Nižší střední třída je na evropských trzích klíčový segment, který je důležitý z hlediska prodejů. Dobře to ví i ve Fiatu, kde musejí nahradit model Tipo, nabízený už od roku 2015. Ještě tu však s námi nějakou dobu vydrží, s nástupcem Fiatu Tipo se počítá až pro rok 2025. Podle některých zpráv by automobil s interním označením UV5 mohl oživit slavné jméno Multipla.
„Potřebujeme vyměnit Tipo. Neptejme se mě na styl karoserie, ale bude to překračovat tradiční segmentace, jak to teď dělá každý. Takže je to trochu SUV, ale inovativním způsobem,“ řekl už dříve pro britský magazín Auto Express šéf značky Fiat Olivier François. Informace francouzského magazínu L’argus pak naznačují, že novinka použije techniku budoucího Citroënu C3 Aircross a velikostně bude s délkou 4,4 metru odpovídat Škodě Karoq.
V Evropě i Americe
Bližší informace o novince šéf italské značky zatím neposkytl, nástupce Fiatu Tipo by však měl odpovídat zdůrazňovanému charakteru značky, tedy má nabídnout italský šmrnc a dostupnou cenu. To ostatně naznačuje i sám François: „Na Fiatu miluji to, že máme pouze dvě mise – městskou mobilitu a dostupnou rodinnou dopravu. To druhé znamená prostor, prostor, prostor, prostor za peníze, vynalézavost, pokud jde o maličkosti, které vám zjednoduší život při využívání auta celou rodinou.“
Proto se nabízí, že tento nový kompakt nebude členem spíše prémiové, stylové řady 500, ale bude patřit do rodiny dostupných modelů Fiat. Tomu nahrává i fakt, že auto má být dostupné po celém světě. Jestliže dosud Fiat svoji modelovou paletu pro Evropu a Jižní Ameriku spíše odděloval, do budoucna se mají v obou částech prodávat stejné modely, byť samozřejmě s drobnými odlišnostmi, jako je naladění podvozku, nebo třeba použité motorizace. Jen tak bude Fiat podle svého šéfa výdělečný.
Hlavně elektrifikované verze
Co se týče techniky, dá se očekávat, že nový Fiat pro rok 2025 využije nejnovější verzi platformu EMP2, nazývané už někdy Stellantis Medium. Ta zajistí možnost spalovacích motorů, plug-in hybridů i elektrovozů. V Evropě přitom počítejme právě primárně s elektrifikovanými motory. I Fiat totiž počítá s tím, že Evropě bude prodávat jen elektroauta, a to dle dříve oznámených plánů do roku 2030. Na elektrovozy má přitom postupně přecházet právě od roku 2025, tedy roku uvedení nástupce Tipa. Vedle elektrické verze, zřejmě s výkonem 115 kW a 51kWh akumulátorem, očekávejme také konvenční spalovací motory, hlavně v podobě nového mild-hybridu 1.2 PureTech.
Dnešní Fiat Tipo se vyrábí od roku 2015, a tak je vzhledem k tradičním životním cyklům aut nejvyšší čas na náhradu. A to i kvůli prodejům, které postupně klesají – i proto se jeden čas říkalo, že Tipo už možná vůbec nebude nahrazeno. Ostatně, některá média dnes naznačují, že nový kompakt se opět zbaví označení Tipo a možná se bude jmenovat Fiat Multipla.
Fiat navíc potřebuje lépe využít tureckou továrnu Bursa, kde se dnešní vůz vyrábí. Italská značka tam dříve vyráběla i některé své dodávky, jejich produkce se však přesunula do španělského Viga a portugalského Mangualde, jak nové Doblo přezbrojilo na techniku Citroënu Berlingo a spol. Do Bursy se tak má přesunout produkce středně velkých dodávek (Fiat Scudo a spol.), zatímco nástupce Tipa se má vyrábět v Maroku, v závodě Kenitra. Tam se dnes vyrábí třeba Peugeot 208.
Foto: Fiat Fastback, model pro jihoamerický trh
(vydáno 20.1.2023, aktualizováno 2.3.2023 21:42)