KatalogMazda

Mazda CX-60 (2022-)

Mazda v roce 2022 rozšířila nabídku o napjatě očekávaný nový model CX-60, který v nabídce doplnil stávající modely CX-30 a CX-5. Jde o středně velké SUV, v době premiéry největší model značky pro Evropu. V následujících měsících ho ale přeroste ještě větší model, Mazda CX-80, s prostorem až pro sedm osob.

Design už před oficiální premiérou prozradilo špionážní video z natáčení propagačních materiálů, na kterém se CX6-60 odhalilo bez kamufláže. Dopředu tak vyplynulo, že Mazda půjde cestou evoluce. CX-60 tak navazuje svými tvary na další modely značky. „Nová generace vozů Mazda se spolehne na evoluci (jazyka) Kodo, která si stále zachová své vlastnosti, duši pohybu,“ uvedl k tomu  evropský šéfdesignér značky Jo Stenuit.

Zavazadelník mimochodem poskytuje objem 570 litrů. Moderní výbava pak zahrnuje čtení dopravních značek, adaptivní tempomat nebo automatické brzdění až po udržení v jízdním pruhu. Mazda pak vyzdvihuje 360stupňový kamerový systém s možností „vidět skrz“ přední a zadní část vozu. 

CX-60 jako plug-in hybrid i s šestiválcem

Mazda rovněž při premiéře potvrdila, že novinka „splňuje soudobé ekologické nároky a zároveň bude zárukou požitku z jízdy, který ke značce Mazda nedílně patří“. Už dopředu automobilka avizovala příchod na dnešní dobu hodně nezvyklé palety motorů. Až během premiéry pak bylo definitivně potvrzeno, že se šestiválce dočkáme také na evropských trzích.

Konkrétně jde o dieselový šestiválec 3.3 Skyactiv-D (ve verzích se 147 kW a 187 kW), v kombinaci se 48V mild-hybridním systémem. Spolupracuje s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. CX-60 je přitom navržena tak, aby i v této variantě mohla být dostupná s pohonem jen zadní nápravy. Umožňuje to její zcela nová architektura. Na vybraných trzích pak je dostupný i benzinový šestiválec 3.0 e-Skyactiv-X

Mazda CX-60 se zároveň stala prvním plug-in hybridem značky. Ten kombinuje zážehový přímovstřikový čtyřválec 2.5 e-Skyactiv G (141 kW) a 100kW elektromotor, který čerpá energii z baterie s kapacitou 17,8 kWh. Postačí na ujetí 63 km v čistě elektrickém režimu. Systémový výkon činí 241 kW, díky čemuž jde o nejvýkonnější sériovou Mazdu všech dob. Poháněné jsou v tomto případě obě nápravy.

Automobilka mimochodem tvrdí, že Mazda CX-60 je SUV stvořené pro řidiče, kteří skutečně rozumí kvalitě. Nabídnout chce vzrušující jízdní dynamiku, výbavu a technologie, které mají předčit očekávání klientely.

Nová CX-60 na český trh dorazila v druhé polovině roku 2022. Zákaznické objednávky však byly spuštěny již na jaře, krátce po premiéře. Jako první se dalo objednávat plug-in hybrid, šestiválcový turbodiesel následoval zhruba o půl roku později. O výrobu se stará japonský závod Hofu, který byl přizpůsoben výrobě aut různých koncepcí.

Mazda CX-60: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4745 x 2134 x 1680 x 2870 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 570 litrů
  • Motory: 3.3 Skyactiv-D, 2.5 e-Skyactiv-G
  • Výroba: 2022- (Hofu, Japonsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Mazda CX-60 (2022-)

  • Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV (2023)

    Plusy
    štýlový a prémiový dizajn
    výborné adaptívne LED svetlomety
    praktický kufor
    220 V elektrické zásuvky v interiéri
    kvalitné spracovanie interiéru
    veľmi dobré predné sedadlá
    perfektná ergonómia ovládania
    výborný infotainment a jeho ovládanie
    skvelý head-up displej
    super jazdný prejav – riadenie, podvozok, pohon

    Mínusy
    nemožnosť zmeniť farbu ambientného podsvietenia interiéru
    vzhľadom na veľkosť auta menej priestoru na zadných sedadlách na dĺžku

    Více info a video na: https://dominiccars.sk/test-mazda-cx-60-2-5-e-skyactiv-phev/

    Reagovat
  • Po první jízdě u prodejce mám jasno, tohle je moje příští auto. Krásný interiér, pohodlný podvozek a silné pohonné ústrojí. Jen ten plug-in hybrid nepracuje vždy hladce a ty asistenční systémy jsou až moc opatrné

    Reagovat
  • Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Homura (2022)

    Mazda se rozhodla využít módní vlnu SUV a postupně rozšiřuje nabídku takových aut. Nebyla by to však Mazda, kdyby tuto expanzi nepojala po svém. Dokazuje to elektrické MX-30 s dveřmi otevíranými proti směru jízdy i CX-60 využívající platformu s pohonem zadních kol. Není to přitom jediný prvek, kterým se CX-60 přibližuje prémiovým vozům.

    CX-60 je aktuálně největší SUV v evropské nabídce Mazdy (před příchodem sedmimístné CX-80), což je zvenku na první pohled znát. Tohle 4.745 mm dlouhé SUV dává svou velikost jasně najevo. Mohutná, takřka kolmá příď je díky výrazné masky dominantou designu, zatímco záď sází na pro Mazdu typický sportovní šmrnc.

    Vnitřek pak dává najevo, že Mazda dělá krok k prémiovým značkám. Použité materiály patří mezi to nejlepší v rámci mainstreamu. Nešetřilo se tu jak na dekoru, tak na použitých displejích nebo na parkovacích kamerách s detailním rozlišením obrazu. Zůstává tu i šikovné ovládání infotainmentu ve stylu bavoráků na středovém tunelu – tlačítka a otočný ovladač usnadňuje práci s multimediálním systémem i během jízdy. Škoda jen, že grafiku digitálního přístrojového nelze prakticky přizpůsobit.

    Za volantem se sedí výše, jak se od tak velkého SUV očekává. Široká sedadla pak jsou komfortní i na dlouhých cestách. Prostor na zadních sedadlech nicméně dává najevo platformu s pohonem zadní nápravy, místa před koleny je tu pro dospělého zkrátka jen akorát než přebytek. Nad hlavou je ale vše v pořádku, stejně jako z hlediska šířky. Horší je to s nastupováním, vstupní otvor je spíše užší, dveře se nicméně šikovně otevírají takřka do pravého úhlu. Kufr má dostatečnou velikost, pod podlahou nicméně zůstává jen malý prostor, třeba pro kabeláž plug-in hybridu.

    Mazda CX-60 na trh zprvu vstoupila právě ve formě plug-in hybridu. Ten kombinuje benzinový čtyřválec o objemu 2,5 litru (141 kW) s elektromotorem (100 kW), což dohromady poskytuje 241 kW.

    To už je slušná porce, což je při jízdě opravdu znát. S dobitými bateriemi, z nichž elektromotor čerpá svoji energii pro pomoc čtyřválci, je to opravdu síla. Mžikem jedete rychleji, než byste čekali. Jakmile v nich však dojde šťáva, už si motor musí podřadit, aby poskytl dostatečný elán. Stává se to mnohdy i v dálničních stoupáních, i když to není potřeba.

    Právě spolupráce obou motorů však není tak hladká jako u jiných plug-in hybridů poslední doby. Spalovací motor při připojování občas lehce cukne. To převodovka dá zase někdy najevo sportovní charakter, ve většině případů nicméně mění převod naprosto hladce.

    Stav dobití baterií také ovlivňuje spotřebu paliva, která je obecně spíše vyšší. Třeba na dálnici se dá jezdit za 8,3 l/100 km, s prázdnou baterií však apetit roste k 10litrové hranici. Ve městě jen na elektřinu jezdíte v zimě klidně za 30 kWh/100 km, na benzin za nějakých devět litrů. Na okreskách to však díky rekuperaci je do sedmi litrů na 100 km, respektive 10,5 kWh/100 km.

    Jízdní vlastnosti jsou velice příjemné. Ve městě si povšimnete pro Mazdu typické, spíše tužší naladění, 20” kola jsou na nerovném podkladu občas slyšet, jinak je ale podvozek naprosto komfortní. Vůbec tak nevadí, že podvozek není adaptivní. Třeba na dálnici Mazda skvěle tlumí nerovnosti, slušné je také odhlučnění. I motor je slyšet jen při akceleraci, avšak pouze tlumeně.

    Všiml jsem si však poměrně opatrného nastavení asistenčních systémů. Sledování pozornosti řidiče varuje i v době, kdy je šofér pozorný, podobně monitoring mrtvých úhlů varuje před vozidly, přestože jsou už daleko, zatímco adaptivní tempomat někdy “chytne” auta ve vedlejším jízdním pruhu a zbytečně brzdí. Šikovné je nicméně upozorňování na vozidla v mrtvém úhlu na head-up displeji. Pochvalu zaslouží také diodové světlomety. Svítí daleko a Matrix funkce jemně a rychle vykrývá protijedoucí vozidla, díky čemuž protijedoucí vozidla neoslňuje.

    Reagovat
  • Mazda CX-60 je bezesporu novou vlajkovou lodí. Celé auto působí prémiovým a luxusním dojmem. Po týdnu soužití a 2.000 ujetých kilometrů se mi ji ani vlastně nechtělo vracet. Mazdě se povedlo vytvořit skvěle jezdící SUV, které se řadí po boku německým etalonům tohoto segmentu. Během celého testu jsem se nesetkal téměř s ničím, kde bych musel alespoň přivřít oči. Asistenty, infotainment, odhlučnění, konektivita, ergonomie, materiály, jízdní vlastnosti jsou jednoduše skvělé.

    Abych byl ale objektivní, přece jenom se něco našlo. Na závěr se totiž musím vrátit k naší cestě do Rakouska, kde jsem narazil asi na největší slabinu CX-60 a tím je prostor pro posádku cestující vzadu. Nevěřil bych, že toto obrovské auto poskytne tak málo prostoru na nohy vzadu, ale je to tak. Jízda pro pasažéry vzadu byla jednoduše nekomfortní a to je u tohoto auta opravdu problém.

    Více na: https://autodays.cz/2023/02/12/mazda-cx-60-e-skyactiv-phev-moderni-po-vsech-strankach/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *