Fiat může na scénu vrátit legendární model Multipla. Bude to taková Giga Panda

Fiat SUV concept 2024

Nižší střední třída je na evropských trzích klíčový segment, který je důležitý z hlediska prodejů. Dobře to ví i ve Fiatu, kde musejí nahradit model Tipo, nabízený už od roku 2015. Ještě tu však s námi nějakou dobu vydrží, s nástupcem Fiatu Tipo se počítá až pro rok 2026. Podle některých zpráv by automobil s interním označením UV5 mohl oživit slavné jméno Multipla.

„Potřebujeme vyměnit Tipo. Neptejme se mě na styl karoserie, ale bude to překračovat tradiční segmentace, jak to teď dělá každý. Takže je to trochu SUV, ale inovativním způsobem,“ řekl už dříve pro britský magazín Auto Express šéf značky Fiat Olivier François. Informace francouzského magazínu L’argus pak naznačují, že novinka použije techniku Citroënu C3 Aircross a velikostně bude s délkou 4,4 metru odpovídat Škodě Karoq.

Po vzoru C3 Aircross nebo odvozeného Opelu Frontera však nabídne až sedmimístný interiér, což je důvod, proč by novinka měla oživit označení Multipla. Proti sourozencům se pak Fiat má odlišit hlavně netradičním stylem a nízkou cenou. Design naváže na letos odhalený model Grande Panda. I proto Fiat připravované novince někdy říká Giga Panda.

V Evropě i Americe

Bližší informace o novince šéf italské značky zatím neposkytl, nástupce Fiatu Tipo by však měl odpovídat zdůrazňovanému charakteru značky, tedy má nabídnout italský šmrnc a dostupnou cenu. To ostatně naznačuje i sám François: „Na Fiatu miluji to, že máme pouze dvě mise – městskou mobilitu a dostupnou rodinnou dopravu. To druhé znamená prostor, prostor, prostor, prostor za peníze, vynalézavost, pokud jde o maličkosti, které vám zjednoduší život při využívání auta celou rodinou.“

Proto se jeví, že tento nový kompakt nebude členem spíše prémiové, stylové řady 500, ale bude patřit do rodiny dostupných modelů Fiat. Tomu nahrává i fakt, že auto má být dostupné po celém světě. Jestliže dosud Fiat svoji modelovou paletu pro Evropu a Jižní Ameriku spíše odděloval, do budoucna se mají v obou částech prodávat stejné modely, byť samozřejmě s drobnými odlišnostmi, jako je naladění podvozku, nebo třeba použité motorizace. Jen tak bude Fiat podle svého šéfa výdělečný.

Hlavně elektrifikované verze

Co se týče techniky, ví se, že nový Fiat pro rok 2026 využije platformu Smart Car známou z C3 Aircross nebo Frontery. Ta pomůže snížit cenu vozu. Zároveň však umožňuje elektrifikaci pohonných jednotek.

Vedle elektrické verze, zřejmě s výkonem 83 kW a baterií s kapacitou 44 kWh, očekávejme také konvenční spalovací motory, hlavně v podobě nového full-hybridu 1.2 PureTech.

Půjde o náhradu za Tipo?

Dnešní Fiat Tipo se vyrábí od roku 2015, a tak je vzhledem k tradičním životním cyklům aut nejvyšší čas na náhradu. A to i kvůli prodejům, které postupně klesají – i proto se jeden čas říkalo, že Tipo už možná vůbec nebude nahrazeno. Změna koncepce pak vysvětluje, proč už se o náhradě za Tipo mluví jako o Multiple.

Fiat navíc potřebuje lépe využít tureckou továrnu Bursa, kde se dnešní Tipo vyrábí. Italská značka tam dříve vyráběla i některé své dodávky, jejich produkce se však přesunula do španělského Viga a portugalského Mangualde, jak nové Doblo přezbrojilo na techniku Citroënu Berlingo a spol. Do Bursy se tak má přesunout produkce středně velkých dodávek (Fiat Scudo a spol.), zatímco nástupce Tipa se má vyrábět v Maroku, v závodě Kenitra, pro snížení výrobních nákladů. C3 Aircross a Frontera se vyrábějí ve slovenské Trnavě, na další model už tam ale není výrobní kapacita.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *