NovinkyVideo

Nový Nissan Qashqai (2021) se rýsuje. Co už o něm víme?

Nissan aktuálně pracuje na rozsáhlé výměně své SUV řady. Jako první dorazila již v roce 2019 druhá generace malého modelu Juke, loni následoval velký X-Trail, jinde ve světě nabízený jako Rogue, a zcela nový elektrický crossover Ariya. V roce 2021 pak dorazí nový Nissan Qashqai, který bude oficiálně představen 18. února 2021. Automobilka už začala o něm odhalovat první informace. Co už tak o něm víme?

Nový Qashqai s interním označením J12 bude v pořadí už třetí generace takto pojmenovaného kompaktního crossoveru. Za úkol bude mít navázat na úspěchy svého předchůdce (Qashqai generace J11), který jeden čas býval nejžádanější SUV v Evropě a jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Od uvedení v roce 2014 se ho ostatně prodalo přes milion exemplářů.

Svět se však od té doby posunul, a tak se nový Qashqai v lecčems změní. Zůstane sice logicky kompaktním crossoverem, (ostatně tuto kategorii první generace v roce 2007 zakládala), musí však vsadit na tu nejmodernější techniku, aby splnil emisní normy.

Qashqai výhradně jako hybrid

Z toho důvodu Nissan Qashqai pro rok 2021 vsadí na hybridní pohon, a to v různých úrovních. Nissan v lednu potvrdil, že k dispozici budou výhradně elektrifikované verze. Základem tak bude mildhybrid, v podobě upraveného benzinového čtyřválce 1.3 DIG-T (v Renaultech známý jako 1.3 TCe), doplněného o 12V systém s lithiovou baterií pod podlahou a řemenem poháněný generátor pro uchovávání elektrické energie rekuperované během zpomalování. Elektřina tak umožní při zpomalování zcela vypnout spalovací motor, případně mu pomůže při akceleraci zvýšit točivý moment.

K dispozici budou dvě výkonové verze. Základ nabídne 103 kW a 240 N.m a spárování výhradně s pohonem předních kol a šestistupňovým manuálem. To silnější varianta se 117 kW bude dostupná jak s manuálním šestikvaltem, tak bezstupňovou převodovkou Xtronic CVT, která bude dostupná též v kombinaci s pohonem všech kol. V závislosti na použité převodovce poskytne motor točivý moment 260 N.m, respektive 270 N.m (s CVT).

Vrcholným hybridem pak bude systém e-Power, který u Nissanu oslaví v jeho evropské nabídce premiéru. Půjde o podobné hybridní řešení jako od Hondy, což znamená, že o pohon předních kol se bude starat elektromotor, zatímco spalovací zážehový motor tu bude sloužit jako generátor elektrické energie. Podle Nissanu tu přináší spoustu výhod. Silný elektromotor zajistí vysoký elán jak u elektromotorů, spalovací agregát zase zajistí dostatečný dojezd. Navíc má pracovat v optimálních otáčkách, což přinese nejen nízkou spotřebu, ale i nízkou hlučnost.

Konkrétně e-Power zkombinuje zážehovou patnáctistovku s elektromotorem podobných rozměrů jako v elektromobilech Nissan, o kombinovaném výkonu 140 kW a točivém momentu 330 N.m. U této varianty se počítá výhradně s pohonem jedné nápravy.

Příchod elektrifikovaného pohonu zároveň znamená, že se Qashqai zcela zbaví turbodieselu, jak bylo ostatně dopředu naznačováno.

Elektroničtí pomocníci

Důležité jsou dnes ale také elektronické asistenční systémy, a tak se jich dočká také nový Qashqai. Systém ProPilot zvládne asistovanou jízdu na dálnici, když kombinuje funkce adaptivního tempomatu s funkcí stop & go a udržování v jízdním pruhu. Navíc se nově zvládne přizpůsobit i povolené rychlosti a zpomalí v ostrých zatáčkách nebo dálničních sjezdech. Součástí systému je také aktivní hlídání mrtvého úhlu. Pokud auto zaznamená vozidlo v mrtvém úhlu a řidič na něj nereaguje, samo zatočí, aby odvrátilo hrozící srážku.

Nový základ

Použití té nejmodernější techniky mimochodem umožní zcela nový technický základ. V útrobách totiž najdeme novou platformu CMF-C pro středně velké vozy. Novinkou je rozsáhlejší užití lehkých materiálů, které mají kompenzovat těžké komponenty hybridního systému. Třeba zadní boční dveře jsou poprvé kompozitové, což ušetřilo 2,6 kg. Přední a zadní dveře, stejně jako kapota a blatníky jsou zase hliníkové, což dohromady snížilo váhu těchto komponentů o 21 kilogramů.

Rozsáhle byla užita také ultra vysokopevnostní ocel, jejíž podíl narostl o 50 %. To pomáhá zvýšení tuhosti, bez zvýšení hmotnosti. Snížit váhu pomáhají také pokročilé metody lisování a svařování.

Výsledkem toho všeho je fakt, že hrubá konstrukce karoserie je o 60 kilogramů lehčí než u předchůdce a zároveň o 41 % tužší. To napomáhá jak účinnosti pohonu, tak celkovému komfortu nebo bezpečnosti.

Design zatím neznámý

Tvary novinky se dlouho ukrývaly pod vrstvou kamufláže, na začátku února ale automobilka odhalila detail přídě. To znamená, že se design přizpůsobí dnešnímu designovému jazyku značky, Qashqai třetí generace se tak bude podobat většímu X-Trailu. Novinkou pak budou třeba diodové Matrix světlomety se zhasínáním jednotlivých segmentů tak, aby světla neoslňovala okolní řidiče.

Už dříve automobilka potvrdila zachování stávajících proporcí. Délka vozu dosáhne na hodnotu 4.425 mm, bude tudíž o zhruba 30 mm delší než předchůdce.

Interiér nového Qashqaie

Kabina se pak přizpůsobí dnešní době. Multimediální systém užije větší, devítipalcovou dotykovou obrazovku, která bude volně stojící. Navíc nebudou chybět funkce Android Auto a Apple CarPlay pro zrcadlení obrazovek chytrých telefonů, stejně jako digitální příjem rádia nebo možnost hudebního systému Bose s 10 reproduktory. Před řidičem pak bude rovněž digitální (TFT) obrazovka, s uhlopříčkou 12,3″, přičemž ji bude moci doplnit head-up displej promítající přímo na čelní sklo. Ten bude mít úhlopříčku 10,8 palce. Těšit se můžeme také na hlasové ovládání kompatibilní se zařízeními Google Assistant a Amazon Alexa.

Nissan se zaměřil i na zlepšení výhledu díky tenčím A sloupkům nebo vnějším zpětným zrcátkům ukotveným na dveřích. Delší rozvor zase napomůže vnitřními prostoru. Obecně sezení má být pohodlnější než dosud, a to díky novým sedačkám. Jsou jinak ukotveny a ty vpředu nabídnou i funkci masáže.

Upravené zadní zavěšení pak zvětšuje zavazadelník o 74 litrů, díky o 20 mm níže posazené podlaze. Jeho objem by tak měl činit 484 litrů. Více odkládacího prostoru má být i v samotné kabině, do předních dveří se nově vejdou 1,5litrové lahve (dosud jen půllitrové), držáky nápojů ve středovém tunelu jsou pak umístěny dále od sebe, pro snadnější manipulaci s kelímky.

Nissan Qashqai třetí generace se začne prodávat v roce 2021, hybridní derivát e-Power však dorazí až o rok později. O jeho výrobu se nadále postará závod značky v britském Sunderlandu.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Nový Nissan Qashqai (2021) se rýsuje. Co už o něm víme?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *