Škoda Octavia s interním označením 5E je třetí novodobá generace takto pojmenovaného rodinného modelu nižší střední třídy, vyráběného mezi lety 2012 a 2020. Automobil na trh vstoupil jako nástupce druhé generace Octavie (interně 1Z), která se však ještě vyráběla až do roku 2013 jako levnější alternativa k ní. V roce 2020 pak byl vůz nahrazen čtvrtou generací Octavie. Stejně jako ostatní novodobé generace tohoto modelu byla Octavia III nabízena ve formě liftbacku a kombi.
Automobil se světu představil na prezentaci v mladoboleslavském továrním muzeu značky 11. prosince 2012, kdy debutoval ve formě liftbacku. Octavia Combi následovala s dvouměsíčním zpožděním, v únoru 2013. Design automobilu navrhoval tým Jozefa Kabaně, tehdejšího šéfdesignéra značky. Inspiroval se konceptem Vision D z roku 2011, prezentován byl jako nadčasový. Křivky byly jednoduché, bez zbytečných kudrlinek. Příď zdobila charakteristicky tvarovaná maska, která se stala poznávacím znakem tehdejších modelů značky. Kombi pak vsadilo na dynamičtější rysy než předchůdce, i díky nižšímu bočnímu prosklení.
Octavia vyrostla
Z hlediska rozměrů došlo k výraznému nárůstu auta. Octavia v třetí generaci udělala další krok ke střední třídě, karoserie se v případě liftbacku natáhla o 90 mm, rozvor se prodloužil dokonce o 108 mm. To mělo pomoci vnitřnímu prostoru pro posádku. Zvětšil se ale také zavazadelník, v případě liftbacku mezigeneračně o pět litrů na výsledných 590 litrů. V případě kombíku pak nabídl dokonce objem 610 litrů, což byla tehdy typická hodnota spíše pro vozy o třídu větší.
Interiér svojí koncepcí navázal na dřívější modely, hlavně Rapid. Dotyková obrazovka multimediálního systému v době premiéry měla úhlopříčku 5,8 palce nebo osm palců podle verze. Opět nechyběly detaily Simply Clever, jako je škrabka ve víčku nádrže převzatá z Rapidu nebo držák reflexní vesty pod sedadlem řidiče. V zavazadelníku se zase mohla objevit síťka pro upevnění zavazadel v kufru nebo oboustranný koberec.
Octavia III také vsadila na širší výbavu. Jako první Škoda dostala adaptivní tempomat, asistent dálkových světel, volič jízdního režimu, automatický parkovací asistent nebo rozpoznání dopravních značek. K dispozici byla také třeba elektricky ovládaná panoramatická střecha nebo bezklíčový vstup.
Bohatá nabídka motorů
Základem se stala modulární platforma MQB sdílená třeba se sedmou generací Volkswagenu Golf. Ta umožnila mezigeneračně snížit hmotnost auta podle verze až o 102 kilogramů. Podvozek se pak nově lišil podle výkonu tohoto kterého motoru. Vpředu byly vždy vzpěry McPherson, slabší varianty však využily zadní klikovou nápravu, vozy s výkonem od 110 kW výše vsadily na vyspělejší víceprvek. Opět pak byl k dispozici pohon všech kol, v tomto případě využívající mezinápravovou spojku Haldex páté generace.
Do prodeje Octavia třetí generace vstoupila s bohatou nabídkou motorů. V případě menších jednotek šlo o novou generaci EA211 s hliníkovým blokem a kompaktnější o lehčí konstrukcí. Z turbodieselů tu byla zase nová generace EA288 s vysokotlakým systémem přímého vstřikování Common-Rail a čtyřmi ventily na válec.
Základem byl benzinový čtyřválec 1.2 TSI dostupný ve verzích s 63 kW a 77 kW, který doplnily 1.4 TSI (103 kW) a 1.8 TSI (132 kW). Z turbodieselů tu byly 1.6 TDI ve verzích s 66 kW a 77 kW a 2.0 TDI (110 kW).
