Renault-Nissan-Mitsubishi musí razantně šetřit. Škrtne modely, sjednotí techniku a zavře továrny

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se v minulých měsících dostala do vážných potíží. Zakládající členové, Renault a Nissan, se rozkmotřili, když každý z nich měl jiné představy o dalším směřování spolupráce. Následně byl zatčen šéf aliance Carlos Ghosn a Nissan se dostal do vážných finančních problémů. Najednou tak bylo jasné, že aliance se musí zásadně změnit, nebo skončit. I v reakci na pandemii koronaviru se nakonec vedení automobilek dohodlo na první možnosti. A nyní představuje strategii pro následující léta.

Ta počítá s výrazným šetřením, které je dnes z různých důvodů (vývoj nákladné techniky pro elektromobily a vozy se systémy pro autonomní jízdu, pandemie koronaviru) potřeba. Konkrétně jej aliance dosáhne užší spoluprací mezi jednotlivými partnery a rozsáhlým sdílením techniky. „Nový obchodní model umožní alianci vytěžit maximum z aktiv a výkonů každé společnosti, přičemž bude stavět na jejich příslušných kulturách a odkazech,“ zdůrazňuje primární důvod nové strategie Jean-Dominique Senard, předseda správní rady aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Vůdce-následovník

Vývoj nových automobilů tak podle nové strategie bude probíhat podle metody vůdce-následovník. Ta bude fungovat tak, že pro každý segment bude určena jedna vůdčí automobilka, která bude mít daný produkt na starosti, a ostatní její dílo následně převezmou. I tato sesterská auta však bude vyvíjet „vůdčí“ značka, za spolupráce svých partnerů. Cílem je, aby do roku 2025 byla téměř polovina vozidel aliance vyvinuta podle modelu vůdce-následovník, což má přinést až 40% snížení modelových investic u vozidel plně zapojených do tohoto schématu..

Tuto metodu už aliance svým způsobem využívá v oblasti užitkových automobilů. Konkrétně na bázi Nissanu Navara vznikl Renault Alaskan, od Renaultu Trafic byly zase postupně odvozeny Nissan NV300 a Mitsubishi Express. Podobným projektem je vlastně rovněž Dacia Duster, která se ve vybraných zemích prodává jako Renault Duster nebo Nissan Terrano.

Renault malá, Nissan velká

Jestli ale tato strategie bude znamenat jen přeznačkovaná auta různých značek i v segmentu osobních vozidel, je v tuto chvíli nejasné. Plán posunout standardizační strategii aliance dále, od platforem k vyšším částem konstrukce, však naznačuje, že se něčeho takového můžeme skutečně dočkat. Jistě dojde i k dalšímu sjednocování techniky, když chce aliance unifikovat své platformy.

Aliance již rozhodla, která značka bude mít který segment na starosti. Renault se do budoucna zaměří na vývoj malých automobilů, včetně malých SUV, případně užitkových vozidel. Nissan zase bude vůdcem v oblasti kompaktních SUV. Podobně bylo rozhodnuto, jaká značka bude vyvíjet kterou techniku. Renault a Nissan si rozdělí vývoj elektromobilů, Francouzi se postarají o malé modely, Japonci o větší. Nissan povede práce na systémech autonomního řízení, zatímco Mitsubishi bude vyvíjet plug-in hybridní pohon pro segmenty C a D (kompakty a střední třída). Renault bude vyvíjet i malé zážehové motory a turbodiesely, zatímco Nissan se postará o velké benzinové agregáty.

Přijdou i škrty

Sjednocování techniky ale nebude jedinou metodou, kterak bude aliance šetřit. Nissan již oznámil čtyřletý strategický plán, v rámci něhož rovněž chystá do konce fiskálního roku 2023 zúžit nabídku, když celosvětové portfolio 69 modelů zúží na méně než 55. Bližší podrobnosti nejsou známy, počítá se nicméně nadále i se sportovními vozy, když Nissan potvrdil příchod nástupce sporťáku 370Z. Představit by se měl během následujících 12 měsíců. Automobilka nicméně sníží výrobní kapacitu svých továren o pětinu, na 5,4 milionu aut ročně, což vylepší využití jednotlivých závodů. Zatímco ohrožená továrna v britském Sunderlandu zůstane otevřena, Nissan hodlá uzavřít výrobu užitkových vozidel ve španělské Barceloně. Navíc zavře montáž v Indonésii pro tamější trh.

Nepřehlédněte: Jak zachránit Nissan v Evropě? Větším důrazem na SUV

Jen o špatných zprávách to ale není, v následujících 18 měsících chce Nissan představit hned 12 novinek. Vedle již zmíněného nového zetka půjde o nové generace Qashqaie a X-Trailu, navíc se počítá také s elektrickým crossoverem vycházejícím z konceptu Ariya. Právě na elektromobily a hybridy chce Nissan v následujících letech klást větší důraz.

Co s francouzskými závody?

Podobné kroky se však týkají také Renaultu, který chce v rámci zvýšení konkurenceschopnosti během tří let snížit fixní náklady o více než dvě miliardy eur. Součástí plánů je reorganizace aktivit ve francouzských továrnách Flins a Guyancourt, která počítá se snížením pracovní síly o 4.600 míst během následujících tří let. Vedle toho Renault ruší projekty na navýšení výroby v Rumunsku nebo Maroku. Do roku 2024 chce snížit výrobní kapacitu svých závodů z dnešních čtyř milionů na 3,3 milionu, aby podobně jako Nissan lépe využíval své továrny.

Nepřehlédněte: Dacia a její novinky pro příští roky – Modernější Sandero, elektromobil i crossover

V minulých dnech se spekulovalo dokonce o uzavírání některých továren, což Renault zatím nepotvrdil. Pouze oznámil, že bude jednat o další budoucnosti závodů Douai, Maubeuge a Dieppe. První musí najít produkty pro příští léta, dnes se tam vyrábí modely Scénic, Espace a Talisman, jimž údajně hrozí ukončení produkce. Do budoucna by se tak Douai podle jednoho ze zvažovaných řešení mohl plně orientovat na produkci elektromobilů. Maubeuge by se pak mohl stát centrem pro lehká užitková vozidla aliance, zatímco další budoucnost Dieppe je značně nejistá. Specializuje se na výrobu sporťáku Alpine A110, a tak už Renault bude dopředu řešit, co s továrnou dál po jeho konci.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *