RecenzeTesty Opel

Test: Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance (2022)

Nové generace aut dnes často de facto bývají vlastně jen facelifty, využívající technický základ předchůdce či přebírající jeho motorovou paletu. Aktuální Opel Astra ale takový případ není, díky začlenění do Skupiny PSA a následně Stellantis je od základu jiný než předcházející generace využívající ještě komponenty od GM. Ta byla povedeným autem, a tak bylo těžké se jí vyrovnat, natožpak ji překonat. Dnešní Astře se to ale povedlo! Vyzkoušel jsem ji ve formě hatchbacku, s benzinovým tříválcem pod kapotou.

Krásný hatchback i v bílé

Začíná to už u samotného designu. Ten býval u Opelu v posledních letech spíše konzervativní, Astra ale navazuje svým stylem na aktuální Mokku, což znamená hodně odvážný design. Neváhám tak Astru nazvat stylovkou, ať už pro netradičně pojatou příď s tzv. Opel Vizorem, tak pro šmrncovní záď se sportovně nízkými koncovými světly. Nepochybnou výhodou je i fakt, že to Astře sluší i v jinak obyčejném bílém laku.

Interiér byl pak navržen podle poslední módy. To znamená opticky propojené displeje přístrojového štítu a multimediálního systému. Ten zaslouží pochvalu pro moderní grafiku i ostrý obraz (skvělé rozlišení má rovněž parkovací kamera), stejně jako možnost individualizace menu nebo zobrazených informací na přístrojovém štítu. Reakce však bývají pomalejší, navíc chvilku trvá, než se v systému zorientujete. S tím ale pomáhají šikovná výuková videa o ovládání vozidla.

I přes moderní prvky a minimalistické pojetí palubní desky si Astra uchovává i konvenční ovladače. Snadno tak nastavíte teplotu klimatizace nebo spustíte výhřev volantu, aniž byste museli tyto prvky hledat v útrobách infotainmentu. Astra pochvalu zaslouží také za použité materiály a jejich zpracování.

Za volantem (který je povedený i ze stylistického hlediska) se sedí příjemně, sedadla jsou jako obvykle u Opelu navýsost pohodlná. Certifikát AGR si tak zaslouží. Jen vyšší středový tunel poněkud tlačí do nohy a výhled ven trochu omezují tlusté A-sloupky.

Z hlediska prostornosti je to pak v rámci kategorie spíše průměr. Prostor pro kolena už tu dospělý tolik nemá. Místa je tu pak spíše pro dva, tři už tu sedí stísněně. Zavazadelník však i u hatchbacku svou velikostí plně postačuje.

Spotřeba a schopnosti 1.2 Turbo

Nabídka motorizací je různorodá, české zákazníky patrně nejvíce osloví testovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 96 kW.

Jde už o slušně silný motor s dostatečným elánem, který je navíc příkladně odhlučněný. Hodně se mně pak líbí spolupráce s šestistupňovým manuálem. Převodovka má krátké a přesné dráhy, s příjemně tuhým řazením. Řadicí páka je pak hezky po ruce, chod spojkového pedálu je intuitivní a není potřeba si na něj zvykat.

Motor je navíc úsporný. Dlouhodobá spotřeba se dá snadno srazit pod sedm litrů. Ve městě si Astra řekne o sedm až devět litrů na 100 km podle provozu, na dálnici vůz spotřebuje 6,5 litru na 100 km, když při 140 km/h točí 2600 otáček.

Jízdní vlastnosti Opelu Astra jsou pak na vysoké úrovni. Na nerovném povrchu sice je znát spíše tužší naladění, podvozek ale zůstává dostatečně poddajný. Při vyšším tempu pak dodává dostatek jistoty. Počítejte ale s celkem dlouhým převodem řízení, volantem si tak zatočíte.

Slušelo by se však zapracovat na odhlučnění. Podobně jako u Peugeotu 308 s tou samou architekturou bych si na dálnici představoval méně hluku od podvozku. Naopak ve tmě oceníte účinné diodové světlomety, na dlouhých cestách zase jemně pracující adaptivní tempomat.

Další recenze Opelu Astra

Vít Bureš, ČSAKA.cz

Celkově je podle mě nová Astra hodně povedený vůz a pokud softweráři lépe vyladí svoje výtvory, může se konkurence docela bát. Navíc je obecně známo, že vzhled prodává, minulost ukázala, že technicky ne moc povedená auta byla obchodně velice úspěšná. A zde je těch chyb opravdu málo.

Dominik Parajka

Opel Astra L plug-in hybrid 2022

Plusy: nádherný dizajn, vylepšené Matrix LED svetlomety, praktický kufor, ergonomický a praktický interiér, výborný head-up displej, vyvážené stabilné jazdné vlastnosti, dobré naladenie hybridného systému, bezdrôtový Apple CarPlay

Mínusy: miestami menej intuitívny infotainment

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *