Elektromobily jsou trend, kterému se na evropských trzích nevyhne snad žádná mainstreamová značka. Přestože prodeje elektroaut nerostou tak, jak se očekávalo, nabídka takových modelů se postupně rozšiřuje. Jeden takový vůz tak nabídlo i Subaru, které je léta spjaté s motory typu boxer. U svého prvního elektrického crossoveru značka opět spojila své síly s Toyotou. Jak Subaru Solterra jezdí, jsem zjišťoval během týdenního testu.
Prostorná kabina
Subaru Solterra je tak další “toyobaru”, auto vzniklé spoluprací mezi Subaru a Toyotou. Po sportovním kupé BRZ/GR86 jde o kompaktní crossover, který je sourozencem Toyoty bZ4X. Základní stavba obou sourozenců je shodná, detaily se však liší, díky čemuž je tato dvojka ve výsledku hodně odlišná. Solterra v duchu stylu značky působí dynamičtěji, díky ostře řezaným světlometům a nebo šestiúhelníkové, zaslepené masce. Bohaté oplastování karoserie zase dodává na robustnosti.
S délkou 4.690 mm Solterra velikostně zhruba odpovídá modelu Forester. Zároveň však rozvor 2.950 mm je podstatě delší, což se pozitivně podepsalo na doslova královském vnitřním prostoru. I dospělý cestující má tak vzadu bohatou rezervu před koleny i slušný prostor nad hlavou. Udávaný objem zavazadlového prostoru 421 až 452 litrů dle polohy podlahy není kdovíjaký, v praxi ale stačí. Vždyť kočárek s podvozkem a korbou se sem vejde i podélně. Trochu místa se navíc najde i pod podlahou. Trochu však zamrzí trochu fórovější krycí roletka kufru nebo fakt, že zde není dedikovaný prostor pro nabíjecí kabel. Taška s ním tak zabírá výchozí prostor zavazadelníku.
Nezvyklá koncepce
To interiér je na rozdíl od exteriéru prakticky shodný s bratrskou Toyotu, jejímž prvky Subaru přebírá, včetně ovladačů nebo infotainmentu. Koncepce je přitom značně neobvyklá. Je tu netradiční odkládací prostor pod vysoko umístěným středovým tunelem a v duchu Peugeotů Solterra sází na vysoko umístěný přístrojový štít, který se nachází daleko od řidiče. To částečně nahrazuje head-up, protože řidič nemusí tak přeostřovat zrak jako u klasických budíků. Obecně vzato je to lepší řešení jak u i-Cockpitu Peugeotů. Na displej je lépe vidět a volant se příjemněji drží.
I pozici za volantem jsem našel snadněji, samotná sedadla jsou komfortní. Z auta je pak dobře vidět, jak bývá u Subaru zvykem, i díky nízké palubní desce. Směrem vzad tomu pomáhá i digitální zpětné zrcátko s obrazem se zadní kamery. To má perfektní obraz i za tmy, navíc lze zobrazení široce nastavit.
Vnitřek se pak vyznačuje vysokou kvalitou použitých materiálů i slušným zpracováním. Oproti jiným Subaru Solterra působí o poznání moderněji, díky svým obrazovkám nebo otočnému voliči převodovky. Zvláštností je však chybějící schránka před spolujezdcem, zřejmě nahrazená velkou schránkou v loketní opěrce mezi předními sedadly a odkládacím prostorem pod středovým tunelem.
Displej infotainmentu je doslova obří, díky úhlopříčce 12,3”, je tak na něj dobře vidět. Navíc jej doplňuje samostatný panel klimatizace pro její snazší ovládání. Multimediální systém od Toyoty působí dobře, má pěknou grafiku a vcelku rychle reaguje na pokyny. Plusem jsou kvalitní parkovací kamery či poctivý obraz okolí z ptačí perspektivy. Líbí se mi pak funkce Gracenote ukazující informace o aktuálně hrající písničce v rádiu. Na druhou stranu, mapové podklady navigace nejsou moc aktuální, mnohé trasy nevedou těmi správnými cestami. Šikovná je však funkce upozornění na kolonu před vámi i při vypnuté navigaci.
Jen s pohonem všech kol
Rozdílem oproti Toyotě bZ4X je pak nabídka motorizací. Solterra je totiž v Evropě nabídnuta výhradně v jediné verzi, v duchu hodnot Subaru, s pohonem všech kol. Jde o stálou čtyřkolku, kdy poháněné jsou vždy obě nápravy, zatímco bZ4X zadní nápravu připojuje až v případě potřeby. Sesterská Toyota oproti tomu umí být i levnější dvoukolka.
Dvojice elektromotorů Solterry nabízí dohromady 160 kW, což už je slušná síla, která se podepisuje na obstojné dynamice. Rozjezdy jsou hladké. Solterra hbitě reaguje na pokyny, a to v úsporném režimu Eco. Ten začne ztrácet dech až ve vyšších rychlostech, třeba na dálnici, kde si už přepnutí do módu Power všimnete rychlejších reakcí. Slušná síla a okamžité reakce navíc pomáhají také mimo zpevněné cesty, stejně jako na poměry kategorie slušná světlost 210 mm.
Úroveň rekuperace lze nastavit pádly pod volantem, případně tlačítkem lze zvolit režim jednoho pedálu, kdy je rekuperace po sundání nohy z plynu silná tak, že auto můžete ovládat jen jedním pedálem.
Spotřeba energie je pak závislá na jízdním stylu, to ale u elektromobilů není nic nezvyklého. Ve městě v závislosti na hustotě provozu jezdíte za 20 až 22 kWh/100 km. Podobných hodnot dosáhnete také na dálnici, při jízdě konstantním tempem. Časté zrychlování apetit zvýší k 25 kWh/100 km. V praxi tak vůz s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 71,4 kWh ujede bez nabití přes 300 km, zatímco oficiální kombinovaný dojezd dle WLTP činí až 465 km. Akumulátor lze mimochodem nabíjet při využití stejnosměrného proudu výkonem až 150 kW.
Naladění pak myslí hlavně na komfort, což u tohoto typu oceňuji. Podvozek s 18″ koly příkladně tlumí nerovnosti, zároveň však při rychlejším tempu zůstává dostatečně jistý. Pochvalu zaslouží také odhlučnění, při 110 km/h o okolí prakticky nevíte, Solterra je nicméně tichá i při 130 km/h. Posádku neruší ani hluk od podvozku, ani ruch okolního vzduchu.
Subaru Solterra: Základní technická data
VERZE | 160 kW AWD |
---|---|
Výkon (kW) | 160 |
Točivý moment (Nm) | 337 |
Převodovka | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 6,9 |
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km) | 16 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 |
Dojezd na jedno nabití – kombinovaný dle WLTP (km) | 465 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 2085/465 |