DS 4 je luxusní kompaktní model francouzské značky, vyráběný mezi lety 2010 až 2018 v první generaci, s interním označením NX. Na trh vůz vstupoval jakožto Citroën DS4, to když prémiová řada DS byla ještě součástí značky Citroën. K přejmenování na DS 4 došlo v rámci osamostatnění řady v roce 2015 a tehdy uvedeného faceliftu auta. V roce 2021 se DS v Evropě do segmentu kompaktů po krátké pauze vrátilo, a to prostřednictvím druhé generace DS 4.
Světu se vůz poprvé představil na pařížském autosalonu v roce 2010, do prodeje vstoupil ale až následující rok. Šlo tehdy o druhého zástupce prémiové řady DS, pojmenované po někdejším Citroënu DS. V tomto případě šlo o sourozence kompaktního hatchbacku Citroën C4 (tehdejší generace B71), což ostatně vyplývá i z jeho jména. Oproti mainstreamovému bratrovi se však DS4 odlišilo jinak pojatou přídí, ve stylu menší DS 3, celková stavba karoserie pak byla vyšší. Dnes bychom klidně takový automobil nazvali crossoverem. Svým způsobem nahradil v nabídce dřívější Citroën C4 Coupé. Ostatně původní koncept, Citroën DS High Rider Concept, z něhož sériové auto opticky vychází, měl jediný pár dveří. Sériový Citroën DS4 však byl pětidveřový, s klikami zadních dveří ukrytými v C-sloupcích karoserie.
Příbuznost s tehdejším Citroënem C4 prozrazovala také kabina. Palubní deska byla shodně koncipována, hlavním rozdílem DS4 bylo použití prémiovějších materiálů. Zajímavou možností pak byla změna barvy podsvícení přístrojového štítu.
Široká nabídka
Do prodeje vůz vstupoval s širokou nabídkou motorů, třemi benzínovými a dvěma dieselovými. První skupinu zastupovaly atmosférický čtyřválec 1.6 VTi (88 kW) a dvě verze přeplňovaného čtyřválce 1.6 THP (115 kW a 147 kW). Z turbodieselů tu byly 1.6 HDi (82 kW, později 1.6 e-HDi s 84 kW) a 2.0 HDi (120 kW).
Již brzy po představení však slabší 1.6 THP posílil na 120 kW. K další změně pak došlo v roce 2014, kdy atmosférickou šestnáctistovku nahradil tehdy nový tříválec 1.2 PureTech s 96 kW a rok nato pak dorazilo posílené 1.6 THP na 155 kW. Ve stejné době pak postupně přišly turbodiesely nové řady BlueHDi, 1.6 BlueHDi (88 kW) a 2.0 BlueHDi s 110 kW a 132 kW.
Z Citroënu DS 4
Pro rok 2015 se Citroën DS4 dočkal modernizace. V rámci osamostatnění řady DS se vůz s interním označením NX přejmenoval na DS 4, upravená vizáž souvisela s novým stylistickým směrem osamostatněné značky. Novinkou v nabídce se stala verze Crossback, dále zdůrazňující styl crossoveru, třeba zvýšenou světlostí o 30 mm.
Nabídka motorů čítala tříválec 1.2 PureTech (96 kW), benzinové čtyřválce 1.6 THP (121 kW a 155 kW) a turbodiesely 1.6 BlueHDi (88 kW) a 2.0 BlueHDi (110 kW a 132 kW).
DS 4 (NX): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4275 x 1810 x 1532 x 2612 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 359 litrů
- Výroba: 2010-2018 (Mylhúzy, Francie)
Citroën DS4 a později jen DS4 jako nový příliš neprorazil, a to ani na českém trhu, ani moc jinde v Evropě. I proto je dnes po letech v bazarech unikátem, který potěší zákazníky snažící se odlišit. To je navíc leckdy plusem i v tom, že o něj nemají zájem ani zloději. I dnes přitom platí, že bývá dražší než výchozí Citroën C4. I po letech dovede zaujmout jak elegantní vizáží, tak komfortním podvozkem. Jen ta jednoduchá zadní náprava se občas projevila odskakováním. Při výběru motoru však chce pečlivě vybírat, což dále může ztížit výběr v úzké paletě nabízených aut. Vyplatí se hledat spíše mezi turbodiesely, které platí za spolehlivou volbu, ať už 1.6 HDi, které se ještě obešlo bez AdBlue, tak 2.0 BlueHDi, které zaujme jak v povedené 120kW verzi, tak silné se 132 kW, vhodné na dálniční křižování. Naopak 1.6 BlueHDi kvůli dlouhým převodům není moc vhodná pro jízdu ve městě. Z benzinů berte leda silné 1.6 THP, které v DS4 už nemívá potíže z dřívější éry, byť má občas natažené řetězové rozvody. To tříválec 1.2 PureTech moc spolehlivý není. To 1.6 VTi s nepřímým vstřikem potrápí jedině selhání elektromagnetických ventilů a zapalovacích svíček, kvůli atmosférickému plnění se však hodí jedině při jízdě po městě. Z hlediska koroze se vyplatí si dávat pozor na kapotu, kterou řešila dokonce svolávací akce, naopak ošoupaná kožená hlavice nemusí být znak vysokého nájezdu, trápí i mladé vozy. Obecně je tak DS4 zajímavou alternativou. Jen počítejte s tím, že kvůli tvaru zadních dveří nelze jejich okna stahovat a dozadu se kvůli tomu hůře nastupuje. Rozměrné čelní sklo se zase při případné výměně prodraží. Moc nepotěší ani pohled do katalogů, na vyšperkovaná auta, většina aut se prodala v dostupnějších verzích, které uvnitř výrazně více připomínají výchozí a mnohem levnější Citroën C4.