Oblíbená otázka na automobilové novináře či jiné odborníky přes automobily zní, jaké si mám vybrat auto. Jenže jednoduchá odpověď na tento dotaz neexistuje. Výběr auta je i kvůli široké nabídce na trhu komplexní záležitost, která s sebou nese i další přidružené dotazy. Pokud se ptáte, jak vybrat auto, musíte si nejprve položit i následující otázky:
- Za kolik koupit auto?
- Nové, zánovní, nebo ojeté?
- Hotově, nebo na leasing?
- Jak velké auto koupit?
- Jaký typ automobilu zvolit?
- Jaký pohon vybrat?
- Preferujete nějakou značku?
- Jakou výbavu potřebujete?
- A co další benefity?
Za kolik koupit auto?
Rozpočet je jednoznačně klíčová součást výběru automobilu. Právě podle jeho výše totiž můžete vybírat dle velikosti, stáří nebo třeba značky. Pokud nevíte, kolik hodláte za auto utratit, v pestré nabídce se jenom ztratíte.
Nové, zánovní, nebo ojeté?
Právě dle zvoleného rozpočtu můžete následně rozhodovat, zda si auto koupíte nové, zánovní nebo z druhé ruky. Každá možnost má přitom svá pro i proti.
Nové auto je jistě sen mnoha zákazníků. Dostanete nejmodernější techniku, navíc je dobrý i pocit, že jste první majitel. Na druhou stranu ceny takových aut jsou logicky vyšší. Navíc u zcela nových aut se nemusíte vyhnout nějaké svolávací akci – ne vždy se výrobcům podaří vyladit všechny detaily, jak by si přáli. Pokud pak nekupujete tzv. skladové auto, ale zadáváte si ho do výroby, můžete na něj čekat i několik měsíců.
Zánovní auto bývá levnější volbou – ostatně se s oblibou říkává, že auto nejvíce ztrácí cenu, když odjede od prodejce. Na druhou stranu, v době vysoké inflace a stále omezené produkci to nemusí platit – zánovní auta mají dnes často stejnou cenu jako nová. Na druhou stranu na ně nemusíte čekat, bývají k dispozici hned. Jenže už nemáte jistotu, jak se k autu kdo choval – byť dobrý prodejce se třeba o předváděcí automobily pečlivě stará.
Ojeté auto je samozřejmě nejlevnější volba, tedy pokud nepořizujete ceněný veterán s historickou hodnotou. Můžete tak dostat větší nebo luxusnější auto. Logicky tu jsou ale související negativa. Technika ojetého auta nebude nejnovější (což tedy odmítačům jízdních asistentů a různých eko vychytávek nemusí vadit). Hlavně ale nikdy nemůžete vědět, jak se předchozí majitel k autu choval. Technický stav tak může být horší, než se při kontrole zdá.
Za hotovost, nebo na leasing?
S rozpočtem souvisí také rozhodnutí, zda auto koupit za hotovost, nebo na leasing či úvěr. Koupit auto hotově je samozřejmě nejlepší, ne každý ale tak vysokou sumu má. Proto je častá různá forma leasingu. Buď je tady leasing, kdy automobil postupně splácíte, nebo operativní leasing, kdy měsíčně splácíte určitou částku a po pár letech můžete vyměnit stávající auto za jiné. Počítejte ale s omezeními, auta na operativní leasing mívají smlouvou omezený nájezd, řešit musíte i sebemenší poškození. Možností je i auto na úvěr, což ale bývá složitější na vyřízení.
Jak velké auto koupit?
S rozpočtem souvisí také výběr velikosti auta. Právě v tomto směru byste se měli také rozhodnout, pro jaký účel automobil kupujete.
Budete jezdit hlavně ve městě? Berte miniauto nebo malý hatchback. Hledáte auto pro rodinu? Hledejte mezi kombíky s velkým kufrem nebo rodinnými SUV. Chcete auto pro volný čas, které vás pobaví? Volte hot hatch nebo sporťák. Myslete nicméně třeba i na to, že malá auta už nebývají o tolik levnější než kompakty.
Jaký typ auta zvolit?
S velikostí a účelem souvisí také výběr typu karoserie. Jezdíte často na hory nebo chatu, kam se dostanete jen po polní rozbité cestě? Volte SUV nebo zvýšený kombík. Chcete často jezdit po dálnici? Vybírejte hatchback, kombi nebo ladný sedan či fastback. Funguje to i naopak, pokud chcete jezdit primárně ve městě, jsou lepší auta než SUV. Hodláte-li často vozit bandu dětí, kombík vám nemusí stačit a lepší bude rodinné SUV, osobní dodávka či MPV.
Jaký pohon a palivo vybrat?
Pokud už máte zvolenou velikost auta a jeho účel, je vhodné řešit pohonné ústrojí. Dnes totiž stále častěji platí, že neexistuje jediný univerzál, který by se hodil pro všechno. Výběr pohonu se tak opět odvíjí od účelu nebo dostupného rozpočtu.
Tou nejvíce univerzální volbou je v dnešní době benzinový motor. Zvládá dlouhé trasy a mívá nízkou spotřebu, přičemž se netrápí ani ve městě. Naopak turbodiesely už dnes nebývají o tolik úspornější a hlavně bývají dražší, při preferenci dlouhých tras jsou ale stále nejlepší, stejně jako u velkých modelů. Pokud i díky volnému budgetu pokukujete po elektropohonu, vězte, že stále musíte počítat s jistými kompromisy. Musíte ho mít kde dobíjet a dojezd zkrátka není takový jako u aut se spalovacím motorem. Na druhou stranu pro městské auto je elektrický pohon ideální řešení. Dobrou volbou pro leckoho jsou také hybridy – ve městě mívají nízkou spotřebu, stejně jako na okreskách, naopak při dálniční jízdě už tolik neušetříte.
Zároveň je nutné zdůraznit, že pokud kupujete ojeté auto, může se výběr pohonu dost lišit. Starší diesely mívají o dost nižší spotřebu než benzinové jednotky, zase však hrozí vyššími servisními náklady. Mnohdy také do výběru promluví spolehlivost toho kterého motoru.
S výběrem pohonného ústrojí souvisí také volba převodovky. Komfortnější volbou je určitě automat, moderní samočinné převodovky řadí už opravdu hladce, na druhou stranu bývají dražší a zvlášť u starších aut mohou dělat neplechu a zvyšovat tak náklady za servis. Manuál pak oceníte díky nižší ceně, mnozí jej milují, protože zvyšuje zábavu za volantem.
Preferujete nějakou značku?
Do výběru samozřejmě může promluvit preference té které značky, s čímž do jisté míry souvisí také charakteristika daného automobilu. Někdo zkrátka nedá dopustit na sportovní jízdní vlastnosti Fordů, jiný miluje houpavý podvozek Citroënů a další zase potřebuje praktičnost Škodovek. Buď jak buď, rozdíly mezi značkami se dnes stírají, a tak komfort, sportovnost či praktičnost mohou nabídnout i značky, od nichž byste to nečekali. Nenechte se tak při výběru omezit vaší oblíbenou značkou.
Jakou výbavu potřebujete?
Moderní auta nabízejí opravdu bohatou výbavu, která také může značně promluvit do výběru. Takřka už standardem jsou dnes takové prvky jako klimatizace, tempomat, multimediální systém nebo parkovací senzory, byť logicky u těch nejlevnějších nových aut nebo u ojetin se takové výbavy nemusíte dočkat. Mnozí žádají také další komfortní prvky jako vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo nebo třeba masážní sedačky, takové prvky už ale cenu auta mohou značně zvýšit. Také třeba v případě navigace je potřeba zapřemýšlet, zda se vestavěný systém opravdu vyplatí a zda není lepší zrcadlit navigaci z mobilu, jak mnohé multimediální systémy moderních automobilů dnes nabízejí. Zamyslete se také nad bezpečnostní výbavou, některá auta nabízejí za příplatek další airbagy (třeba zadní boční) nebo vyspělé jízdní asistenty (hlídání mrtvého úhlu).
A co další benefity?
Bohatší výbava přitom nemusí být to jediné, co může o výběru auta rozhodnout. Mnohé značky nabízejí i další benefity ke koupi. Zjistěte si proto, jak dlouhá je záruka a jaké jsou možnosti jejího prodloužení. Nákup mohou prodražit i vysoké servisní náklady, zeptejte se proto, kolik stojí servis a zda není k dispozici nějaký zvýhodněný servisní balíček. V zimním období také bývá časté, že k autu dostanete zdarma zimní pneumatiky.
Pomůžeme s výběrem
Nevíte si rady s výběrem? Napište nám a my poradíme, jaké auto si vybrat. Případně si přečtěte naše recenze aut nebo tipy na koupi auta, z nichž se také leccos dozvíte.