Dacia se pod křídly automobilky Renault stala nesmírně úspěšným výrobcem aut. Původně mělo jít jen o levnou značku pro východní Evropu, její díla ale zaujala natolik, že Dacia postupně expandovala i na západ a jeden čas byla dokonce nejrychleji rostoucí značkou na starém kontinentu. Jenže blízká léta mohou její úspěšnou éru zastavit.
Rumunská značka vždy sázela na již vyzkoušenou techniku mateřského Renaultu, což snižovalo výrobní i vývojové náklady. Jenže stále přísnější emisní i bezpečnostní normy znamenají, že se Dacia najednou musí přizpůsobit době, což konkrétně znamená použití nákladné techniky, která ještě není zaplacena. Ať už mluvíme o moderních asistenčních systémech nebo hybridním či rovnou elektrickém pohonu. A ty zvyšují cenu, která byla u Dacie vždy klíčová.
Následující roky tak ukážou, zda se rumunské značce podaří přizpůsobit době, když zvládne stavět levná auta pro Evropu i za tak náročných podmínek, nebo zda její vliv klesne, když se to nepovede.
Nové době pomůže sázka na novou generaci automobilů, která na trh vstoupí v následujících dvou letech. Co od Dacie čekat?
Elektroauto povinností
Součástí budoucnosti Dacie bude chtě nechtě také elektromobil. Jeho koncept, nazvaný Dacia Spring, se už světu ukázal. Podle očekávání se jedná o vlastní variantu Renaultu City K-ZE prodávaného v Číně. Ani ne čtyři metrů dlouhý crossover se stane nejmenším modelem značky. Přijde na trh v roce 2021, když stejně jako modely značky s konvenčním pohonem bude chtít vsadit na co nejdostupnější cenovku. Dacia Spring má ambice být nejlevnějším elektromobilem v Evropě, když by se jeho cenovka měla dostat pod hranici 10.000 eur (cca 274.000 korun).
Jestliže Spring bude důležitý z hlediska flotilových emisí, aby se Dacia vyhnula placení vysokých pokut za jejich nesplnění, nová generace Sandera bude klíčová z hlediska skutečných prodejů. Malý hatchback využije zjednodušenou platformu aktuálního Renaultu Clia V, i tak by však měl do budoucna nabídnout mildhybridní variantu pro snížení normované spotřeby. Pro alternativce nebude chybět ani verze na LPG.
Další novinky
Na základech malého hatchbacku Sandero opět vznikne také Logan, dnes dostupný jako sedan a kombi (Logan MCV). Do budoucna ale bude možná zachována jen první karosářská verze. Třeba francouzský L’Argus naznačuje, že kombík bude nahrazen zcela novým modelem, crossoverem s místem až pro sedm osob, který zároveň nahradí dnešní MPV Lodgy. Velkoprostorové automobily zkrátka ztrácejí zákazníky, a tak se Dacia trendu přizpůsobí a hodně prostoru nabídne právě prostřednictvím crossoveru, což je segment, který naopak dlouhodobě roste.
Zatímco Lodgy má po jedné generaci skončit (respektive bude nahrazen novým modelem se zatím neznámým jménem), technicky spřízněný užitkový model Dokker zůstane zachován. Nově však bude založen na základech Renaultu Kangoo, jehož třetí generace má být veřejně odhalena ještě letos. Na vybraných trzích se dokonce příští Dokker má nabízet jako Renault Kangoo Express, což dokazuje, jak bude mít toto duo k sobě blízko.
U Dacie tak bude v příštích dvou letech hodně živo. O všech zmíněných novinkách se mluví, že budou představeny letos, nebo příští rok. A že není řeč o Dusteru? Ten je v současné podobě vlastně nejmladším modelem značky, aktuální generace byla představena v roce 2017, a tak v jeho případě v dohledné době čekejme maximálně nějaký lehký facelift nebo příchod úspornějších motorů. Hlavní důraz bude teď vedení Dacie klást na jiné modely. I tak toho bude hodně. Těšíte se?