Postupem doby se však už tak bohatá nabídka pohonných jednotek dále rozšiřovala. V létě 2013 přibyl již tradiční sportovní derivát Octavia RS, který debutoval na tehdejším Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Vedle sportovnějších tvarů a naladění vůz dostupný jako liftback i kombi nabídl výběr mezi benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (162 kW) a turbodieselem 2.0 TDI (135 kW). Téhož roku přibyla i úsporná Octavia Greenline s 1.6 TDI (81 kW). V roce 2014 pak přibyla do nabídky luxusní verze Laurin & Klement, stejně jako oplastovaný zvýšený kombík Octavia Scout s o 33 mm zvýšenou světlostí. Novinkou byla v roce 2015 též Octavia G-Tec na zemní plyn s 1.4 TSI (81 kW).
Čtyřoká Octavia přichází
Octavia se ale dalších změn dočkala i v průběhu životního cyklu. V roce 2015 tak 1.4 TSI posílilo na 110 kW, zatímco silnější 1.2 TSI posílilo na 81 kW, aby o rok později bylo nahrazeno zcela novým motorem, v podobě tříválce 1.0 TSI (85 kW). V roce 2015 pak rovněž debutovala posílená Octavia RS 230, specialitka s 2.0 TSI posíleným na 169 kW a elektronicky řízenou uzávěrkou předního diferenciálu VAQ.
K výrazné změně pak došlo na podzim roku 2016, kdy se Škoda Octavia 5E představila v modernizovaném provedení. Toho se postupně dočkaly všechny deriváty, včetně sportovní Octavie RS a terénní Octavie Scout. A facelift pro rok 2017 byl opravdu výrazný, vůz se totiž dočkal zcela nově řešené přídě, s rozdělenými světlomety, díky čemuž se mu familiérně začalo říkat čtyřočko. Světlomety byly na přání full-LED, maska chladiče se stala ostřeji tvarovaná. Vnitřek vsadil hlavně na větší displej multimediálního systému, ve vrcholné verzi s úhlopříčkou 9,2″ a dotykovými plochami místo tlačítek.
Bezpečnost vylepšil asistent při couvání s přívěsem, stejně jako prediktivní ochrana chodců. Výbavu zase rozšířil vyhřívaný volant nebo sklopné stolky pro zadní pasažéry. Šikovnou „Simply Clever“ novinkou se staly držáky na nápoje pomáhající s otevřením lahve. V rámci faceliftu se nicméně ladil i podvozek. Rozchod zadní nápravy byl v závislosti na verzi rozšířen o 20 až 30 mm, kvůli zlepšení jízdních vlastností.
Nabídka motorů naopak zprvu zůstala stejná. Dříve nabídnutý tříválec 1.0 TSI (85 kW) nadále doplňovaly 1.4 TSI (110 kW), 1.4 TSI G-Tec (81 kW) na CNG a 1.8 TSI (132 kW), které na českém trhu doplnily i turbodiesely 1.6 TDI (85 kW) a 2.0 TDI (110 kW). Octavia RS nicméně v benzinové podobě posílila na 169 kW, což byl výkon do té doby vyhrazený verzi RS 230. Vznětový čtyřválec si naopak uchoval 135 kW.
Další změny
Ke změnám v motorové paletě došlo až v průběhu roku 2017. Tehdy byla dosavadní čtrnáctistovka nahrazena novým motorem 1.5 TSI (110 kW) s vypínáním válců. Motor 1.5 TSI G-Tec (96 kW) pak v roce 2019 nahradil i dosavadní čtrnáctistovku na CNG. Lišil se i většími nádržemi na stlačený zemní plyn, nově trojice nádrží pojala dohromady až 17,7 kg CNG místo 15 kg jako dosavadní dvě nádrže.
V roce 2017 pak dorazila i posílená Škoda Octavia RS245 s 2.0 TSI posíleným na 180 kW či elektronicky řízenou uzávěrkou předního diferenciálu VAQ. Tato varianta však v nabídce vydržela jen krátce, od podzimu 2018 dostala výkon 180 kW benzinová Octavia RS standardně. Rok 2018 byl pak ve znamení příchodu 2.0 TSI (140 kW) jako náhrada za dosavadní osmnáctistovku.
Škoda Octavia 5E se začala sériově vyrábět 17. prosince 2012, tedy jen krátce po oficiální premiéře, a to v domovském závodě v Mladé Boleslavi. Kombi pak následovalo v dubnu 2013. Automobil však rovněž vznikal i pro lokální trhy v Indii, Číně, Rusku, Kazachstánu, Alžírsku nebo na Ukrajině. Vyráběl se nakonec až do roku 2020, kdy už několik měsíců z továren vyjížděl i nástupce, Octavia IV. Vůz se opět se světem loučil v cenově dostupné verzi Octavia Tour, kterou doplnil i kombík Octavia Touring Sport se sportovním šmrncem. Celkem vzniklo přes 2,5 milionu exemplářů třetí generace Octavie.
Škoda Octavia 5E: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4659 x 1814 x 1461 x 2868 mm (Octavia), 4667 x 1814 x 1465 x 2868 mm (Octavia Combi)
- Objem zavazadlového prostoru: 590 litrů (Octavia), 610 litrů (Octavia Combi)
- Výroba: 2012-2020 (Mladá Boleslav, Česká republika)
Má šanci Škoda Octavia Scout s nejslabším nabízeným agregát oslovit skauty? Věříme, že by pěší túru za projížďku se Scoutem k Bobří řece rádi vyměnili. Turbodiesel 2.0 TDI s výkonem 110 kW je svoji více než dostatečnou silou naprosto ideální volbou, a tak většina zájemců o Scouta patrně sáhne právě po tomto motoru. Potěšila také úspornost agregátu, naopak z hrubšího zvuku v nízkých otáčkách jsme přílišnou radost neměli. Scout dále dokáže nabídnout pohodlnou jízdu, velký zavazadelník nebo elegantní vzhled. Chcete-li se na horskou chatu bez problémů dostat i v horším počasí, je Octavia Scout více než zajímavou alternativou k vozům kategorie SUV.
Více na: https://www.auto.cz/skoda-octavia-scout-2-0-tdi-110-kw-skautuv-sen-83611
Škodu Octavii RS s dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech kol považuji za povedené auto. Při srovnání se zážehovými motorizacemi sice nenabízí takovou rychlost a radost z dětinského gumování při rozjezdech, ale jako náhradu za to nabízí každodenní praktičnost i v zimních měsících. A právě to hledá naprostá většina zákazníků, kteří u její stránky v katalogu přestanou listovat dále.
Více na: https://templeofspeed.cz/skoda-octavia-rs-2-0-tdi-4×4-hrabe-vsemi-ctyrmi/
Octavia třetí generace byla ve své době nejprodávanějším autem na českém trhu, a tak je logické, že je dnes nejžádanější ojetinou. A ve výsledku je to minimálně pro rodinnou klientelu ideální volba, a to nejen díky objemnému zavazadelníku, konečně prostorné kabině nebo možnosti opravdu širokánské výbavy, jen to chce pečlivě vybírat. Právě i kvůli různorodé nabídce. Nejčastější nabídkou je totiž základní turbodiesel, ve fleetech oblíbené 1.6 TDI, které hrozí drahými problémy, třeba v souvislosti s dvouspojkovou převodovkou, se základním pětikvaltem pak nepříjemně duní. Z turbodieselů je tak určitě vhodnější 2.0 TDI, s obstojnější dynamikou a vyspělejším DSG. U něj se ale vyhněte starším vozům splňujícím normu Euro 5 (do 2015), má poměrně krátké převody, což znamená vyšší hlučnost na dálnici. Z benzinových motorů se nemusíte bát ani pozdějšího základu, tříválce 1.0 TSI, který jezdí i v tomto velkém autě solidně. Naopak 1.8 TSI bychom se opět vyhnuli, byť už jí netrápí spotřeba oleje nebo problémové rozvodové řetězy jako kdysi. Spotřeba paliva je spíše vyšší, DSG je pak to určené pro menší motory, což omezilo točivý moment. Celkově je Octavia III považována za spolehlivé auto, které nerezne a nemá zásadních závad nebo závad na motorech. Počítejte ale s charakteristickými vlastnostmi, ať už je laciněji působící interiér nebo dunivé zvuky od zadní nápravy, které souvisí s řešením karoserie a tužšími tlumiči.
Škoda Octavia 3 Scout 2.0 TDI (2020)
Plusy
atraktívny dizajn
obrovský kufor plný praktických riešení
veľa miesta na zadných sedadlách
super kvalita spracovania interiéru
perfektná ergonómia ovládania
množstvo odkladacích priestorov v interiéri
veľmi dobrý infotainment
super virtuálny prístrojový štít
príjemné jazdné vlastnosti
skvelé zladenie motora a prevodovky
nízka spotreba paliva
Mínusy
klavírne lakované plasty na stredovej konzole náchylné na poškriabanie