Nejrychlejší auto na světě je titul, kterým se v minulosti chtěly pyšnit mnohé vozy. Jen některým se to však vážně povedlo. Které vozy to byly? A proč některé v žebříčku nejrychlejších aut chybějí?
V první řadě je si potřeba uvědomit, že udávaná maximální rychlost daného automobilu je jedna věc, realita však druhá. Ne každý automobil totiž v praxi dosáhl jet avizovanou maximální rychlostí, případně si mohl některými prvky, které jeho sériová verze postrádala. Navíc oficiální rekord nejrychlejšího sériového auta na světě má svá určitá pravidla – musí být zajet oběma směry (tam a zpět, nebo pro i proti směru hodinových ručiček na rychlostním oválu), navíc v určitém časovém rozestupu mezi oběma pokusy.
Záznamy SSC Tuatara a Bugatti Chiron
To konkrétně diskvalifikuje SSC Tuatara, americký supersport poháněný dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu 5,9 litru, který umí dosáhnout výkonu až 1.300 kW (na palivo E85), respektive až 1.650 kW v nehomologované úpravě. Tuatara sice 14. května 2022 jela rychlostí 475 km/h a měla by tak právo na titul nejrychlejší auto na světě, jenže tuto rychlost zajela jen jedním směrem. Dřívější pokusy pak rovněž nesplňovaly podmínky na oficiální rekord, jeden byl dokonce považován za zkreslený.
Podobně je na tom také Bugatti Chiron Super Sport 300+. Jeho prototyp sice 2. srpna 2019 zvládl na rychlostní trati Ehra-Lessien jet rychlostí 490,484 km/h, jenže následná sériová verze tohoto automobilu se lehce odlišila, měla jiné sedačky, omezovač maximální rychlosti na 440 km/h a postrádala ochrannou klec. Ani Bugatti Chiron Super Sport 300+ tudíž není považováno za nejrychlejší sériové auto na světě.
Za nejrychlejší auto světa je tak považován Koenigsegg Agera RS. Hypersport švédské značky v roce 2017 jel rychlostí 447,19 km/h. Za volantem seděl testovací jezdec Niklas Lilja.
Oficiální žebříček nejrychlejších sériových aut tudíž vypadá následujícím způsobem:
Nejrychlejší sériové auto na světě: Žebříček potvrzených rekordů
Model | Rok rekordu | Dosažená rychlost (km/h) | Pohon |
---|---|---|---|
Koenigsegg Agera RS | 2017 | 447,19 | 5.0 V8 twin-turbo |
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | 2010 | 431,072 | 8.0 W16 quad-turbo |
SSC Ultimate Aero | 2007 | 412,22 | 6.3 V8 twin-turbo |
Bugatti Veyron EB 16.4 | 2005 | 408,47 | 8.0 W16 quad-turbo |
McLaren F1 | 1994 | 355 | 6.1 V12 |
Nejrychlejší vozidla vůbec
Kromě nejrychlejších sérových automobilů je tu pak samozřejmě i žebříček nejrychlejších nesériových automobilů, vozidel speciálně navržených pro překonání rychlostních rekordů. To už se ale z hlediska rychlosti nacházíme zcela v jiných rychlostních pásech.
Vůbec nejrychlejším vozidlem na zemi je dodnes Thrust SSC, který v roce 1997 s pilotem Andy Greenem překonal rychlost zvuku. Na letmé jedné míli dosáhl rychlosti 1227,986 km/h. Pohon zajistily dva proudové motory s forsáží Rolls-Royce Spey původem ze stíhacího letounu F-4 Phantom II.
Právě Andy Green se v minulých letech snažil překonat svůj rekord, a to prostřednictvím nově vyvinutého vozidla Bloodhound, kterým chtěl překonat hranici 1.000 MPH. Problémy s financováním projektu, související i s příchodem pandemie onemocnění covid-19 však snahu překonání pozemního rychlostního rekordu znemožnily.
Pozemní rychlostní rekordy: Přehled
Vozidlo | Pilot | Dosažená rychlost (km/h) | Datum jízdy |
---|---|---|---|
Thrust SSC | Andy Green | 1227,986 | 15.10.1997 |
Thrust2 | Richard Noble | 1020,406 | 4.10.1983 |
Blue Flame | Gary Gabelich | 1014,656 | 23.10.1970 |
Spirit of America – Sonic 1 | Craig Breedlove | 966,574 | 15.11.1965 |
Green Monster | Art Arfons | 927,872 | 7.11.1965 |