Náhrada za Fiat Tipo se rýsuje. Nahradí ho crossover?

Nižší střední třída je na evropských trzích klíčový segment, který je důležitý z hlediska prodejů. Dobře to ví i ve Fiatu, kde musejí nahradit model Tipo, nabízený už od roku 2015. Ještě tu však s námi nějakou dobu vydrží, s novým Fiatem Tipo se počítá až pro rok 2025.

„Potřebujeme vyměnit Tipo. Neptejme se mě na styl karoserie, ale bude to překračovat tradiční segmentace, jak to teď dělá každý. Takže je to trochu SUV, ale inovativním způsobem,“ řekl pro britský magazín Auto Express šéf značky Fiat Olivier François.

V Evropě i Americe

Bližší informace o novince neposkytl, nový Fiat Tipo (pokud se tak vůz bude nadále jmenovat) by však měl odpovídat zdůrazňovanému charakteru značky, tedy má nabídnout italský šmrnc a dostupnou cenu. To ostatně naznačuje i sám François: „Na Fiatu miluji to, že máme pouze dvě mise – městskou mobilitu a dostupnou rodinnou dopravu. To druhé znamená prostor, prostor, prostor, prostor za peníze, vynalézavost, pokud jde o maličkosti, které vám zjednoduší život při využívání auta celou rodinou.“

Proto se nabízí, že tento nový kompakt nebude členem spíše prémiové, stylové řady 500, ale bude patřit do rodiny dostupných modelů Fiat. Tomu nahrává i fakt, že auto má být dostupné po celém světě. Jestliže dosud Fiat svoji modelovou paletu pro Evropu a Jižní Ameriku spíše odděloval, do budoucna se mají v obou částech prodávat stejné modely, byť samozřejmě s drobnými odlišnostmi, jako je naladění podvozku, nebo třeba použité motorizace. Jen tak bude Fiat podle svého šéfa výdělečný.

Hlavně elektrifikované verze

Co se týče techniky, dá se očekávat, že nový FIat Tipo pro rok 2025 využije nejnovější verzi platformu EMP2, nazývané už někdy Stellantis Medium. Ta zajistí možnost spalovacích motorů, plug-in hybridů i elektrovozů. V Evropě přitom počítejme právě primárně s elektrifikovanými motory. I Fiat totiž počítá s tím, že Evropě bude prodávat jen elektroauta, a to dle dříve oznámených plánů do roku 2030. Na elektrovozy má přitom postupně přecházet právě od roku 2025, tedy roku uvedení nástupce Tipa.

Dnešní Fiat Tipo se vyrábí od roku 2015, a tak je vzhledem k tradičním životním cyklům aut nejvyšší čas na náhradu. A to i kvůli prodejům, které postupně klesají – i proto se jeden čas říkalo, že Tipo už možná vůbec nebude nahrazeno. Fiat navíc potřebuje lépe využít tureckou továrnu Bursa, kde se vůz vyrábí. Italská značka tam dříve vyráběla i některé své dodávky, jejich produkce se však přesunula do španělského Viga a portugalského Mangualde, jak nové Doblo přezbrojilo na techniku Citroënu Berlingo a spol.

Foto: Fiat Fastback, model pro jihoamerický trh

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *