID., ať už infotainmentem nebo voličem převodovky pod volantem, pro uvolnění prostoru mezi předními sedadly. Ostatně, nový Tiguan ani nenabízí manuální převodovku, a tak vůz mohl dostat volič známý z ID.3 nebo Passatu nahrazující pravou páčku pod volantem. Ovládání stíračů tak najdete na páčce vlevo pod volantem. Žádá to zvyk, v praxi to ale ničemu nevadí. Jen už zkrátka nový Tiguan není na první dobrou tak intuitivní, jako Volkswageny kdysi bývaly.

Před řidičem nicméně zůstává běžně velký přístrojový štít, digitální, s kvalitním a dobře čitelným obrazem. To samé platí pro obrazovku multimediálního systému, která s úhlopříčkou 15” evokuje televizi. Takový je zkrátka trend, byť osobně bych si klidně vystačil s menším displejem.

Infotainment každopádně zaslouží pochvalu. Volkswageny v nedávné době nechvalně prosluly nedodělaným systémem a softwarovými chybami, v Tiguanu už je ale vše v pořádku. Systém funguje rychle a je intuitivní na ovládání. Navíc lze do velké míry individualizovat, díky čemuž můžete urychlit přístup k funkcím, které opravdu potřebujete. Vlastně mi tak ani nevadí, že se většina ovládání přesunula právě na obrazovku infotainmentu. Otočný ovladač mezi sedadly jen umožňuje nastavovat hlasitost nebo při prokliku jízdní režimy.

Hezkou grafiku doplňuje i kvalitní obraz parkovací kamery. Zpracování je na vysoké úrovni, použité materiály mi však přijdou o chlup horší než v nedávno testovaném Passatu. Za plus každopádně považuji široké možnosti výbavy, byť za mnohé prvky se i v testované verzi Elegance musí připlácet. Určitě kvituju pohodlná ergoActive sedadla s masážní funkcí (Passat nicméně nabízí vícero režimů) nebo třízónovou klimatizaci se samostatným ovládáním pro zadní sedadla. Nadchne také originální ztvárnění ambientního osvětlení.

Velkým benefitem je bohatý vnitřní prostor. I na zadních sedadlech má dospělý hromadu prostoru všemi směry, zadní lavice je navíc dostatečně vysoko ukotvena, aby dobře podpírala stehna.

Zavazadlový prostor pak sice udává objem až 652 litrů, jenže to platí v případě, že zadní sedadla posunete zcela vpřed. V takovém případě sem klidně umístíte kočárek včetně korbičky podélně orientovaný. Musíte vyjmout krycí plato. Zdvojenou podlahu pak sice lze dát o něco níže, u testovaného kusu ale část místa zabírá jinak praktické rezervní kolo. Pokud už se ale bez kočárku obejdete, je kufr dostatečně velký, s pravidelným tvarováním.

Motor: 1.5 eTSI jako benzinové optimum

Volkswagen Tiguan třetí generace nabízí různorodou paletu motorů, od benzinového 1.5 eTSI ve dvou výkonových variantách, přes dvě verze turbodieselu 2.0 TDI, po dvojici plug-in hybridů. Kdysi býval volbou číslo jedna vznětový motor, trendy se ale mění a dnes zákazníci stále častěji volí benzin. A tak jsem nový Tiguan zkoušel právě s benzinovou mild-hybridní patnáctistovkou.

Silnější varianta 1.5 eTSI mHEV s výkonem 110 kW se přitom prokazuje jako optimální volba. Výkon už je v tomto případě dostatečný, a tak vůz umí důstojně zrychlovat i v dálničních rychlostech – po zkušenostech se 110Kw tak mám za to, že slabší benzin s 96 kW bude opravdu jen základní volba pro nenáročné řidiče.

Benzinový motor je hezky odhlučněný a díky elektrifikaci bez zásadní turbodíry. Příkladné sladění se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou pak znamená jemné rozjezdy (i díky hladkému start-stopu), stejně jako naprosto hladkou změnu převodu za všech okolností. Elektrifikovaný čtyřválec pak poznáte i prostřednictvím vcelku silné rekuperace brzdné energie, při sundání nohy z plynu vůz celkem citelně zpomaluje, což žádá zvyk.

Spotřeba paliva pak odpovídá takto velkému SUV s benzinovým motorem pod kapotou. Po městě se při volném provozu klidně pohybujete za 6 l/100 km, dálniční tempo obvykle znamená 6,5 l/100 km, při zpomalení na 120 km/h se klidně dostanete na šestilitrovou spotřebu. Výhodou je každopádně vyřazování na neutrál pomáhající se snížením spotřeby hlavně na okreskách.

Jízdní vlastnosti: Pohodlný i rychlý

Naladění podvozku je příkladné pro tento typ automobilu. Na dlouhých cestách oceníte komfortní nastavení, Tiguan příkladně žehlí nerovnosti i na 19″ kolech. Pravdou však je, že je vůz citlivý na povrch po koly. Na dálnici tak na hrubém asfaltu uslyšíte valivý šum od pneumatik, na větších nerovnostech zase dusot od velkých kol.

Kia Sportage Edice 30 Hybrid 2024

Recenze: Kia Sportage Edice 30 1.6 T-GDI Hybrid (2024)

Kia Sportage je už takovou stálicí na trhu, v prodeji byla už dávno před boomem kategorie na českém trhu léta …

Odhlučnění je však na vysoké úrovni, spalovací motor prakticky neslyšíte, stejně tak se v mezích drží i šum okolo vanoucího vzduchu.

Zároveň však Tiguan zůstává dostatečně jistý i při svižnějším tempu. Klidně bych si však uměl představit kombinaci s pohonem všech kol, který bohužel Tiguan v kombinaci s tímto motorem nenabízí. Chování na mokru by bylo jistější.

VW Tiguan: Základní technická data

Motor1.5 eTSI mHEV
Rok2024
Obsah motoru (ccm)1498
Výkon (kW)110
Točivý moment (Nm)250
Převodovka7DS
Maximální rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)6,3
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)143
Objem palivové nádrže (l)58
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1681/509

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *